85

کاهش سیستم ایمنی بدن با کمبود روی

|
0 دیدگاه

کمبود روی عوارض زیادی را برای بدن به همراه دارد که یکی از این عوارض ها کاهش سیستم دفاعی بدن است. در این مقاله به بررسی عوارض دیگر کمبود روی پرداخته ایم.

عوارض کمبود روی

روی یا زینک جزو ۱۵ عنصر معدنی و ضروری است، که بدن ما به آن نیاز دارد. در بدن انسان حدود ۴ – ۱ گرم روی ( به طور متوسط ۲/۲ گرم روی ) وجود دارد که معادل نیمی از آهن بدن است. مقدار این عنصر در بعضی از اعضای بدن بیشتر است که نشان دهنده ی نقش آن در این ارگان ها است. بیشترین مقدار روی در چشم، پانکراس و پوست ذخیره شده است.

افرادی که نیاز بیشتری به روی دارند!

این نکته حائز اهمیت است و بایستی همه ی خانم ها و آقایان بدانند که خانم های شیرده و باردار و افرادی که دارای فعالیت ورزشی مرتب و منظم هستند، نیاز به روی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند و اگر مقدار دریافت آنها از روی، کافی نباشد دچار کمبود آن و عوارض حاصل از آن خواهند شد.

-بررسی های انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد، طحال حیواناتی که دچار کمبود طولانی مدت روی شده اند پس از مدتی دچار چروکیدگی شده است. همان طور که می دانید طحال از اندام های ایمنی در بدن به شمار می رود. بنابراین کاهش روی موجب به هم خوردن سیستم ایمنی می شود و معمولا”‌ افراد دچار نقص ایمنی و کمبود روی، اغلب مبتلا به گریپ و سرماخوردگی های متعدد می شوند.

– کسانی که مبتلا به زخم های پوستی اند، جهت ترمیم و بازسازی سریع تر، نیاز به مقدار روی بیشتری دارند.

-کسانی که مبتلا به نورودرماتیت و پسوریازیس هستند، اغلب مبتلا به کمبود روی هستند.

-مقدار روی دریافتی از راه غذا به بدن بیماران مبتلا به سرطان باید اضافه شود.

-تحقیقات و بررسی های بالینی نشان داده است کسانی که مبتلا به جوش های صورت (آکنه) هستند، دارای سطح پایینی از روی در خون بوده اند و دادن روزانه ۲۰۰ میلی گرم گلوکونات روی که معادل ۳۰ میلی گرم روی است می تواند باعث بهبود عفونت های جوش های آن ها شود.

-کسانی که دچار سوختگی شده اند و یا بیمارانی که سکته های قلبی ( آنفارکتوس قلبی ) کرده اند، هم چنین افرادی که دچار آرتروز هستند، بیشتر از حد معمول به روی نیاز دارند.

-در هنگام ابتلا به عفونت ها، نیاز به دریافت روی، بیشتر از سایر مواقع است.

-کم خونی یکی از بیماری هایی است که نیاز به دریافت روی را در بدن افزایش می دهد.

-بیمارانی که دارای مشکلات کبدی و کلیوی هستند، هم چنین بیماران مبتلا به دیابت، نیازمند به روی بیشتری هستند.

-افرادی که در طی روز سیگار زیادی می کشند و کسانی که مشروبات الکلی می خورند، به مقدار بیشتری روی نسبت به سایرین نیازمند هستند.

خطرات کمبود روی در بدن

-بروز پوکی استخوان

-ریزش دندان ها

-بروز بیماری تیروئید

-بی اشتهایی

-تغییر شکل ناخن ها

-بروز اختلالات خلقی رفتاری مثل افسردگی (دپرسیون)، اسکیزوفرنی و پرخاشگری

-تاثیر منفی بر روی رشد سیستم عصبی در بچه ها و نوزادان

-اختلال در رشد اندام های جنسی در زن و مرد

-بروز اختلالات در حافظه

-کم شدن رشد بچه ها

-تشکیل لکه های سفید در ناخن

-به طول انجامیدن درمان جوش های غرور جوانی و زخم های پوستی

-کاهش قدرت سیستم ایمنی

-بروز ریزش مو

– فعال نبودن بیضه ها در آقایان و تخمدان ها در خانم ها و کم بودن اسپرم ها و در نتیجه بروز ناباروری

منابع غذایی سرشار روی

-گوشت

-جگر گوساله

-تخم مرغ

-میگو

-گندم سبوس دار

-تخم کدو حلوایی

-گوجه فرنگی

-عدس

-نخود آسیاب نشده

-ذرت

-جوانه گندم

-صدف خوراکی

وجود ۳ یا ۵ میلی گرم روی در هر گرم گوشت. وجود ۴ یا ۵ میلی گرم روی در ۱۰۰ گرم عدس یا نخود آسیاب نشده. وجود ۳ میلی گرم روی در هر ۱۰۰ گرم گندم یا ذرت. وجود ۵.۶ یا ۵.۷ میلی گرم روی در هر ۱۰۰ گرم تخم کدو. وجود ۱۷ میلی گرم روی در جوانه گندم. وجود ۸.۷ روی در هر ۱۰۰ گرم جگر گوساله. وجود ۶۰ یا ۵۹ میلی گرم روی در هر ۱۰۰ گرم صدف خوراکی.

1 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.