Notice: Undefined property: wpdb::$get_charset_collate in /var/www/vhosts/salamati.ir/httpdocs/wp-includes/wp-db.php on line 618

Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/vhosts/salamati.ir/httpdocs/wp-content/plugins/doctor-profile/includes/helpers.php on line 510

Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/vhosts/salamati.ir/httpdocs/wp-content/plugins/doctor-profile/includes/helpers.php on line 525
ارتباط اختلالات خواب با ذهنیات افراد
321

ارتباط اختلالات خواب با ذهنیات افراد

|
0 دیدگاه

با چه کارهایی می توانیم کم خوابی خود را درمان کنیم این موضوع ارتباط مستقیمی با ذهنیات ما دارد هرچه ذهنیات ما منفی تر باشد اختلالات خواب ما بیشتر خواهند بود

معمولا افرادی که دچار بدخوابی هستند اغلب بر این باورند که نمی‌توان این مشکل را رفع کرد. درحالی که این باور درست نیست و باید این نحوه تفکر تغییر کند و الگوهای تفکر که ریشه‌ی رفتارهای مخرب هستند را شناخت و نحوه‌ی اصلاح آنها را یاد گرفت.

* اولین قدم این است که قدرت تاثیر افکار را بر احساسات و سلامت بشناسید و فراموش نکنید که باورهای منفی در مورد هر چیزی می‌تواند نتیجه‌ی ناسالمی داشته باشد. حتما شنیده‌اید که یک دعانویسی به خانمی گفته که طلسم‌اش کرده‌اند و او درجا سکته زده و جان به جان آفرین تسلیم کرده است. این واقعیت است. باورها درباره خواب و بدخوابی، هم مقدار و هم کیفیت خواب را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

* قدم بعدی این است که بدانید خواب و بدخوابی چه هستند تا افکار منفی و مخرب مرتبط را پیدا و اصلاح کنید. بدخوابی نتیجه‌ی هیجان شدید است و احساسات روزمره را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد ولی خطری جدی برای سلامتی محسوب نمی‌شود. معمولا افراد بدخواب دوست دارند که زمان به خواب رفتنشان را بیشتر از آنچه هست، بدانند. افکار منفی، خصوصا ترس از عوارض بی‌خوابی، هیجان را تشدید می‌کند. به خواب رفتن را سخت و تلاش برای خوابیدن را تلخ می‌کند. مثلا «اگر امشب خوابم نبرد فردا افتضاح می‌شود!» داشتن چنین تصوری نمی‌گذارد که آرام بشوید و بخوابید. استرسی روی کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد و مانع از خواب عمیق می‌شود و شخص مدتی طولانی در خواب سبک و بی‌کیفیت به سر می‌برد و بعد به نظرش می‌آید فکرهای بی‌فایده‌اش درست بوده‌اند. افکار منفی بر عملکرد روزمره هم تاثیر می‌گذارند. طبیعی است وقتی مدام با خود بگویید که امروز روز سختی می‌شود چون شب قبل خوب نخوابیدم. با همین فکر روزتان هم خراب می‌شود.

* سومین قدم این است که بتوانید این روند فکری را بفهمید. توانایی تمرکز بر جریان مداوم ذهنیات منفی، گامی به سوی مقابله با این افکار است. وقتی داخل بستر بیدار هستید یا وقتی در طی روز خسته و بیقرارید، یک لحظه به افکارتان توجه کنید. به افکار و احساسات حاصل از آنها دقت کنید. این کار زمینه را برای استفاده از روش بازسازی ذهن برای اصلاح افکار نسبت به خواب و بدخوابی، آماده می‌کند.
درواقع بازسازی ذهن، جای افکار منفی را با اطلاعات صحیح عوض می‌کند. البته بهتر است به جای اینکه بگویید «من احتمالا امشب بیشتر از آنچه فکر می‌کنم و بهتر از همیشه می‌خوابم و فردا هم روز خوبی خواهد شد»، بگویید «شاید خیلی خوب نباشم اما می‌تونم خوب کار کنم مثل دفعه‌های قبل.» با تکرار مداوم این روند، افکار مخرب بی‌فایده و غلط را می‌توان اصلاح کرد. سپس استرس بدخوابی کم می‌شود و راحت‌تر به خواب می‌روید. در طی روز هم وقتی بدانید که کم‌خوابی عوارض چندانی ندارد، آرامش بیشتری خواهید داشت.

[click_like post_id='52038']

دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.