30

چند اصل اساسی در غذای کمکی

|
0 دیدگاه
231

همه کودکان می‌بایست در ۶ ماهگی غذای جامد را آغاز کنند، هر چند آنها هنوز وابسته به شیر هستند. هر کودک بر حسب آمادگی‌اش قدم در این مرحله می‌گذارد. حال چگونه متوجه شویم که کودک برای خوردن آماده است؟

در این باره موارد زیر را در نظر بگیرید:

ـ آیا کودکتان می‌تواند سرش را صاف نگه دارد یا در اصطلاح «گردن بگیرد»؟ برای خوردن غذای جامد، نوزاد نیاز به غذای خوب و کنترل گردن دارد و باید قادر به صاف نشستن باشد.

ـ آیا کودکتان به غذا علاقه دارد؟ کودکان ۶ ماهه که به غذای شما زل می‌زنند یا سعی می‌کنند هنگام غذا خوردن قاشق را از دستان شما بگیرند، واضح است که برای غذا خوردن آماده هستند.

ـ آیا کودکتان رفلاکس بیرون آوردن غذا دارد؟ این رفلاکس منجر به این می‌شود که کودک غذا را از دهانش بیرون بریزد.

اگر پزشک متخصص کودک شما تشخیص داد که او فعلاً نمی‌تواند غذای جامد بخورد، چند روز یا حتی چند هفته‌ صبر کنید تا او موقعیتش را به دست آورد. نگران نباشید. در این مرحله غذای کمکی فعلاً تمرینی برای کودک شما است و هنوز شیر بهترین تأمین‌کننده مواد غذایی برای کودکتان محسوب می‌شود.

چگونه غذای کمکی را شروع کنید؟

وقتی کودک شما آماده است و پزشک متخصص دستور غذای کمکی را داده، می‌توانید غذای جامد را شروع کنید. یک زمان مشخص از روز را برای این کار انتخاب کنید. زمانی که کودکتان خواب کافی داشته و بدخلق نیست. البته بهتر است که کودک گرسنه باشد اما نگذارید خیلی گرسنه شود، چون در این صورت بیقراری کرده و غذای جامد را نمی‌خورد.

می‌توانید او را روی صندلی غذای کودک قرار دهید. کودکان معمولاً حدود ۶ ماهگی روی صندلی غذا با کمک کمربند ایمنی یا محافظ صندلی می‌نشینند.

نخستین غذای کودکان کمی دانه غلات غنی‌شده با آهن است که با شیر مادر یا شیر خشک مخلوط می‌شود. قاشق را نزدیک دهان و لب‌های کودک قرار دهید و اجازه دهید آن را بو کرده و بچشد. اگر نخستین قاشق را بیرون داد، تعجب نکنید. چند دقیقه‌ای صبر کرده و دوباره تلاش کنید. ممکن است بیشتر غذایی که به او در این مرحله می‌دهید،

روی چانه، پیشبند یا صندلی او بریزد. از این جهت نگران نباشید. این مرحله تنها مقدمه و آشناسازی کودک با غذای جامد است.

هیچ وقت سعی نکنید غذای کمکی را با شیشه یا سایر لوازم غذای کودک، جز قاشق به او بدهید مگر اینکه بنابر تشخیص پزشک مجبور به این کار شوید. زیرا این کار باعث افزایش بی‌رویه وزن نوزاد شده و مانع یادگیری او برای خوردن غذاهای جامد می‌شود.وقتی کودک شما توانست یک قاشق کامل از غلات را بخورد، زمان آن است که غذای کمکی تک‌ماده‌ای مثل سبزیجات، میوه یا گوشت را شروع کنید.

مهم نیست که اول از کدام نوع سبزیجات شروع کنید. مهم این است که هر غذایی ر ا که شروع کردید، آهسته آهسته و کم‌کم به او بدهید.یک غذا را شروع کنید. چند روزی قبل از اینکه چیز جدیدی را شروع کنید، صبر کنید. این کار به شما اجازه می دهد تا تشخیص دهید که کودک به کدام ماده آلرژی دارد.

ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا کودکتان یاد بگیرد که چگونه غذای جامد را بخورد. در طول این ماه شما هنوز باید شیر مادر یا شیر خشک را غذای کامل او به حساب آورید. اگر کودکتان غذاهای معینی را رد کرد یا علاقه نشان نداد، نگران نشوید. آن را به طور موقت کنار گذاشته و در زمان دیگری مجدد به او بدهید.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

کودکان در معرض آلرژی به غذاها هستند. اگر یک یا چند نفر از اعضای خانواده آلرژی یا اگزما داشته باشند. با پزشک متخصص کودکتان درباره تاریخچه آلرژی‌های غذایی اعضای خانواده‌تان صحبت کنید. نشانه‌های آلرژی غذایی یا واکنش‌های آلرژیک شامل خارش، نفخ و گازهای شکمی، اسهال و استفراغ است.

برای واکنش‌های آلرژیک شدید مثل کهیر و دشواری در تنفس فوراً به متخصص مراجعه کنید. اگر کودک شما به یک نوع غذا واکنش نشان داد، از آن غذا بپرهیزید تا وقتی که پزشک، آن را مجدد توصیه کند.همچنین تا سال اول به کودک عسل ندهید. عسل ممکن است حاوی میکروب یا قارچ‌هایی باشد که منجر به تولید بوتولیسم در کودکان کند. به طور دائم از شیر گاو استفاده نکنید تا اینکه کودک ۱۲ ماهه شود زیرا شیر گاو تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن کودک را ندارد.

راه‌هایی برای انتخاب غذای کمکی جامد

از دادن مواد غذایی که حاوی افزودنی و شکر هستند، بپرهیزید. اگر شما برنامه آماده‌سازی غذای کودک در خانه را دارید و غذای کودک خود را در مخلوط‌کن می‌ریزید، چند نکته را در نظر داشته باشید:

ـ اعضای خانواده‌تان را نسبت به بیماری‌های مرتبط با غذا آگاه کنید و قوانینی را در خانه برای شستن دست‌ها قبل از تهیه غذا وضع کنید.

ـ سعی کنید غذاهایی که برای کودکتان تهیه می‌کنید را به روشی بپزید که مواد مغذی و معدنی آن از بین نرود. سعی کنید میوه‌ها و سبزیجات را بخارپز کنید به جای اینکه بجوشانید.

ـ پروتئین‌هایی را که به این زودی مصرف نمی‌کنید، داخل فریزر بگذارید.

ـ زودتر از ۶ ماهگی به کودکتان چغندر، نارنج، اسفناج، هویج و دیگر سبزیجات پهن‌ برگ ندهید زیرا اینها می‌توانند حاوی سطح بالایی از نیترات باشند و منجر به کم‌خونی در کودک شوند.

ـ وقتی غذایی را از بیرون تهیه می‌کنید، سعی کنید غذا در ابتدا تک‌ماده‌ای باشد؛ مثلاً پوره سیب و نه پوره سیب و گلابی.

ـ بعد از ۶ ماهگی هم می‌توانید روزی ۱۲۰ میلی‌لیتر آبمیوه کاملاً طبیعی به کودک بدهید.

به طور کلی غذاهای کمکی پس از ۶ ماهگی به کودکانی که آمادگی آن را داشته باشند، داده می‌شود. غذاهای کمکی و جامد می‌بایست با اصول خاص خود به کودک داده شود تا در رشد او اثر زیادی داشته باشد و کودک در اصطلاح «بدغذا» نشود.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.