Notice: Undefined property: wpdb::$get_charset_collate in /var/www/vhosts/salamati.ir/httpdocs/wp-includes/wp-db.php on line 618

Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/vhosts/salamati.ir/httpdocs/wp-content/plugins/doctor-profile/includes/helpers.php on line 510

Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/vhosts/salamati.ir/httpdocs/wp-content/plugins/doctor-profile/includes/helpers.php on line 525
۵ راه برای مقابله با سوء هاضمه
227

۵ راه برای مقابله با سوء هاضمه

|
0 دیدگاه

آیا از نفخ، گاز معده، دل درد، دل پیچه و ناراحتی پس از غذا خوردن رنج می برید؟ همه افراد گاهی دچار سوء هاضمه می شوند، به خصوص پس از خوردن غذاهای حجیم. اما گاهی این مشکل برای بعضی افراد مکرراً اتفاق می افتد.

۵ راه برای مقابله با سوء هاضمه

سوء هاضمه مشکلی بسیار معمول و متداول است. آمار نشان می دهد که تقریباً ۵ میلیون فرد در آمریکا از این مشکل در عذاب هستند.

کمبود آنزیم های گوارشی

عادات بد غذایی، مثل خوب نجویدن غذا و دیر هنگام غذا خوردن، ممکن است با ترشح نکردن آنزیم های گوارشی، در سیستم گوارشی شما ایجاد مشکل کند.

وقتی شما غذایی را می خورید، بدنتان تقریباً ۲۲ نوع آنزیم گوارشی توسط غدد بزاقی، معده و روده ی کوچک ترشح می کند. هر کدام از این آنزیم ها روی غذاهای بخصوصی عمل می کنند، مثلاً آنزیم پروتئاز پروتئین را از بین می برد، آمیلاز به هضم کربوهیدرات ها کمک می کند و لیپاز چربی را تجزیه می کند. با تجزیه ی این غذاها، این آنزیم ها به بدن در عمل گوارش کمک می کنند.

بالا رفتن سن، ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی شود. هر چه پیرتر میشویم، بدن مقدار کمتری از این آنزیم ها را تولید می کند که برای هضم صحیح غذا کافی نمیباشد.

برای مقابله با سوء هاضمه و بالا بردن سلامتی گوارشی بدن راه های مختلفی وجود دارد. در اینجا به ۵ مورد از این راه ها اشاره می کنیم.

۱-  هر روز میزان کافی فیبر استفاده کنید

فیبر نه تنها برای تنظیم سیستم گوارشی شما مفید است، بلکه در سلامتی عمومی شما نیز تاثیر دارد. متاسفانه، امروزه مردم بیشتر از فَست فود و غذاهای حاضری، گوشت قرمز و غذاهای پرچربی استفاده می کنند.

رژیم غذایی که در آن از میزان کافی فیبر استفاده شود، برای حفظ سلامتی ضروری است. علاوه بر کمک به هضم غذا، از دیابت، بیماری های قلبی، بواسیر و سایر بیماریها جلوگیری می کند.

آمار نشان می دهد که فرد متوسط امروزه ۱۰ تا ۱۵ گرم یا حتی نیمی از آن روزانه فیبر مصرف می کند. با افزایش فیبر مصرفی کمک بیشتری به سلامتیتان خواهید کرد. سبزیجات، میوه، سیریال و آجیل حاوی فیبر هستند.

از خوردن غذاهایی که باعث گاز معده می شوند مثل کلم بروکلی، حبوبات پخته، کلم، گل کلم، و نوشیدنی های کربنات دار خودداری کنید.

برای بعضی افراد غذاهای نشاسته دار مثل گندم، جو، و سیب زمینی نیز ممکن است باعث گاز معده شود. همچنین به یاد داشته باشید که میزان کافی آب بنوشید چون به هضم مواد غذایی کمک کرده و مواد معدنی، ویتامین ها و مواد مغذی را برای جذب بهتر، حل می کند و با مرطوب نگاه داشتن مدفوع از یبوست جلوگیری می کند.

۲- غذا را خوب بجوید

جویدن غذا یکی از مهمترین بخشهای گوارش است که معمولاً فراموش می شود. جویدن غذا نه تنها به تجزیه آن کمک می کند بلکه غدد بزاقی، معده و روده ی کوچک را هم برای تولید آنزیم های گوارشی  آماده می کند.

۳-  ورزش کنید / از استرس و فشارهای روحی دوری کنید

ورزش کردن علاوه بر اینکه به شما کمک می کند تا شیوه ی زندگی سالم تری داشته باشید، به عمل گوارش نیز کمک می کند. دانشمندان نشان داده اند که ورزش و فعالیت بدنی تا حد زیادی از مشکلات گوارشی جلوگیری میکند.

استرس و فشارهای روحی نیز از طرف دیگر تاثیر منفی روی عمل گوارش دارد. چون باعث می شود که گردش خون در نواحی شکم کم شده و تولید آنزیم های گوارشی کاهش یافته و عمل گوارش کندتر انجام گیرد و این منجر به یبوست، نفخ و سوزش معده می شود.

۴-  زیاد از داروهای ضد اسید معده استفاده نکنید

اسید معده به هضم غذا کمک می کند، درحالیکه ممکن است گاهی برگشته و به مری برگردند و باعث سوزش و ترش کردن معده شود.

وقتی این اتفاق می افتد، مردم معمولاً داروهای ضد ترشی معده استفاده می کنند. اما باید بدانید که استفاده ی زیاد و مکرر از این داروها اسید معده ی شما را از بین برده و عمل گوارش به درستی انجام نمیگیرد.

۵-  از مکمل های آنزیم گوارشی استفاده کنید

مکمل های آنزیم گوارشی گیاهی به هضم و  گوارش غذا بسیار کمک میکنند و جذب مواد مغذی را هم بالا می برد. افرادی که کمبود آنزیم های گوارشی دارند، اگر از این مکمل ها استفاده کنند دیگر دچار سوء هاضمه نخواهند شد. حتی در افراد سالم هم استفاده از این مکمل ها به بهبود عمل گوارش کمک می کند.

از غذا خوردن لذت ببرید….

سوء هاضمه ممکن است علامتی از یک مشکل گوارشی بزرگتر باشد. به همین دلیل باید بسیار مراقب خود باشید و با مشاهده ی این علائم حتماً برای درمان آن دست به کار شوید. علاوه بر خوردن غذاهای سالم و استفاده از مکمل های آنزیم گوارشی بد نیست که با پزشک خود نیز در این زمینه مشورت کنید

[click_like post_id='101711']

از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.