392

سلامت چشم شما با رعایت چند نکته مهم

|
0 دیدگاه
%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa-%da%86%d8%b4%d9%85-620x300

به سلامت چشم خود اهمیت بدهید و از بینایی خود محافظت کنید.

هنگام کار با کامپیوتر ۲۰ ثانیه استراحت کنید

خیره شدن به مانیتور (یا هر صفحه دیجیتال)باعث آسیب به چشمان نمی شود اما ممکن است باعث خشکی و خستگی چشمان شود. توجه کنید هنگامی به این صفحه نمایش ها نگاه می کنید چشمک زدن به نصف می رسد. پس از قانون ۲۰/۲۰/۲۰ پیروی نمایید: هر بیست دقیقه به نقطه ای در فاصله بیست پا (هر فوت(پا) برابر ۳۰٫۵ سانتی متر است که ۲۰ فوت حدود ۶ متر میشود )

حداقل بیست دقیقه نگاه کنید. همچنین صفحه نمایش را در فاصله ۵۰ سانتی متری و کمی پایین تر از زاویه دید قرار دهید. با استفاده از نور متحرک یا فیلتر صفحه نمایش نیز می توانید از خیره شدن جلوگیری کنید.

همواره از عینک آفتابی استفاده کنید

تابش پرتوهای UVعلاوه بر پوست به چشمان نیز آسیب وارد می نماید. اثر تابش این پرتو نور موجب بروز مشکلاتی نظیر آب مروارید، سوختگی قرنیه و حتی باعث بروز سرطان می شود. هنگامی که بیرون هستید حتی در روزهای ابری همیشه از عینک آفتابی یا لنزهای تماسی که ۹۹یا ۱۰۰درصد از تابش اشعه های UV-A و UV-B به چشم جلوگیری می کند استفاده نمایید.

لنزهای محافظتی لازم نیست گران قیمت باشد فقط به برچسب آن توجه کنید. کلاه نیز از تابش پرتوهای خورشید جلوگیری می کند. توجه داشته باشید برف، آب، و شن و بتن همه اشعه های UV را بازتاب می کند.

هنگام کار و بازی از عینک های محافظ استفاده نمایید

تقریبا حدود نیمی از آسیب های وارد شده به چشم در منزل رخ می دهد نه در محیط کار. هنگامی که مشغول استفاده از وسیله ای هستید که ممکن است تکه هایی از آن به اطراف پرتاب شود یا هنگامی که احتمال ترشح مواد شیمایی وجود دارد حتما از عینک محافظ استفاده نمایید. عینک های محافظ همچنین از ۹۰ درصد حوادث که موجب آسیب به چشم در هنگام ورزش می شود جلوگیری می کند.

لنزهای محافظتی نیز باید از جنش پلی کربنات باشد. مقاومت این ماده ده برابر بیشتر از سایر مواد است. برخی ورزش هایی که در آن احتمال آسیب بیشتری وجود دارد شامل بیسبال، سافت بال، ورزش های با راکت، چوگان و بسکتبال است.

از غذاهایی مصرف نمایید که برای قلب و چشمان مفید است.

غذاهایی که باعث بهبود سیستم گردش خون می شود برای قلب و چشمان و بینایی نیز مفید است. از خوراکی هایی که باعث بهبود سلامت قلب می شود استفاده نمایید خوراکی هایی مانند مرکبات، سبزیجات با برگ سبز تیره و غلات سبوس دار.

خوراکی های سرشار از روی: شامل لوبیا، نخود سبز، بادام زمینی، صدف، گوشت قرمز بدون چربی و گوشت بوقلمون است این خوراکی ها باعث مقاومت چشمان در برابر آسیب های ناشی از آفتاب می شود. هویج نیز برای بینایی مفید است:هویج دارای ویتامین A است این ویتامین برای بینایی مفید است. سایر مواد مغذی که برای چشمان مفید است

شامل بتاکاروتن (که در میوه جات و سبزیجات زرد و نارنجی وجود دارد)و لوتین و زیزاکسین(که در سبزیجات برگ دار و رنگی وجود دارد)است.

مشکلات چشمی را نادیده نگیرید

اگر چشمان شما دچار قرمزی و خارش است با کمپرس سرد و استفاده از قطره آنتی هیستامین و قطره چشم این ناراحتی ها را کمتر کنید. اگر حس می کنید چیزی داخل چشمان شما رفته است حسی مانند اینکه شن ریزه داخل چشم است در این صورت چشمان را با آب سرد یا سالین شست و شو دهید. اگر این علایم ادامه داشت یا اگر با چشم درد، ترشحات، تورم یا حساسیت به نور مواجه شدید به پزشک مراجعه کنید.

