269

روشهایی برای آرام شدن در کمتر از ۵ دقیقه

|
0 دیدگاه
stress-women

روشهای تاثیر گذار برای از بین بردن استرس.به تعویق افتادن کارها به دلیل مشغله زیاد، ارائه یک سخنرانی کاری یا علمی در یک کنفرانس و بسیاری از موقعیت های مشابه در زندگی هر یک از ما، ممکن است .

تمامی این راهها بسیار ساده بوده و می توانند در لحظات پراسترس و پر تنش شما را آرام سازند.

الف) خوردن و آشامیدن

۱٫نوشیدن جرعه جرعه چای سبز

به جای اینکه از عصبانیت کبود شوید، با نوشیدن یک فنجان چای سبز ، سبز رنگ شوید! چای سبز منبع ترکیبی به نام تیانین می باشد که این ماده عصبانیت را فرو می نشاند. آب را بجوشانید، مقداری چای سبز در آن بریزید و یک نوشیدنی آرام بخش بنوشید.

۲٫خوردن شکلات

خوردن فقط یک تکه چهارگوش (حدود ۳۰ گرم) شکلات می تواند اعصاب شما را آرام سازد. شکلات تلخ می تواند میزان هورمون استرس زای کورتیزول را تنظیم کرده و متابولیسم بدن را تثبیت کند و در نتیجه استرس را کاهش دهد.

۳٫مکیدن مقداری عسل

شیرینی عسل را جایگزین طعم تلخ استرس کنید و یک قاشق پر عسل بخورید. عسل، علاوه بر اینکه یک مرطوب کننده طبیعی پوست و آنتی بیوتیکی موثر محسوب می شود، همچنین حاوی ترکیباتی است که التهاب را در مغز کاهش داده و در نتیجه استرس و اضطراب را از بین می برد.

۴٫خوردن انبه

در حالی که پشت میز کارتان هستید از طعم منحصربفرد این میوه استوایی لذت ببرید. ۵ دقیقه به خود استراحت داده و یک انبه آبدار را پوست کنده و نوش جان کنید. انبه حاوی ترکیبی به نام لینالول می باشد که به کاهش استرس کمک زیادی می کند.

۵٫جویدن آدامس

جویدن یک تکه آدامس با طعم  نعناع، میوه ای یا آدامس بادکنکی بطور باورنکردنی یک روش سریع و آسان برای مقابله با استرس است. فقط  چند دقیقه جویدن آدامس می تواند بطور واقعی اضطراب را کاهش داده و سطح کورتیزول بدن را پایین آورد.

۶٫خوردن تنقلات(جویدن و خرد کردن آنها)

بعضی اوقات هیچ چیز بیشتر از جویدن محکم و پرسر و صدای  یک آبنبات وقتی که استرس داریم نمی تواند  ما را آرام کند_ یک تحقیق در باره استرس در بزرگسالان نشان داده است که بزرگسالانی که آرزوی خوردن انواع کرانچی و اسنک های شور را داشتند ولی از خوردن آنها اجتناب کرده اند  استرسی بیش از حد معمول را دارا می باشند.

اما باید توجه داشت که این تنقلات نباید خیلی دارای شکر باشند، یک مشت از انواع مغزها یا یک دسته کرفس هم می تواند به اندازه موارد قبل موثر باشد.

ب) آرامش درون

۷٫انجام مدیتیشن

نیازی نیست که برای انجام این کار گوشه عزلت اختیار کرده و یا به کوهستان بروید، ۵ دقیقه آرام بودن و به چیزی فکر نکردن به شما  نشان می دهد که مدیتیشن چقدر برای شما موثر و مفید است. شواهد نشان داده اند که تنها دو بار مدیتیشن سریع و  در سکوت در  هر روز می تواند استرس و افسردگی را برطرف سازد.

فقط کافی است که یک نقطه راحت را در یک مکان خلوت پیدا کنید، بر روی تنفس خود تمرکز کنید و حس کنید که تمام استرسها و اضطرابهایتان شروع به ناپدید شدن می کنند.

۸٫سرتان را بر روی یک کوسن یا بالش بگذارید.

روزهایی وجود دارد که همه ما واقعا به یک چرت نیمروزی نسبتا طولانی و خوب نیاز داریم. اما این کار همیشه امکانپذیر نیست که صدای خر و پف ما در محل کارمان بلند شود! اگر شما یک بالش یا کوسن کوچک همراهتان دارید می توان گفت که شما در مسیر آرامش قرار گرفته اید! سعی کنید این تکنیک تجسم فکری را امتحان کنید: سرتان را برای چند دقیقه بر روی بالش بگذارید و تصور کنید که بالش یک اسفنج است که تمام نگرانی های شما را مکیده و به درون خود می کشد.

۹٫ به تنفس خود توجه کنید

آیا راهی ساده تر از این برای آرام شدن وجود دارد؟ تنفس عمیق و آرام می تواند به پایین آمدن فشار خون و کاهش ضربان قلب کمک کند. برای افرادی که سیستم دماغی حساسی دارند، توصیه می شود  تنفس به روش پرانایاما را امتحان کنند، پرانایاما یک متد تقویت کننده سیستم تنفسی در یوگاست که شامل نفس کشیدن از طریق یکی از سوراخهای بینی در یک زمان مشخص برای برطرف کردن استرس می باشد.

