1224

عادت‌هایی که باعث ریزش مو‌هایتان می‌شود

|
0 دیدگاه

برخی عادات تغذیه‌ای و رفتاری در مردم رواج یافته که به صورت ناآگاهانه انجام می‌شود و این امر باعث افزایش شمار بیمارانی شده است که به علت ریزش مو به مطب پزشکان مراجعه می‌کنند.

مصرف فست فود‌ها باعث ریزش مو می‌شود، غذاهای چرب و سرخ کردنی به علت چربی زیاد موجب بسته شدن عروق خونی و کاهش خونرسانی به ریشه مو و در ‌‌نهایت ریزش مو می‌شوند که این مشکل در افراد لاغر هم بروز می‌کند.

همزمان با ریشه‌یابی علل ریزش و درمان‌های ریزش مو از سوی پزشک متخصص باید عادت نادرستی که زمینه ساز این عارضه است ترک شود،  مصرف روغن‌ها بویژه روغن جامد باعث ریزش مو می‌شود، اما استفاده از روغن‌های گیاهی در طبخ غذا‌ها به خصوص روغن زیتون و هسته انگور ریزش مو را کاهش می‌دهد.

تاثیر خواب بر ریزش مو

خواب شبانه  در رشد بهتر مو‌ها بسیار تاثیرگذاراست . خواب شبانه کم موجب ریزش مو‌ها می‌شود. البته ساعت خواب هم بسیار مهم است و بهترین زمان خواب ساعت ۲۳ تا ۷ صبح است.

در افرادی که مدت زیادی با کامپیو‌تر کار می‌کنند یا دانش آموزانی که شب امتحان تا پاسی از شب بیدار هستند و کسانی که شب کارند؛ روند ریزش مو بسیار سریع‌تر است ولی با اصلاح زمان خواب این مشکل برطرف می‌شود.

تغذیه نامناسب و ریزش مو

افراط در نوشیدن چای سیاه باعث ریزش مو می‌شود، اما چای سبز رویش مو‌ها را بهبود می‌بخشد. چای سبز باعث کاهش سوخت و ساز بدن، کاهش میزان هورمن‌های مردانه در زنان و در ‌‌نهایت جلوگیری از ریزش مو‌ها می‌شود.

روند ریزش مو در افراد چاق به علت سخت شدن رگ‌ها بیشتر است،  مصرف شیر و ماست کم چرب باعث جلوگیری از ریزش مو می‌شود، اما مصرف لبنیات پرچرب این عارضه را تشدید می‌کند.

استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه برای جلوگیری از این عارضه سودمند است،  اسفناج از سبزیجاتی است که تاثیر زیادی بر بهبود روند رشد مو دارد، مصرف گوشت قرمز و مرغ به علت دارا بودن آهن باعث رویش بهتر مو‌ها می‌شود، اما ماهی به علت اینکه حاوی امگا ۳ فراوانی است، تاثیر بیشتری در جلوگیری از ریزش مو‌ها دارد.

استفاده از استروژن‌های گیاهی بویژه سویا اثر چشمگیری در جلوگیری از ریزش دارد. چربی خون بالا، موهای چرب و خارش سر نیز باعث ریزش مو می‌شود.

رشد بهتر مو‌ها با ورزش

اغلب ورزشکاران دارای موهایی پرپشت هستند .تاثیر ورزش متعادل در جلوگیری از سفیدی و ریزش مو‌ها به اثبات رسیده است. ورزش حرفه‌ای و قهرمانی در زنان نتیجه‌ای برعکس دارد و ریزش مو را بیشتر می‌کند.

کاهش استرس موجب بهبود روند رویش مو‌ها می‌شود، ورزش روزانه موجب ترشح هورمون آندورفین، کاهش استرس و جلوگیری از ریزش مو می‌شود.

افزایش ریزش مو با مصرف مواد دخانی

در مصرف کنندگان سیگار، قلیان و الکل ریزش مو شایع‌تر است و اثرات نامطلوب قلیان بر ایجاد این مشکل بسیار شدید‌تر از سیگار است.

قطع یکباره داروهای هورمونی و قرص‌های جلوگیری از بارداری در زنان موجب ریزش موی شدید می‌شود. اختلالات قاعدگی نیز از علل زمینه‌ساز ریزش است. بر خلاف باور عمومی مردم ریزش مو پس از زایمان طبیعی نیست و در صورتی که این مشکل پس از ماه دوم بعد از زایمان ادامه داشته و شدید باشد باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه شود، زیرا راهکارهای درمانی رویش مو پس از ماه دوم چندان نتیجه بخش نیست و رویش مو‌ها جبران پذیر نیست.

تغییرات هورمونی در حوالی دوران یائسگی از علل ریزش مو است، در این دوران کاهش هورمون‌های زنانه و افزایش ترشح هورمو‌ن‌های مردانه موجب ریزش مو می‌شود، اما در صورت ریزش موی شدید در حوالی یائسگی مصرف فیناستراید در صورت صلاحدید پزشک متخصص باعث رفع مشکل ریزش می‌شود.

شانه کردن زیاد موی سر نیز ریزش مو می‌آورد

افراط در برس کشیدن و شانه کردن مو‌ها از علل ریزش مو‌ها است،  مو‌ها باید فقط یک نوبت در روز شانه شود.

شست و شوی زیاد نیز از علل بروز ریزش مو است، حتی افرادی که موهای چرب دارند نباید در هر نوبت حمام کردن مو‌ها را شامپو بزنند بلکه با مراجعه به پزشک و تجویز شامپوهای مخصوص موهای چرب باید در صدد رفع این مشکل برآیند. شست و شوی کم و هفته‌ای یک نوبت نیز باعث ریزش مو می‌شود.

دستکاری زیاد مو‌ها و افراط در مصرف تافت، واکس و حالت دهنده‌های مو باعث ریزش مو می‌شود.

بستن محکم مو‌ها در دختران موجب سست شدن مو و ریزش می‌شود،  سفت بستن مو‌ها باعث خالی شدن ناحیه پیشانی و کناره‌های سر است که امروزه بسیار شایع شده است.

روسری‌های با مواد مصنوعی و استفاده از چندین لایه شال و روسری و بستن هدهای محکم در ناحیه جلویی رویش مو‌ها به علت افرایش فشار وارده بر ریشه مو از عوامل زمینه‌ساز ریزش است.

اثر مصرف مکمل‌های ویتامینی بر رویش مو

کمبود آهن و ویتامین D از علل شایع ریزش مو‌ها است، باید سالیانه یک نوبت میزان آهن و ویتامین D بدن اندازه‌گیری شود و در صورت کمبود ویتامین D، با مصرف قرص‌های مکمل یک بار در هفته کمبود این ویتامین جبران می‌شود و پس از آن نیز مصرف ماهی یک عدد قرص برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن کفایت می‌کند.

مصرف قرص روی، آهن، قرص چای سبز، انواع ویتامین B، امگا – ۳ و ویتامین E باعث جبران ریزش مویی می‌شود که به علت کمبود ویتامین ایجاد شده است.

استفاده از PRP به درخواست بیمار برای درمان ریزش مو شایع شده است،  بر خلاف باور عمومی مردم PRP از ریزش مو جلوگیری نمی‌کند و باعث کاهش رشد مو می‌شود.

[click_like post_id='50131']

دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.