221

وسوسه یک فنجان چای و یک پُک سیگار

|
0 دیدگاه

«یک پک بزن و همه مشکلاتت رو فراموش کن!»

فرقی نمی‌کند که شما این جمله را از یک دوست شنیده باشید یا در یک فیلم سینمایی دیده باشید، مهم این است که این جمله در ذهنتان شما را در موقعیت‌ها و روزهای سخت زندگی به سمت سیگاری شدن وسوسه می‌کند چرا که تصور می‌کنید، کشیدن سیگار شما را در تحمل سختی‌ها مقاوم‌تر می‌کند و آب سردی است روی مشکلات شما!

بنابراین برای اینکه بتوانید با این وسوسه‌ها مبارزه کنید، باید علاوه بر داشتن انگیزه قوی، آگاهی‌های لازم را هم در این باره داشته باشید تا هیچ وقت گرفتار این مشکل بزرگ و خانمان سوز نشوید.

فراموش نکنید که این وسوسه‌ها از سنین نوجوانی شروع می‌شود و حتی تا می‌انسالی هم دست از سر شما برنخواهد داشت بنابراین باید یک بار برای همیشه، راهکارهای مقابله با چنین وسوسه‌ای را بیاموزید تا از این خطر در امان بمانید.

بدون هدف و انگیزه بی‌خیال سیگار نشوید

توجه داشته باشید که مهم‌ترین سلاح برای مقابله با وسوسه‌های سیگاری شدن، داشتن انگیزه قوی است و اینکه شما برای رسیدن به چه اهدافی در زندگیتان نباید سیگاری شوید.

به طور مثال، ممکن است هدف شما سلامت خودتان، ارتباط بهتر با دیگر اعضای خانواده و آشنایان و… باشد. بنابراین شما در قدم اول می‌توانید فهرست کاملی از آسیب‌های سیگاری شدن تهیه کنید و در صورت لزوم همیشه همراه‌تان داشته باشید یا حداقل هر روز به آن نگاهی بیندازید تا فراموش نکنید که آسیب‌های سیگاری شدن، شما را از رسیدن به هدف‌هایتان در زندگی دور خواهد کرد.

عوامل شخصی و فردی برای سیگاری شدن

برخی عوامل ایجاد وسوسه برای سیگاری شدن، فردی و شخصی است. به طور مثال، افراد ناتوان در ابراز وجود که در بیان احساسات، افکار و نظرات خود به دیگران ضعیف هستند و عزت نفس کمی دارند، بیشتر به استفاده از سیگار وسوسه می‌شوند. این افراد در زمان بیان عقاید خود به دیگران مضطرب می‌شوند و نمی‌توانند احساسات واقعی خود را بیان و درخواست‌های نامعقول و غیرمنطقی دیگران را رد کنند. این افراد از این رو دچار ناهنجاری‌هایی همچون سیگاری شدن می‌شوند. همچنین افزایش اعتماد به نفس و بالا بردن احساس عزت نفس باعث می‌شود تا افراد تسلط بیشتری بر تصمیم‌هایشان در زندگی داشته باشند و از اینکه به دیگران بگویند: «نه، من سیگار نمی‌کشم» به خودشان افتخار کنند. بنابراین حل مشکلات شخصیتی در مواجهه با وسوسه‌ها برای کشیدن سیگار، قابل چشم پوشی نیست.

عوامل اجتماعی و خانوادگی برای سیگاری شدن

برخی عوامل دیگر نیز اجتماعی و خانوادگی است. هرچند عوامل خانوادگی و اجتماعی بسیار متعدد هستند اما مهم‌ترین عامل در گرایش فرد به مصرف دخانیات گروه همسالان اوست. به طور مثال یک نوجوان یا جوان در میهمانی یا جایی که سایر همسالان وی نیز حضور دارند‌گاه در شرایطی قرار می‌گیرد که ناگزیر برای نخستین بار مصرف سیگار را تجربه می‌کند و این مشکل به این دلیل رخ می‌دهد که خانواده‌اش نتوانسته‌اند مهارت‌های استفاده از کلمه «نه» و در اصطلاح «نه گفتن به مصرف سیگار» را به او آموزش دهند.