اینطور فرض می شود که این تکنیک مشابه با طب سوزنی عمل کرده و باعث ایجاد تعادل بین ذهن و جسم می شود.

۱۰٫انجام کارهای پیشرفته تر برای تقویت و آرامش اعصاب

همیشه مضطرب و پریشان هستید؟ کافیست که بدن  خود را منقبض کنید، سپس رها کنید و این کار را تکرار کنید. فعالیت های آرامش اعصاب پیشرفته شامل سفت کردن و منقبض کردن عضلات در یک ناحیه مشخص از بدن در طول یک زمان مشخص  برای بدست آوردن آرامش است. این روش که توسط بازیگران  نیز مورد استفاده قرار می گیرد، روشی عالی برای به خواب رفتن آرام است.

۱۱٫ شمارش معکوس

نه، این روش  یک تست آی کیو نمی باشد، اما راهی برای آرام شدن است.زمانی که نگرانی ها از همه طرف به سویتان هجوم می آورند، سعی کنید به آرامی تا ۱۰ بشمارید و سپس بطور معکوس شمارش کنید تا آرام شوید.

۱۲٫از قوه تجسم خلاق خود استفاده کنید

تجسم خلاق شامل فکر کردن به مواردی است که ما را واقعا خوشحال می کند. این روش یک تقویت کننده روحیه سریع در روزهای پرمشغله و زمانیست که فشار زیادی روی ما وجود دارد.

۱۳.چشمهای خود را ببندید

شما می توانید در مواقع استرس برای چند لحظه چشمهای خود را ببندید. زمانی که در محل کار شلوغ و پراسترس خود هستید یا اینکه در خانه هستید و کلی کار باید انجام دهید، برای چند دقیقه به خودتان زنگ تفریح بدهید و با بستن چشمهایتان خود را آرام کنید. این روش یک راه ساده برای بدست آوردن مجدد آرامش و تمرکزتان است.

ج) آرامش کل بدن

۱۴٫ دستان خود را ماساژ دهید

زمانی که ماساژور حرفه ای در اطرافتان نیست، سعی کنید دست  خودتان  را ماساژ دهید،  این کار باعث آرامش اعصاب و همچنین آرام شدن ضربان قلب می شود. ماساژ همچنین برای افرادی که زمان زیادی را پشت کامپیوتر و مشغول تایپ کردن می گذرانند بسیار سودمند می باشد.

دستها بطور کلی توان تحمل فشار زیادی را دارند. مقداری کرم یا لوسیون خوب و مخصوص ماساژ را بر روی دستهای خود مالیده و شروع به ماساژ انگشت شست خود از قسمت زیرین آن کنید  تا استرس و درد را در شانه ها ، گردن و پوست سرتان تسکین دهید.

۱۵٫طب فشاری

تحت فشار شدید بودن می تواند برای ما بسیار پراسترس باشد، اما طب فشاری می تواند  به برطرف کردن همه فشارها کمک کند. طب فشاری نوعی از طب لمسی  است که از طریق   هماهنگ  کردن جریان مایعات  و انرژیها در بدن کار می کند. از انگشت شست و سبابه خود استفاده کرده و عضلات  ناحیه دزوفت  در کف دست دیگرتان را  که بین انگشت شست و سبابه قرار دارد، ماساژ دهید. برای آرامش بیشتر مقداری روغن سنبل بر روی این ناحیه بمالید.

۱۶٫پاهای خود را با توپ گلف مالش دهید.

شما می توانید با استفاده از یک توپ کوچک مثل توپ گلف پاهای خود را به طرز فوق العا ده ای ماساژ دهید. برای این کار پشت و جلوی پاهای خود را به آرامی بر روی توپ بمالید.

۱۷٫فشار دادن توپهای استرس

روزهایی که شما از شدت عصبانیت می خواهید که همکارتان  یا راننده ای را در لاین دیگر اتوبان  در کنار شماست را خفه کنید! بجای آن، یک توپ استرس را در دست گرفته و آن را فشار دهید.. این کار  راهی ساده و در دسترس و راهی بدون خشونت ! برای از بین بردن عصبانیت می باشد.

۱۸٫بر روی مچ دست خود آب سرد بریزید

زمانی که استرس خیلی به شما فشار می آورد به حمام بروید و مقداری آب سرد بر روی مچ دستانتان و قسمت پشت لاله گوشتان بچکانید. در این  نواحی، شریانهای اصلی درست در زیر پوست قرار دارند، بنابراین خنک کردن این مناطق می تواند به آرام شدن کل بدن کمک کند.

۱۹٫موهایتان را شانه کنید

حتی اگر شما هم اکنون ۱۰۰ کار دشوار را برای روزتان انجام داده اید، کارهای تکراری همچون برس زدن به موها، شستن ظرفها  یا بافتنی کردن می توانند باعث ایجاد آرامش در بدن شما شوند.

د) رفتن به محیطی جدید

۲۰٫تنها باشید

برای تنها بودن نیاز به یک کلبه چوبی در وسط جنگل نیست! اما ۵ دقیقه زمان تنهایی می تواند به شما در  نظم دادن افکارتان و خلوت کردن ذهنتان کمک شایانی کند.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.