259

تأثیر تغذیه بر کمردرد

|
0 دیدگاه

بعضی از مواد مغذی می توانند متابولیسم سلولی را که زمینه ساز التهابات مزمن است, تعدیل نمایند این مواد مانند داروها باعث کاهش سریع درد نمی شوند, بلکه بعد از هفته ها یا ماه ها اثرات خود را نشان می دهند.

تأثیر تغذیه بر کمردرد

بعضی از مواد مغذی می توانند متابولیسم سلولی را که زمینه ساز التهابات مزمن است، تعدیل نمایند. این مواد مانند داروها باعث کاهش سریع درد نمی شوند، بلکه بعد از هفته ها یا ماه ها اثرات خود را نشان می دهند. همچنین مشابه داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بر روی مکانیسم های التهابی بدن عمل می کنند.

گوشت قرمز باعث افزایش دردهای مزمن کمر شده و نیز اسید اوریک حاصل از آن نیز در ایجاد درد مفاصل دخالت دارد. گوشت قرمز برای کمردرد مضر است، ولی ماهی، روغن ماهی، آجیل و دانه های خوراکی مثل بادام و گردو و بادام زمینی، سویا و سایر حبوبات، سیب زمینی و غذاهای تهیه شده از جو برای کاهش درد کمر مفید هستند.

مغزها و دانه ها منابع عالی دیگری از پروتئین هستند. روغن این مغزها و دانه ها مانند روغن ماهی، محتوی اسیدهای چرب ضروری است و بدن انسان قابلیت تبدیل آن ها به موادی به نام پروستاگلندین های نوع ۱ و ۳ را دارد. این مواد از منابع گیاهی هم مشتق می شوند.

بادام، بادام زمینی و گردو هم بسیار مفید هستند زیرا محتوی منیزیم هستند و منیزیم نه تنها در ساختمان استخوان ها و غضروف ها به کار می رود، بلکه در نگهداری کشش عضلات هم مؤثر هستند. کمردرد اغلب نتیجه کشش ضعیف عضلات شکمی است.

برنامه غذایی روزانه ما باید از نظر میوه ها، سبزیجات خام و غلات سبوس دار کامل باشد تا مواد مغذی لازم را برای نگهداری استخوان ها، سیستم عصبی و عضلانی که تقویت کننده قسمت پشتی بدن است، تأمین نماید.

غذاهای تهیه شده از جو یا پوره آن، بهتر است در هر صبحانه خورده شوند. این غذاها منبع عالی از سیلیسیم هستند که برای تقویت و ساخت استخوان ها لازم است و نیز حاوی ویتامین های گروه B هستند که برای سلامتی سیستم اعصاب و عضلات مفیدند.

● مکمل های تغذیه ای

کلسیم و منیزیم برای استخوان ها و همچنین برای کاهش اسپاسم عضلانی مؤثر هستند. وجود سیلیسیم در ساختمان استخوان ها نیز ضروری است.

بیوفلاوونوئیدها و ویتامین های E و C برای نگهداری بافت پیوندی و نیز کاهش خطرات ناشی از آسیب ها مفید می باشند.

ویتامین C در مواردی که اسید معده ترشح کمی دارد و در نتیجه کلسیم کمتری از غذا جذب می شود، کمک کننده است. اگر منشأ درد کمر، اسپاسم عضلانی یا مربوط به عصب سیاتیک باشد، در این موارد روغن پامچال یکی از منابع عالی در کاهش التهابات خواهد بود.

مقدار توصیه شده روزانه مکمل ها برای کاهش درد:

– کلسیم ۱۰۰ میلی گرم

– منیزیم ۵۰۰ میلی گرم ( اگر مشکل کلیوی دارید، قبل از مصرف این مقدار منیزیم با پزشک خود مشورت نمایید)

– ویتامین E به همراه توکوفرول ها ۴۰۰ تا ۸۰۰ واحد بین الملل.

● آنتی اکسیدان ها

با بروز یک واکنش التهابی در بدن، مواد مضری به نام رادیکال های آزاد ایجاد می شوند. رادیکال های آزاد موجب آسیب به بافت ها، افزایش التهابات و عود مجدد درد می شوند. وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیدان ها در بدن با مبارزه علیه رادیکال های آزاد، باعث کاهش درد و التهاب می شوند.

▪ ویتامین C

ویتامین C یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان ها به شمار می رود که می تواند در بهبود زخم ها و آسیب های اسکلتی و عضلانی و نیز دردهای مزمن مؤثر باشد.

مقدار توصیه شده حداکثر ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم در روز است.

▪ ویتامین E

این ویتامین خاصیت ضدالتهابی و تقویت سیستم ایمنی را بر عهده دارد. مقدار توصیه شده آن تا ۸۰۰ واحد بین المللی در روز است.

▪ روی، مس و منگنز

به عنوان کوفاکتور برای فعالیت آنزیم سوپر اکسید دسموتاز (SOD) عمل می کنند. بدن به طور طبیعی این آنزیم ضدالتهابی را تولید می کند. عمل (SOD) به عنوان یک عامل ضد التهابی ضعیف است. (SOD) موجود در بدن به همراه منگنز، روی و مس اثرات آنتی اکسیدانی را تقویت می کند.

مقادیر توصیه شده :

ـ مس ۲ میلی گرم دو بار در روز

ـ روی ۳۰ میلی گرم دو بار در روز

ـ منگنز ۵۰ میلی گرم دو بار در روز

روی و منگنز مستقیماً اعمال آنتی اکسیدانی دارند. روی اضافی می تواند باعث کمبود مس و همچنین کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن شود. به همین دلیل نباید روزانه بیش از ۹۰ میلی گرم روی مصرف شود.

▪ روغن ماهی

منبع مهم EPA یا ایکوزاپنتانوئیک اسید و نیز اسیدهای چرب امگا ۳ است که اثراتی مشابه GLA دارد. میزان توصیه شده ۲ تا ۳ کپسول ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ میلی گرمی، سه بار در روز است.

روغن تخم کتان نیز به عنوان یک منبع گیاهی، برای جانشین شدن روغن ماهی مفید است.

▪ ویتامین B۶

این ویتامین در کاهش دردهای عصبی و دردی که علت آن گرفتگی اعصاب است، مؤثر است. این ویتامین ممکن است به کاهش علائم آرتریت نیز کمک کند.

مقدار دوز توصیه شده ۵۰ تا ۲۰۰ میلی گرم در روز است.

دوزهای بالای ویتامین B۶ ممکن است اثرات جانبی مسمومیت عصبی ایجاد نماید، به خصوص زمانی که به تنهایی و بدون مصرف سایر ویتامین های گروه B و منیزیم مصرف شود.

▪ گلوکز آمین سولفات

این ماده به صورت طبیعی در غضروف مفاصل موجود بوده و برای درمان آرتریت و عوارض مربوط به مهره های بدنی به کار می رود.

مقدار توصیه شده ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم، دو تا سه بار در روز است.

0 پسندیده شده

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.