350

درمان وسواس با طب سنتی

|
0 دیدگاه

وسواس عبارت است از تکرار بدون اراده افکار ناخوشایند . اگر چه فرد می فهمد که این افکار نامناسب وغیر عادی است لیکن قادر به دور کردن آنهانیست .

مغایرت با احکام دینی

وسوسه از القائات و اعمال شیطان است، شاهد بر این ادعا آن است که این کار با احکام دین و آثار و اخبار اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین، مغایرت دارد.

مثلاً هنگامی که کیفیت وضوی رسول خدا(ص) را در روایات بررسی، و این نحوه وضو گرفتن را با وضو گرفتن افراد مبتلا به وسواس مقایسه کنیم، چگونه می توان این دو را منطبق نمود؟ وضوی افراد وسواسی بر فتوای کدام فقیه منطبق است؟

این بیچاره، سال ها، با وضوهای چه بسا باطل نماز خوانده و خود را مقدس و کامل به حساب آورده، در حالی که بازیچه شیطان بوده است.

به راستی چرا بسیاری از این افراد در مواردی که لازم است احتیاط و وسواس به خرج نمی دهند ، مانند ادای خمس و زکات اما در باب طهارت این همه محتاط و وسواسند؟

چگونه است که افراد وسواسی از هر گونه غذاها می خورند و به اصالة الطهاره معتقدند، اما پس از خوردن غذا دست و دهان خود را به خاطر همان حالت وسواس آب می کشند! اگر اهل طهارت واقعی هستند، چرا به حلال و حرام بودن غذا مقید نیستند؟ تازه هر گاه می خواهند دست و دهان خود را آب بکشند، بر چه مبنایی این همه، آب کشیدن را تکرار می کنند؟ این چند مرتبه آب کشیدن دلیلی ندارد، جز القائات و دسیسه های شیطان و نفس.

علاج وسواس

حال که روشن شد وسواس ممکن است انسان را به هلاک دائمی برساند، لازم است که شخص علماً و عملاً درصدد معالجه برآید:

از طریق علم: بر این منوال که شخص فکر کند آداب و احکام عملی که انجام می دهد و مایل است او را به کمال برساند باید از چه کسانی اخذ نماید، پس وقتی به کتاب فقها و علما مراجعه می کنید، می بینیم که آنها وسواس را نهی کرده و بعضاً اعمال فرد وسواسی را باطل دانسته اند، احادیث نیز عمل چنین شخصی را از شیطان شمرده اند.

از طریق عمل : همچنین عمل خود را با عمل فقها و علما مقایسه کند، آن گاه می فهمد که مبتلا به این مرض مهلک است.

پس از آن که عالم مراتب بالا را به دست آورد، عملاً برای درمان وسواس اقدام نماید و در وهله اول به این حالت بی اعتنایی کند، مثلاً وضو را با یک مرتبه شستن بگیرد، و اگر شیطان و نفس این وضو را غلط دانستند بگوید.

اگراین وضو درست نیست باید وضوی رسول خدا(ص) و ائمه و فقها درست نباشد و اگر مقلد یک مجتهد هستی در جواب به القای شیطان و نفس بگو: من طبق نظر مجتهدم وضو می گیرم ، لذا مؤاخذه ای نیست، چند مرتبه که این گونه عمل کردی از تو مایوس می گردد و از این حالت رها می شوی.

در این خصوص روایاتی است مبنی بر این که هرگاه شیطان کسی را در نماز به وسوسه انداخت نباید شیطان را با شکستن نماز بازی دهد، چنان که روایتی از زراره و ابوبصیر به نقل از امام باقر یا امام صادق(ع) دراین زمینه در فروع کافی جلد سوم ص ۳۵۸ آمده است.

از طریق تضرع: البته تضرع به درگاه خداوند و استعانت از او برای رفع این حالت نیز از دیگر راه های مقابله با وسواس است، چنان که در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که مردی نزد رسول خدا(ص) آمد و از رفع وسوسه در نماز یاری خواست.

حضرت فرمود: وقتی وارد نماز شدی این عبارت را بخوان :” بسم الله و بالله، توکلت علی الله، اعوذبالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم” پس با این کار شیطان را دور می کنی.

[click_like post_id='107212']

دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.