226

۱۳ گام عالی که خودمان را تغییر دهیم

|
0 دیدگاه

اگر می‌خواهیم خودمان را تغییر دهیم کار بسیار چالش برانگیزی در پیش رو داریم. و ما در این نوشتار ۱۳ گام معرفی میکنیم که به کمک آن به راحتی می توانیم خودمان را تغییر دهیم.

۱۳ گام عالی که خودمان را تغییر دهیم

اگر احساس می‌کنید متناسب با شایستگی‌ها و توانمندی‌هایتان زندگی نمی‌کنید و تصور می‌کنید باید کاملاً متفاوت باشید، می‌توانید تغییر کنید. این تغییر شدیداً به خودانتقادی، از خودگذشتگی، تمرکز و زمان نیاز دارد. بیشتر بر خودتان، رفتارتان، یا مسیر زندگی‌تان تمرکز کنید، همیشه برای تغییر خودتان وقت دارید. می‌توانید همان کسی باشید که می‌خواهید.

بخش اول: تغییر را بشناسید

۱. بدانید این همان چیزی است که می‌خواهید یا نه.

مراحل اولیه اینکه خودمان را تغییر دهیم خیلی ساده است، از خودتان بپرسید “آیا من این تغییر را می‌خواهم”. شما باید مطمئن شوید واقعاً خواهان این تغییر شدید هستید یا نه. درباره‌ی تمام جنبه‌های زندگی‌تان فکر کنید و ببینید که برای تغییرشان مشتاقید یا نه.

مسیر زندگی‌تان را ارزشیابی کنید.
فعالیت‌هایی از زندگی‌تان را شناسایی کنید که احتمالاً باید تغییر کنند.
درباره‌ی این که چقدر طول می‌کشد تا پیامدهای تغییر نصیب‌تان شود واقع بین باشید.
اگر صادقانه باور نداشته باشید که می‌خواهید همه چیز تغییر کند، خودتان را در معرض شکست قرار می‌دهید.
مطلب مرتبط: ۶ اندیشه مثبت و خوش‌ بینانه برای تغییر نگرش‌تان به زندگی

۲. بدانید که امکان‌پذیر است یا نه.

حالا که این جمله : چگونه خودمان را تغییر دهیم را می‌دانید، باید بدانید می‌توانید تغییر کنید یا نه. بنشینید و تصمیم بگیرید که همه‌ی چیزهای لازم برای یک تغییر اساسی در زندگی‌تان را دارید یا نه.

شما برای تغییر به توانایی نیاز دارید.
شما برای تغییر به ابزارها نیاز دارید.
شما برای تغییر به زمان نیاز دارید.
شما برای تغییر به پشتیبانی درستی نیاز دارید.

۳. با خودتان صادق باشید.

ممکن است فکر کنید نسبت به خصوصیات‌تان با خودتان صادق هستید. اگر خودتان را آن گونه که هستید نشناسید و شخص کاملاً متفاوتی را در ذهن تان ترسیم کنید، هرگز نمی‌دانید چه چیزهایی کن است در مسیر تغییرتان مم رخ بدهد.

از اطرافیان و هم سن و سالان‌تان بپرسید در مورد شما چه فکر می‌کنند. اگر تفکر آنان با دیدگاه‌های شما از خودتان مطابقت نداشت، یعنی با خودتان صادق نیستید.

تصمیم‌های یک روزتان و دلایل پشت آنها را ارزش‌یابی کنید. با انجام این کار، می‌بینید که دلایل پشتوانه‌ی انتخاب‌هایتان، همان عواملی هستند که شما را به اینجا رسانده‌اند. اگر بخواهید خودتان راکاملا تغییر دهید، باید برای تصمیم‌ها و انتخاب‌هایتان دلایل جدیدی داشته باشید.

برای مثال، اگر تصمیم می‌گیرید به یک ملاقات دوستانه نروید، دلایل این انتخابتان را بررسی کنید.

۴. نتایج به‌دست آورده را بنویسید.

