10

مسافرت در دوران بارداری

|
0 دیدگاه
%d8%b3%d9%81%d8%b1-%d9%87%d9%88%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d9%88%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c

گاهی پیش می‌آید که مجبور شوید در دوران بارداری‌تان به یک مسافرت بروید. مسافرت در دوران بارداری نیازمند رعایت نکات ایمنی و بهداشت است.

نکات اساسی مسافرت در دوران بارداری

نخست، وسایل مورد نیازتان را بردارید، مثل بالشتک برای صندلی ماشین یا هواپیما، وعده‌های غذایی که به نظرتان برای سفر ایمن و سالم هستند و… در مرحله بعد سعی کنید سبک مسافرت کنید. ساک دستی‌ یا چمدانتان حتماً چرخ‌دار باشد که بتوانید با دست به راحتی جابجایش کنید. یک ساک بیشتر همراه نداشته باشید.

همیشه به این مسأله فکر کنید که شاید کسی را برای حمل وسایل خود پیدا نکرده و با بلند کردن یک ساک بزرگ ممکن است به خود و کودکتان آسیب بزنید. در کیف دستی خود مکمل‌ها، ویتامین و گوشی برای گوش دادن آهنگ و یک کتاب برای ریلکس کردن داشته باشید.

همیشه چند ساعت زودتر از پرواز هواپیما راه بیفتید تا برای به‌موقع رسیدن استرس نداشته باشید. اگر با ماشین مسافرت می‌کنید، سعی کنید در روز سفرتان را آغاز کنید و آن را به شب موکول نکنید. همیشه یک کیسه همراه داشته باشید چون ممکن است در ترافیک یا پیچ‌های جاده دچار حالت تهوع شوید.

انرژی خودتان را حفظ کنید

فقط به این دلیل که شما بادرار هستید، نمی‌توانیم بگوییم که فعالیتی نداشته باشید و به خرید و تفریح در طول سفرتان نروید اما دقت داشته باشید که شما در این دوران زودتر از قبل خسته می‌شوید. بنابراین، نباید زیاد سرپا ایستاده و مدت طولانی را در مراکز خرید یا موزه و… سپری کنید. سفر شما می‌بایست همراه تفریح و گردش با استراحت زیاد باشد.

بخش زیادی از زمان‌های روز را به استراحت در کنار دریا یا چرت زدن، دوش گرفتن و نوشیدن چای و… اختصاص دهید. حتی شما می‌توانید بعضی زمان‌ها در هتل مانده و از خدمات آن لذت ببرید. می‌توانید به استخر هتل رفته و دقایقی شنا کنید و…

خوردن و نوشیدن هوشمندانه

وقتی باردار هستید، لازم است که به طور منظم غذا خورده و آب بنوشید و وعده‌های غذایی سالم داشته باشید، مثل خوردن میوه و سبزیجات طی روز. بنابراین سعی کنید در ساک دستی خود مقداری خوراکی مثل دانه‌های روغنی و آجیل، میوه پوست‌کنده و نان و پنیر کم‌چرب داشته باشید.

به علاوه، اگر با هواپیما پرواز می‌کنید، مدام آب معدنی بنوشید. در صورت لزوم به دستشویی بروید و نگران نباشید. اگر به کشور دیگری سفر می‌کنید و از کیفیت آب آنها آگاهی ندارید، حتماً آب معدنی بنوشید و از خوردن سبزیجات نپخته بپرهیزید. میوه را هم خودتان پوست بکنید. همیشه یک میان‌وعده کوچک و آب معدنی همراه‌تان باشد.

اگر نمی‌توانید یک وعده غذایتان را کامل بخورید و حالت تهوع می‌گیرید، سعی کنید وعده‌های غذاهایتان را به ۶ وعده غذایی کوچک در روز تقسیم کنید.

