396

برای سلامت دندان چی بخوریم و نخوریم؟

|
0 دیدگاه

دو بار مسواک زدن در روز و مراجعۀ مرتب به دندانپزشک برای داشتن دندان هایی خوب، ضروری هستند.برای داشتن دندان هایی سالم، تغذیه هم نقش بسیار مهمی دارد.

تغذیه ای خوب برای داشتن دندان هایی سفید..

برای دندان ها، بهتر است شکلات خرده شود و نه خوراکی های برشته شده.شکلات سرشار از فلور و فسفات است، این دو، یعنی فلور و فسفات در پیشگیری از پوسیدگی دندان سهیم اند! بهتر است شکلات تلخ با ۷۰% کاکائو را انتخاب کنید.

به جای خوردن یک آب نبات بدون شکر، یک آدامس بدون قند بجوید.جویدن برای دندان ها مفید است زیرا باعث تشدید ترشح بزاق می‌شود، ترشح بزاق اثر محافظتی در محیط دهانی دندانی دارد. بزاق خروج املاح از مینای دندان ها را محدود می‌کند و باعث شستشو و پاک سازی خودبه‌خودی سطوح دندان ها می‌شود.

جویدن آب نبات بهتر از مکیدن آن است.زمان تماس دندان ها با قند بسیار مهم است. هر چه این زمان بیشتر طول بکشد، برای دندان ها بدتر است. بنابراین مکیدن آب نبات باید محدود شود، البته این مورد دربارۀ کارامل ها و نوقا که تمایل بسیار زیادی برای چسبیدن به دندان ها دارند، هم صدق می‌کند.

به همین علت بهتر است که آب نبات بیشتر جویده شود تا اینکه مکیده شود. بهتر است برای تمام کردن یک وعدۀ غذایی، به جای یک میوه، پنیر خورده بخورید.پنیر به طور ویژه ای حاوی کلسیم و فلور است، این عناصر دندان ها را در برابر اسیدها محافظت می‌کنند.

بنابراین نباید غذای تان را با یک میوه تمام کنید. همچنین بهتر است به جای ترتیب پنیر و دسر، ترتیب دسر و پنیر را انتخاب کنید…بهتر است نوشیدنی های شیرین را به جای اینکه با لیوان بنوشید، با نی بنوشید.نوشیدن با نی باعث می‌شود که تماس اسیدها با دندان ها و سائیدگی مینا محدود شود.

بهتر است که نان را حین غذا خوردن، میل کنید نه خارج از وعدۀ غذایی.خوراکی های سرشار از آمیدون (نوعی کربوهیدرات)، مانند نان، تولید اسیدها توسط باکتری های پلاک دندان را با خود به همراه دارند. نباید این خوراکی ها را از تغذیه تان حذف کنید، فقط کافی است آنها را خارج از وعده های غذایی مصرف ننمایید.

اصلی ترین منبع تأمین فلور آب آشامیدنی است و نه ماهی. این گفته که می‌گوید ماهی های دریایی سرشار از فلور هستند، مثل این است که بگویید چای هم فلور دارد!قبل از خواب بهتر است یک لیوان آب بنوشید نه یک لیوان شیر.شیر در خود لاکتوز دارد، لاکتوز هم یک کربوهیدرات است.

و این در حالی است که تمامی خوراکی های حاوی کربوهیدرات می‌توانند در ایجاد پوسیدگی های دندانی سهیم باشند. بنابراین، قبل از خوابیدن، بعد از مسواک کردن دندان ها، اگر لازم است، فقط می‌توانید آب بنوشید، هیچ چیز غیر از آب ننوشید خصوصاً نوشیدنی های شیرین!کودکانی که صبحانه نمی‌خورند، بیشتر دندان های شان پوسیده می‌شود.

کودکانی که صبحانه نمی‌خورند، در طول روز گرسنه می‌شوند و نسبت به بقیه تمایل بیشتری به خوردن تنقلات خواهند داشت… این خوراکی ها به سختی به دندان های آنها می‌چسبند و مدت طولانی در دهان باقی می‌مانند. این وضعیت، شرایط مناسبی را برای پوسیده شدن دندان ها فراهم می‌کند! بهتر است به جای تنقلات شور، هوس تان را با کارامل فروبنشانید.

تنقلاتی مانند شیرینی های خشک و البته میوه های خشک، سرشار از آمیدون هستند، آمیدون هم یکی از کربوهیدرات هایی است که خیلی محکم به دندان ها می‌چسبد. کارامل حاوی قند است، اما سریع تر در دهان حل می‌شود. به همین ترتیب، و از همین منظر، تنقلات بیشتر از کارامل ها پوسیدگی زا هستند.

در نتیجه، باید به خاطر داشته باشید که برخی خوراکی ها برای دندان های ما مفید اند و برخی مضر؛ همان طور که برخی خوراکی ها برای سلامتی مفید و برخی دیگر زیان آورند. به هیچ وجه هیچ یک از گروه های غذایی را نباید حذف کنید. باید تا بیشترین حد ممکن به تغذیه تان تنوع بدهید و جلوی هر گونه زیاده روی را بگیرید. اما می‌توانید برخی عادات نادرست را اصلاح یا محدود کنید و به جای آن روش بهتری را برگزینید.

1 پسندیده شده

دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.