1888

درمان سندروم روده تحریک پذیر به صورت گیاهی

|
0 دیدگاه
اجاره آپارتمان مبله ارزان

سندروم روده تحریک پذیر مشکل شایعی است که با تغییر رژیم غذایی و کنترل استرس قابل کنترل است. مصرف چای زنجبیل و آب به مقدار زیاد کمک کننده است.

درمان سندروم روده تحریک پذیر به صورت گیاهی

اگر پس از غذا خوردن دچار نفخ و یا یبوست می شوید ، اگر دردهایی ناآشنا در ناحیه شکم دارید و علت آن را نمی دانید احتمال اینکه به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا شده باشید وجود دارد.

اگرچه درمان های دارویی برای تخفیف و کنترل این بیماری وجود دارد اما می توان با تغییر رژیم غذایی و دوری از استرس تا حد زیادی به روند بهبود و درمان کمک کرد.

سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

سندرم روده تحریک پذیر (IBS‏) نوعی اختلال در عملکرد روده است که با درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ و تغییرات در عادات روده ای، بدون هرگونه علت ارگانیک دیگری، مشخص می شود. این بیماری عارضه ای مزمن است که باید در دراز مدت مدیریت شود.

اکثر افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر با یادگیری روش های کنترل آن بهبود یافته و بیماری زیاد آزارشان نمی دهد، این بیماری خیلی به ندرت ممکن است باعث از کار افتادگی شود.

چرا دچار این بیماری می شویم؟

علت سندرم روده تحریک پذیر شناخته شده نیست، اما می توان گفت عفونت های حاد دستگاه گوارش خطر گسترش و توسعه این بیماری را افزایش می دهد. علاوه بر این بالای ۶۰ درصد افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، دچار مشکلات روانی و ذهنی همچون افسردگی و اضطراب هم می شوند.

همه افراد ممکن است مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر شوند، اما افراد جوان (زیر ۳۵ سال)، زنان و افرادی که در خانواده شان سابقه این بیماری وجود دارد، در خطر بیشتری می باشند.

علائم و نشانه های سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

نشانه ها و علایم سندرم روده تحریک پذیر، در بین افراد مختلف متفاوت بوده و بعضی اوقات علایم آن با سایر بیماری ها اشتباه گرفته می شود. معمول ترین این علایم شامل:

درد در ناحیه پایین شکم
نفخ و باد شکم
احساس نیاز سریع به دفع صبح ها و یا بعد از غذا
اسهال یا یبوست
احساس اینکه دفع به طور کامل انجام نشده است
تسکین درد بعد از اجابت مزاج

روش های درمانی کدامند؟

اگرچه درمان قطعی برای سندروم روده تحریک پذیر وجود ندارد، اما می توان از برخی درمان ها برای تسکین علائم بهره گرفت. هدف از درمان سندرم روده تحریک پذیر بهبود علایم و شدت آن است، وگرنه درمان کاملی برای آن وجود ندارد. برای بعضی از افراد این درمان شامل تغییر در رژیم غذایی می شود.

مصرف بیشتر فیبرها و کاهش مصرف محرک ها همچون کافئین از جمله تغییرات رژیم غذایی می باشند.

کاهش اضطراب نیز یکی دیگر از راه های مفید درمان می باشد. توجه کنید که استفاده از این درمان سریع نبوده و مدتی طول می کشد تا بدن به این نوع از درمان عادت نماید.

استفاده از مواد غذایی و گیاهی زیر تا حد زیادی می تواند به بهبود این بیماری کمک کند:

با آرامش غذا بخورید ، وعده های غذایی را زیادتر کنیدخوردن وعده های غذایی کوچک تر اما بیشتر به جای وعده های غذایی بزرگ در هر روز بسیار بهتر است. مواد غذایی بیش از حد در یک وعده، می تواند سیستم گوارش شما را تحت فشار قرار دهد.

اگر معمولا وعده های غذایی خود را سریع می خورید، آرام تر و با توجه بیشتری به جویدن مواد غذایی بپردازید. هنگام سریع خوردن، اغلب هوای زیادی خورده می شود که در روده به گاز تبدیل شده و مشکل ایجاد می کنند.
فیبر بیشتری مصرف کنیدفیبرهای محلول در آب در روده به جلوگیری از اسهال کمک می کنند.

لوبیا، بلغور جو دوسر و بعضی از میوه ها مانند سیب، توت فرنگی و گریپ فروت منابع خوبی از فیبرها می باشند. اگر مشکل اصلی شما یبوست است، در رژیم غذایی خود فیبرهای نامحلول موجود در گندم، سبوس، دیگر غلات سبوس دار، سبزی سالاد و غذاهای دیگر را بگنجانید. فیبر نامحلول باعث می شود تا توده مدفوع با سرعت از طریق روده ها عبور کند.

تا می توانید آب بخوریدنوشیدن حداقل شش تا هشت لیوان آب در هر روز به حرکت هموار و پیوسته ی فیبرها از طریق سیستم گوارش شما کمک می کند.

به جای شیر ماست بخوریددر صورتیکه بدن شما با لاکتوز مشکل دارد به جای شیر از ماست استفاده کنید. میزان فرآورده های شیری را کاهش داده و به مراه سایر غذاها مصرف نمایید. بعضی اوقات نیاز به قطع مصرف لبنیات می باشد. در این شرایط حتما به یک متخصص تغذیه برای مشورت درباره جایگزین محصولات لبنی مراجعه نمایید.

چای زنجبیل بنوشیدزنجبیل همه مشکلات گوارشی از جمله سندرم روده تحریک پذیر را برطرف می کند. نصف قاشق چای خوری زنجبیل را در یک فنجان چای تازه بریزید، سپس آن را هم زده و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بجوشد. سپس زنجبیل ها را بردارید و آن را بنوشید.

چای کیسه ای زنجبیل نیز در دسترس است. ۴ تا ۶ فنجان در روز بنوشید.

علاوه بر رعایت رژیم غذایی ورزش و دوری از افسردگی و اضطراب هم می تواند به کنترل سندروم روده تحریک پذیر کمک کننده باشد.

بنابراین در صورت امکان، حداقل ۳۰ دقیقه ورزش غیررقابتی مانند راه رفتن داشته باشید. ورزش به از بین بردن استرس و انتشار اندورفین که یک ضد درد طبیعی است کمک می کند و باعث می شود تا بدن از جمله سیستم گوارش شما همواره به آرامی کار کند.

پیشگیری

شما نمی توانید از ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر پیشگیری نمایید، اما با رعایت موارد مختلفی که در قبل گفته شد و همچنین ترک سیگار، اجتناب از مصرف کافئین و سایر غذاهایی که شدت بیماری را زیادتر می کنند و همچنین ورزش منظم، می توانید شدت بیماری را کاهش داده و فاصله بین حملات بیماری را افزایش دهید.

اجاره آپارتمان مبله ارزان
0 پسندیده شده

از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.