به پاهایتان استراحت دهید

نشستن طولانی‌مدت می‌تواند موجب خستگی و ورم پاهایتان در این دوره شود. بنابراین، اگر در هواپیما هستید، هر از گاهی پاهایتان را بالا گرفته یا از مهماندار بخواهید زیرپایی برایتان بیاورد یا بلند شده و کمی راه بروید. اگر صندلی کناری شما خالی است، پای خود را روی آن دراز کرده و استراحت کنید. اگر هم با ماشین به مسافرت می‌روید، هر ۹۰ دقیقه از خودرو پیاده شده و دقایقی راه بروید یا در صندلی عقب اتومبیل پاهایتان را دراز کنید.

اگر پاهایتان ورم کرده، کفش خود را درآورید و دمپایی به پا کنید. همچنین از پزشکتان بخواهید چند نرمش پا به شما آموزش دهد تا دچار درد پاها و ورم هنگام مسافرت نشوید. سعی کنید همیشه یک کفش اندازه بزرگ‌تر همراه داشته باشید تا در مواقع ضروری به پا کنید.

واکسیناسیون

سعی کنید در این دوره به شهرها یا کشورهای خارجی که احتمال بیماری در آن زیاد است یا شما از کیفیت مراقبت بیمارستانی یا غذا و آب آنها خبر ندارید، سفر نکنید یا اگر ناچار به سفر هستید، از پزشکتان درباره واکسن مناسب برای سفر به آن منطقه سؤال کنید و قبل از سفر واکسن بزنید.

در کل گفته می‌شود که زنان باردار نباید واکسن‌هایی چون آبله مرغان، سرخک و سرخجه بزنند چون این واکسن‌ها ویروس‌های زنده‌ای دارند که منجر به آسیب به مادر و کودک می‌شود.

بنابراین ایمن‌ترین راه این است که زنان باردار این قبیل واکسن‌ها را قبل از بارداری بزنند و حتماً درباره آن با پزشک متخصص خود صحبت کنند. سایر واکسن‌ها مثل هپاتیت B و کزاز برای زنان بارداری که در معرض این بیماری‌ها هستند، توصیه می‌شود. زنان باردار تنها وقتی قصد سفر به نقاطی را دارند که خطر این بیماری‌ها افراد آن منطقه را تهدید می‌کند، باید واکسن بزنند و نه در موارد عادی.

عفونت‌ها

اگر قصد سفر به نقاط گرم و مرطوب دارید، احتمال بالا رفتن عفونت در شما زیاد است. بنابراین سعی کنید لباس‌های سبک و گشاد بپوشید که هوا در آن به جریان بیفتد و تمامی لباس‌های زیرتان نخی باشند. از پوشیدن شلوارهای جین تنگ بپرهیزید. بعد از شنا، سریع مایوی خود را دربیاورید و قبل از مسافرت با ماما یا پزشک خود درباره کرم‌های ضدقارچ در موارد نیاز مشورت کنید.

از بازی‌ها، ورزش‌ها و تفریحات خطرناک بپرهیزید

بازی‌هایی مثل اسکی، اسنوبرد، اسب‌سواری، پارک آبی و… خطر سقط را بالا می‌برد و به ناحیه شکمی خودتان نیز آسیب می‌زند. همچنین مراقب باشید که مدت طولانی در استخر، آب گرم یا وان آب گرم نمانید زیرا تحقیقات نشان داده آب گرم به مدت طولانی دمای بدن زن باردار را بالا می‌برد و خطر زایمان زودرس را ایجاد می‌کند

اما برخی فعالیت‌ها برای زنان باردار ایمن است، مثل شنا در آب ولرم، راندن سه‌چرخه، یوگا و دو ساده؛ البته اگر قبل از بارداری دو و پیاده‌روی می‌رفتید.در کل در همه این موارد به ندای بدنتان گوش کنید. اگر احساس می‌کنید خیلی خسته‌اید و کمی درد و ناراحتی دارید، دست از ورزش، فعالیت و حتی تفریح برداشته و استراحت کنید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.