با این حال، شما باید خودتان این مهارت را بیاموزید چراکه مهارت «نه» گفتن اگر به درستی استفاده شود، تا حدود زیادی خوشبختی شما را در آینده تضمین خواهد کرد. همچنین شما باید محیط‌های کار و زندگی خودتان را از عوامل تحریک آمیز و وسوسه کننده پاک کنید. سیگار، جا سیگاری، کبریت و حتی رفت و آمد بیش از حد با افراد سیگاری و استشمام بوی لباس آن‌ها برای شما خطرناک به نظر می‌رسد. شما می‌توانید زمان‌ها و مکان‌هایی را که باعث فعال شدن احساس وسوسه شدن برای سیگار کشیدن در شما می‌شود ثبت کنید تا به درک بیشتری در شناخت افکار و احساسات خود دست یابید و از شرایط ایجاد وسوسه در خودتان جلوگیری کنید.

سرنخ جذاب بودن سیگار را شناسایی کنید

بعضی اوقات دلیل وسوسه‌های شما برای سیگاری شدن این است که استقلال و خودرأی بودن خود را به رخ دیگران بکشید. گاهی هم برای پیدا کردن دوستان جدید یا جا افتادن در جمع خاصی وسوسه می‌شوید تا سیگار بکشید. حتی بعضی از افراد به شما پیشنهاد می‌کنند تا برای لاغر شدن و وزن کم کردن سیگار بکشید و شما برای تناسب اندامتان وسوسه سیگاری شدن را احساس می‌کنید! بنابراین برای پیشگیری از انجام چنین کارهای احمقانه‌ای بهتر است کمی منطقی فکر کنید و تصورات پوچ درباره سیگار را باور نکنید.

معضلات سیگار را شوخی نگیرید

«برای مقابله با وسوسه‌های سیگاری شدن باید به معضلات سیگاری شدن هم فکر کنید و اعتیاد به سیگاری شدن را شوخی نگیرید. شاید هیچ فردی در اولین استفاده از سیگار، فکرش را هم نمی‌کرده که روزی باید برای ترک آن تلاش کند. افراد سیگاری همیشه نفس بدبویی دارند. حتی مو و لباس آن‌ها هم بوی دود مانده می‌گیرد و بسیار بدبو و تحمل ناپذیر می‌شود. حتی اگر از زردی دندان‌ها بگذریم، سرفه‌های مزمن و کاهش انرژی برای فعالیت‌های روزمره عوارض بسیار آزاردهنده‌ای است که افراد سیگاری را تهدید می‌کند. بنابراین به آینده فکر کنید که در صورت سیگاری نشدن، چقدر پوست شاداب و تازه، موهای شفاف‌تر و دندان‌های سفید تری خواهید داشت.

این جمله را هم فراموش کنید که هر وقت دلتان بخواهد می‌توانید سیگار را ترک کنید چراکه واقعیت چیز دیگری است. باتوجه به اینکه از لحاظ پزشکی، نوجوانان و جوانان خیلی سریع‌تر و حتی با مقادیر کمتر به نیکوتین وابسته می‌شوند فراموش نکنید که یک بار امتحان کردن مساوی با یک عمر اعتیاد به سیگار است.

از لحاظ پزشکی و روان‌شناسی یکی از موثر‌ترین راهکار‌ها برای فراموش کردن وسوسه‌های سیگاری شدن، ورزش کردن است. بنابراین برای انجام فعالیت‌های ورزشی همچون شنا، دوچرخه سواری و پیاده روی به طور مستمر برنامه ریزی کنید.

0 پسندیده شده
دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.