برای این فرآیند، یک هدف نهایی در نظر بگیرید و آن را بنویسید. سعی کنید هدفتان قابل اندازه گیری باشد. این هدف می‌تواند چند بخش داشته باشد یا می‌تواند یک تصویر کلی از هدف باشد. در هر صورت، هدفتان را بنویسید و در جایی بگذارید که هر روز بتوانید آن را ببینید تا به شما انگیزه دهد.

بخش دوم: چند سرمشق بیابید

۵. از بهترین‌ها یاد بگیرید.

یک سرمشق می‌تواند هر آدمی باشد: جوان تر، مسن تر، دوست، اقوام، غریبه، یا یک فرد مشهور. شخصی را بیابید که دقیقاً مظهر همان کسی است که می‌خواهید باشید. ممکن است یک شخص آن طوری که شما می‌خواهید لباس بپوشد و یک شخص هم آن طوری که می‌خواهید رفتار کند.

می‌توانید از بخش‌هایی از ویژگی‌های هر فرد الهام بگیرید. اگر با این شخصی که می‌شناسید قراری ترتیب دهید و از افکارش مطلع شوید. بفهمید چطور چنین شخصیتی دارد.

اگر شخصی است که او را نمی‌شناسید، کمی تحقیق کنید. هرچه می‌توانید درباره‌ی آنها اطلاعات به‌دست بیاورید و ببینید چه کار می‌توانید انجام دهید تا خصوصیات او را در زندگی روزمره‌تان پیاده کنید.

۶. با آدم‌های درست هم‌نشین شوید.

حتی بهتر از یافتن سرمشق‌های‌تان مهم این است که اطراف‌تان، مملو از آدم‌های مثبت باشد. اگر با شخصی هم‌نشین و دم خور باشید، توانایی بیشتری در الگوبرداری از چگونگی رفتارش خواهید داشت. افرادی را بیابید که اهدافی مشابه شما دارند، یا به این اهداف دست یافته‌اند و با آنها وقت بگذرانید.

برای مثال، ‌اگر می‌خواهید به موفقیت مالی بیشتری دست یابید، وقت‌تان را با کسانی بگذرانید که به لحاظ مالی موفق‌اند.

از افرادی که بر تغییرتان، تأثیر منفی می‌گذارند دوری کنید. اگر می‌خواهید سبک زندگی سالم تری داشته باشید، نباید افرادی دور و برتان باشند که هیچ تحرکی ندارند و تمام وعده‌های غذایی‌شان فست فود است.

۷. یک شریک احساسی و زندگی مسئولیت‌پذیر انتخاب کنید.

شریک احساسی یا زندگی مسئولیت‌پذیر، کسی است که شما را همواره در مسیرتان نگه می‌دارد. در عوض، شما هم او را در راه رسیدن به هدف‌هایش کمک می‌کنید. این شریک باید کسی باشد که هروقت مشکل داشتید دم دستتان باشد. هم چنین باید با او ملاقات‌های هفتگی (از طریق تلفن یا رو در رو) را ترتیب دهید تا درباره‌ی پیشرفتتان صحبت کنید.

ایده‌ی بسیار خوبی است که سرمشق‌تان، شریک‌ احساسی یا زندگی‌تان باشد. او می‌داند برای رسیدن به آنچه می‌خواهید باید چه کارهایی انجام دهید، و بهتر از هرکس دیگری می‌تواند کمکتان کند. این جمله را مدام با خود تکرار کنید: چگونه در مسیر درست خودمان را تغییر دهیم ؟

بخش سوم: اهداف ملموسی را انتخاب کنید.

۸. اهداف روزانه/هفتگی داشته باشید.

شما یک “هدف کلی” دارید، حالا باید آن را به تکه‌های کوچک‌تری تقسیم کنید. هر هدفی که به آن دست می‌یابید باید گامی در جهت رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب‌تان باشد. این هدف‌های کوچک باید ملموس، یا قابل اندازه گیری باشند. شریک احساسی یا زندگی مسئولیت پذیرتان را از این اهداف، مطلع کنید.

