199

با ویتامین دی، به جنگ بیماری‌ها‌ بروید

|
0 دیدگاه

تاکنون از تاثیر ویتامین D در پیشگیری از پوکی استخوان خیلی صحبت شده است. اما اغلب فراموش می‌شود که کمبود این ویتامین ممکن است آثار منفی متعددی بر سلامت همه، بخصوص زنان، داشته باشد.

ویتامین D و پیشگیری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی

«ویتامین D در سطوح متفاوت و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی نقش دارد؛ این ویتامین انعطاف‌پذیری عروق را حفظ و شریان‌ها را تقویت می‌کند و در پیشگیری از ذخیره‌شدن املاح آهکی بر جداره عروق نقش دارد.» به‌طور خلاصه، ویتامین D با دو تحول ناخوشایند، یعنی التهاب و رسوب املاح آهکی که باعث تصلب شریان می‌شوند، مبارزه می‌کند.

از سوی دیگر، پژوهشی نشان می‌دهد ویتامین D نقش بسیار مهمی در تنظیم فشار خون دارد؛ به احتمال زیاد بسیاری از زنانی که فشار خون بالا دارند، دچار کمبود ویتامین D هستند.

 

پیشگیری از اسکلروز چندگانه توسط ویتامین D

تحقیقات نشان می‌دهد ابتلا به اسکلروز چندگانه (ام‌اس یا همان بیماری التهابی دستگاه اعصاب مرکزی) در میان افرادی که کمتر در معرض تابش اشعه فرابنفش قرار می‌گیرند و کمبود ویتامین D دارند، مشاهده می‌شود. بر اساس فرضیه مولفان این پژوهش، تولید ویتامین D باعث تنظیم دستگاه ایمنی به شکل گزینشی و مهار این بیماری خودایمنی می‌شود.

پژوهش دیگری  نشان می‌دهد میزان بالای ویتامین D در زنان باردار از بروز اسکلروز چندگانه در میان مادران آینده و فرزندانشان پیشگیری می‌کند.

 

نقش ویتامین D در پیشگیری از سرطان سینه

خطر ابتلا به سرطان سینه در میان زنانی که ویتامین D بیشتری دریافت می‌کنند، ۲۵ درصد کاهش می‌یابد. خطر ابتلا به سرطان سینه در میان زنانی که میزان ویتامین D بالاتری دریافت می‌کنند، ازدیگران تا یک‌چهارم کمتر گزارش شده است.

 

ویتامین D و فیبروم رحمی

زنان بالای ۳۵ سالی که دچار کمبود ویتامین D هستند، بیشتر به فیبروم رحمی (در فیبروم رحمی، تومورهای خوش‌خیم رشد می‌کنند و باعث درد و خونریزی می‌شوند) مبتلا خواهند شد.

زنانی که میزان کافی ویتامین D دریافت می‌کنند تا ۳۲ درصد کمتر از دیگران به فیبروم رحمی مبتلا می‌شوند.

‌ «تمام آنچه امروزه ما از ارتباط میان آسیب‌ها و کمبود ویتامین D می‌دانیم، باعث می‌شود عموم مردم هنگام آزمایش خون خواستار تعیین میزان این ویتامین در خونشان شوند. بر اساس آخرین بررسی‌ها، بیشتر ساکنان کشورهای صنعتی دچار کمبود ویتامین D هستند.»

علاوه بر این باید راهکارهای موثری در صورت کمبود این ویتامین ارائه شود. مهم‌ترین منابع تامین ویتامین D شیر، ماهی، روغن ماهی، زرده تخم‌مرغ، جگر گاو و نور خورشید است.

0 پسندیده شده
دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.