225

چرا با کمبود آهن مواجه می شویم

|
0 دیدگاه

جبران آهن موزد نیاز بدن از طریق چه روش هایی امکانپذیر خواهد بود کمبود آهن چگونه ایجاد می شود چه منابعی به ما در جبران اهن موردنیاز بدنمان کمک می کنند

سوالات مختلفی برای بانوان در این زمینه پیش می آید که در این زمینه پای صحبت های کارشناس تغذیه نشسته ایم با ما همراه باشید و از دلایل کمبود اهن و روش های درمانی آن ها آگاه شوید.

حتما شما هم بارها و بارها از پزشکان مختلف یا در رسانه‌ها درباره مواد مغذی مورد نیاز بدن شنیده‌اید؛ آهن، کلسیم، ویتامین‌ها و… امروز ما می‌خواهیم درباره یکی از همین مواد مغذی بیشتر بدانیم؛ آهن.
به طور کلی آهن چه نقشی در بدن دارد و به چه دلیل اهمیت دارد؟ اینکه هر فردی به چه میزان آهن در روز نیاز دارد و چه اتفاقی می‌افتد که برخی از کودکان یا بزرگسالان دچار کمبود آهن می‌شوند؟ این سوالاتی است که قصد داریم در این مطلب با کمک نرگس جوزدانی، کارشناس تغذیه برای آنها جوابی پیدا کنیم.

چرا آهن مهم است؟
جوزدانی درباره نقش آهن در بدن می‌گوید: آهن یکی از مهم‌ترین منابع معدنی ضروری است که در ساختمان گلبول‌های قرمز خون نقش دارد. سلول‌های قرمز خون مسوولیت حمل اکسیژن از ریه‌ها به بافت‌ها را به عهده دارند تا سلول‌های ما بتوانند از اکسیژن استفاده کنند. بدون آهن کافی بدن ما نمی‌تواند سلول‌های قرمز کافی بسازد و بافت‌های بدن ما قادر به دریافت اکسیژن مورد نیاز خود نیستند.

 

هر سنی چقدر آهن نیاز دارد؟
این کارشناس تغذیه درباره میزان نیاز کودکان به آهن توضیح می‌دهد: کودکان مقادیر متفاوتی از آهن در سنین و مراحل مختلف زندگی خود نیاز دارند. نوزادانی که شیر مادر می‌خورند مقادیر کافی آهن را از طریق شیر مادر تا ۴ الی ۶ ماهگی دریافت می‌کنند. در این زمان توصیه به شروع مواد غذایی غنی از آهن است و مادرانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند باید همچنین از مولتی‌پرناتال استفاده کنند.
نوزادانی که شیر خشک می‌خورند حتما از شیر خشک‌های غنی از آهن استفاده کنند. نوزادان ۷ تا ۱۲ ماهه ۱۱ میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارند. به طور کلی می‌توان گفت که کودکان زیر یکسال از طریق غذاهای غنی‌شده با آهن، شیر مادر و مکمل‌های حاوی آهن می‌توانند نیاز خود را به آهن برطرف کنند.
در کودکان با سنین بالاتر از یک سال، باید بگویم که کودکان نوپا به ۷ میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارند و کودکان ۴ تا ۸ ساله ۱۰ میلی‌گرم آهن و ۹ تا ۱۳ ساله‌ها ۸ میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارند.

دلایل کمبود آهن کدام‌هاست؟
جوزدانی درباره دلایل کمبود آهن در افراد مختلف تاکید می‌کند: دلایل مختلفی می‌تواند باعث این مشکل باشند که ما در اینجا به ۷ دلیل اصلی کمبود آهن در افراد مختلف اشاره می‌کنیم:
۱. نوزادان کم وزن یا نارس که ذخایر ناکافی دارند، دچار کمبود آهن می‌شوند
۲. در صورت ادامه شیردهی بعد از شش ماه و عدم شروع تغذیه تکمیلی کودک شما مستعد ابتلا به کمبود آهن می‌شود.
۳. دریافت بیش‌ازاندازه شیر گاو در کودکان زیر دو سال می‌تواند کمبود آهن را در پی داشته باشد. نکته قابل توجه این است که این میزان به معنی مصرف بیش از ۵۰۰ سی سی در روز است.
۴. برخی افراد از مصرف گوشت پرهیز کرده و به جای آن آب گوشت را استفاده می‌کنند، در صورتی که این ماده غذایی برای جذب آهن مورد نیاز بدن کافی نیست. بنابراین عدم دریافت گوشت یکی از دلایل است.
۵. گیاهخواران و گیاهخوارن مطلق و خام گیاهخواری دچار کمبود آهن هستند.
۶. رژیم نامناسب در سال دوم زندگی می‌تواند باعث کم‌خونی شود.
۷. برخی مشکلات گوارش احتمالی، مانع جذب آهن در افراد می‌شود.

0 پسندیده شده
شهین فیض آزاد
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.