و “شخص خوب بودن” یک هدف ملموس نیست. آن را تغییر دهید “انجام روزانه ۲ کار خوب برای غریبه‌ها را انجام دهید”. هدف‌تان را اینگونه مطرح نکنید “تمرین یا ورزش بیشتر”. آن را ملموس نمایید و بگویید “۴ بار تمرین در هفته”.

۹. اهداف‌تان را اصلاح کنید.

برای اینکه خودمان را تغییر دهیم اگر در رسیدن به اهداف مشکل داشته باشیم، خیلی راحت باید آنها را تغییر دهیم. اهدافتان را خیلی سخت گیرانه نگذارید، شما به اهداف واقع بینانه نیاز دارید در غیر این صورت ناامید می‌شوید و هرگز موفق به تغییر نمی‌شوید. اگر یکبار در رسیدن به اهدافتان شکست خوردید، به طور غیر ارادی اصلاح‌شان نکنید.

با شریک زندگی مسئولیت پذیرتان بنشینید و درباره‌ی همه‌ی کارهایی صحبت کنید که می‌توانستید در راه رسیدن به هدفتان انجام دهید. اگر همه را انجام داده‌اید و هنوز به آن نرسیده بودید، با هم یک هدف جدید را در نظر بگیرید.

برای نمونه، اگر می‌کوشید بیشتر مطالعه کنید و هدفتان را برای ۶ ساعت مطالعه در روز در نظر گرفته‌اید، احتمالاً رسیدن به آن برایتان مشکل است چون یا به مدرسه یا سر کار می‌روید. هدفتان را به ۴ ساعت در روز تغییر دهید و بکوشید به آن دست یابید.

۱۰.موفقیت را بپذیرید و به پیشرفت‌تان ادامه دهید.

به هر موفقیت کوچکی که دست می‌یابید، خوب درکش کنید. به هر هدفی که می‌رسید، به خروجی مطلوبتان نزدیک می‌شوید. این اتفاق بزرگی است. هرچند، نباید با این موفقیت‌ها از خودتان راضی شوید و دست از ادامه‌ی مسیر بردارید. قدردان این موفقیت‌ها باشید و همچنان رو به جلو برای رسیدن به هدف بعدی‌تان گام بردارید.

بخش چهار: تغییرات‌تان را ارزشیابی کنید.

۱۱. تشخیص دهید به نتیجه‌ی دلخواه یا مطلوب‌تان رسیده‌اید یا نه.

وقتی شما کاملاً تغییر می‌کنید، ممکن است اوایل به آن توجه نکنید. هرچند، اگر وقت بگذارید، بنشینید و به هدف نهایی‌تان که در زمان تصمیم گیری نوشته بودید، خوب نگاه کنید ممکن است از تغییر خودتان شگفت زده شوید. همه‌ی تغییرات کوچک، بخشی از شما شده‌اند و شما کاملاً خودتان را تغییر داده‌اید.

۱۲. اهداف جدیدی در نظر بگیرید.

همانجا متوقف نشوید. از این موفقیت به عنوان محرکی برای برانگیختن خودتان بهره بگیرید تا از آنچه هستید بهتر بشوید. درست مثل قبل، یک هدف کلی را در نظر بگیرید و سپس آن را به اهداف روزانه و هفتگی تقسیم کنید. شما احتمالاً در هنگام این تغییر یک شخص هدف گرا شده‌اید، پس این ویژگی‌تان را حفظ کنید.

برای مثال، اگر هدفتان این است که ظاهرتان را تغییر دهید، اهدافتان را بر این موضوع متمرکز کنید. به خودتان بگویید هر فصل یک بار به خرید می‌روید و دو لباس جدید برند می‌خرید.

۱۳. با شریک زندگی یا احساسی مسئولیت پذیرتان در ارتباط بمانید.

این ارتباط به شما کمک می‌کند از پسرفت در امان بمانید. ادامه دهید و تمام اهداف کوچک و بزرگ جدیدتان را با او درمیان بگذارید. به او در رسیدن به اهدافش کمک کنید. از کمکش قدردانی کنید و کمکش را جبران کنید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.