سایر دلایلی که باید در این باره به پزشک مراجعه نمود شامل مشاهده لکه های تیره، برق نور یا مشکل در دید به صورت طبیعی.

لنزهای تماسی خود را تمیز کنید

با مراقبت از لنزهای تماسی خود از چشمان خود مراقبت نمایید. همیشه قبل از دست زدن به لنزها دستان خود را بشویید. و فقط از پاک کننده و قطره هایی که پزشک تجویز نموده است استفاده نمایید. هر موقع که لنزها را بر می دارید قوطی مخصوص آن را پاک کنید و بشویید و خشک کنید و هر دو تا سه ماه آن را عوض کنید. هنگام شنا یا استفاده از محصولات پاک کننده مانند سفید کننده ها از لنز استفاده نکنید.

هنگام خواب لنزهایی را که موقع روز باید استفاده نمایید خارج سازید حتی برای یک استراحت کوتاه و بیشتر از مدت توصیه شده از لنزها استفاده نکنید.

تاریخچه سلامت خود را بدانید

بسیاری از بیماری هایی که ظاهرا ربطی به چشم ندارند ممکن است روی چشمها اثر گذارد. برای مثال فشار خون بالا و دیابت موجب کاهش جریان خون در چشمان می شود. اختلال در سیستم ایمنی در داخل ریه ها و غده تیرویید و جاهای دیگر نیز موجب بروز التهاب در چشمان می گردد. سایر بیماری ها در این باره نیز شامل اسکلروز متععد، آنوریسم و سرطان است.

پس پزشک را در جریان مشکلاتی که اخیرا یا در گذشته داشته اید بگذارید مانند مشکلات چشمی که اعضای خانواده نیز دچار آن هستند و بیماری های خطرناک که دچار آن هستید.

برچسب روی داروها را مطالعه نمایید

بسیاری از داروها یا ترکیبات دارویی ممکن است روی دید تاثیر گذارد. هنگام استفاده از داروهای گوناگون برای درمان بیماری های گوناگون نسبت به عوازض جانبی آن آگاهی یابید. اگر با مشکلاتی نظیر خشکی یا اشک چشم، دید دوتایی، حساسیت به نور، پلک های متورم و تاری دید مواجه شدید حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

لوازم آرایشی قدیمی را دور بیندازید

باکتری ها به سادگی در داخل وسایل آرایشی مایع و کرم که برای چشمان مورد استفاده قرار می گیرد جمع می شود. این محصولات را پس از سه ماه دور بیندازید. اگر با استفاده از این محصولات دچار عفونت شدید بلافاصله محصول را دور بیندازید و به پزشک مراجعه کنید. اگر بدن شما نسبت به لوازم آرایشی واکنش های آلرژیک از خود نشان می دهدپس هر بار فقط یک محصول را امتحان کنید.

هرگز محصولات زیبایی را به اشتراک نگذارید و از نمونه های داخل مغازه ها استفاده نکنید. قبل و بعد از آرایش صورت خود را کاملا بشویید و از لوازم آرایشی در داخل چشمان استفاده نکنید

به صورت مرتب چشمهایتان را معاینه نمایید

باید به طور مرتب چشمان معاینه شوند حتی اگر عینک نمی زنید. از پزشک خود بپرسید در این باره هر چند وقت یکبار باید به چشم پزشک مراجعه نمایید. در کل از سن ۱۸ تا ۶۰ سالگی باید هر چند سال یکبار چشمان معاینه شوند و اگر فرد مسن تر است و از لنزهای تماسی استفاده می کند و یا مبتلا به بیماری های خطرساز مانند دیابت، فشار خون بالا است یا دارای تاریخچه خانوادگی ابتلا به بیماری های چشمی می باسد باید هر سال به پزشک مراجعه نماید .

از استعمال دخانیات خودداری نمایید

اگر سیگار می کشید آن را ترک کنید. استعمال سیگار خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش داده و خشکی چشمان را تشدید می کند.

علاوه براین استعمال دخانیات موجب ساخته شدن پلاک در خون شده و رگ های قلبی را ضعیف می کند. این امر نه تنها خطر سکته قلبی را افزایش می دهد بلکه ممکن است موجب صدمه به شبکیه شده و منجربه از دست رفتن دید شود. خبر خوب این است که پس از ترک سیگار خطر ابتلا به بیماری چشمی در آن فرد به اندازه افراد غیر سیگاری می شود.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.