357

بدترین خوراکی ها برای نفخ معده

|
0 دیدگاه

گرچه همه خوراکی ها برای سلامتی مفید هستند اما بعضی از آنها را باید با احتیاط مصرف کرد زیرا با تولید گاز طی فرایند تخمیر در روده بزرگ، باعث ایجاد نفخ می شوند…

نفخ

این تاثیر در بعضی افراد چنان شدید است که تحمل ناراحتی را غیر ممکن می سازد. از جمله این خوراکی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مواد غذایی سرشار از گلوتن

گلوتن ماده ای آسیب زا به روده است که که باعث نفخ شدید می شود و می تواند بعضی افراد را از فعالیت های روزانه بازدارد. گلوتن در اکثر غلات مورد استفاده برای نان، آرد، ماکارونی، بیسکوییت و… وجود دارد.

مواد غذایی فیبردار

به طور کلی بهتر است مصرف فیبرها تا ۲۰ گرم در روز کاهش یابد. سبزیجاتی مانند لوبیا، عدس و نخود،  میوه هایی نظیر سیب، انجیر، میوه های قرمز و کربوهیدرات ها از جمله نان، ماکارونی و برنج  دارای فیبر هستند.

خوراکی های حاوی فروکتوز

مانند کارامل، خمیرهای میوه ای، مربا و عسل.

میوه ها

میوه ها می توانند منشا نفخ معده باشند اما با این حال مصرف آنها برای بدن لازم و مفید است. بخارپز کردن میوه ها یکی از روش های مفید جهت هضم بهتر خواهد بود.

لبنیات

بعضی از افراد  نسبت به لبنیات حساس هستند و نمی توانند لاکتوز را هضم کنند. بهتر است این افراد از مصرف شیر و پنیر پرچرب پرهیز کنند.

سبوس

سبوس غلات که در ترکیب بعضی نان ها و کیک ها وجود دارد حاوی مقدار بالایی فیبر است که سیستم گوارش نمی تواند آن را هضم کند. توصیه می شود همراه با غذاهای حاوی سبوس مقدار زیادی آب میل شود تا دفع فیبرها تسهیل شود.

سبزیجات خام

سبزیجات خام تولید گاز در روده ها می کند که بهتر است در این صورت از سبزیجات پخته استفاده گردد.

نوشابه های گازدار

نوشیدنی های گاز دار تورم معده و روده ها را تسهیل می کند.

  آدامس

توصیه می شود نخود و لوبیا ده ساعت قبل از پخت خیس شود تا از ایجاد نفخ آنها پیشگیری گردد. همچنین بهتر است سبزیجات سبز کنسروی نیز پیش از مصرف در آب سرد خیس شود.در صورتی که نان سفید باعث نفخ می شود می تواندی آن را در تستر بگذارید تا کمی برشته شود و هضم آن راحت تر گردد.

خوراکی های ضد نفخ معده

نفخ غالبا بسیار ناراحت کننده و با درد همراه است. برای کاهش این ناراحتی، بهتر است از خوراکی هایی استفاده شود که برای تعادل درونی بدن مفید باشد و در واقع بتواند نفخ را کاهش دهند.

دمنوش رازیانه در کنار مصرف مواد غذایی فیبردار. دو تا سه فنجان دمنوش رازیانه در موارد نفخ به احساس بهتر کمک می کند.
فیبرهای حل نشدنی در سبزیجات سبز، سبوس گندم و اسفناج.
پروبیوتیک ها به افزایش تعداد میکروب های خوب روده ها کمک می کنند. ماست می تواند تولید گاز و همچنین نفخ را متوقف کند.
پنیر شیر خام و لبنیات بدون چربی ایجاد نفخ نمی کنند.
دمنوش بایونه، نعناع تازه و دمنوش نعناع  پس از صرف غذاهای فیبردار بسیار مفید است. دمنوش گیاهان معطر مانند آویشن و بادرنجبویه نیز پس از غذا توصیه می شود.
بهتر است بدانید که آرام غذا خوردن و خوب جویدن لقمه ایجاد نفخ را کاهش می دهد زیرا هضم را تسهیل می کند.

0 پسندیده شده

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.