687

استرس عامل تشدید میگرن و سردرد

|
0 دیدگاه
اجاره آپارتمان مبله ارزان

میگرن از اختلالات شایع خانوادگی است که به دلیل انقباض و انبساط عروق خونی در رگ های سر به وجود می آید که ویژگی آن سردردهای ملایم یا شدید پی در پی می‌باشد.

استرس عامل تشدید میگرن و سردرد

 این نوع از سردردها در یک طرفه سر است یعنی بر نیمی از سر تاثیر می‌گذارد. ماهیتا ضربان‌دار است و از ۲ ساعت تا ۷۲ ساعت ادامه می یابد. این سردرد می تواند شامل علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، نورگریزی (افزایش حساسیت به نور)، صدا ترسی (افزایش حساسیت به صدا) باشد و درد به طور کلی با بالا رفتن فعالیت بدنی افزایش می‌یابد.

بیش از یک سوم افراد مبتلا به سردردهای میگرنی نشانه‌های پیش درامدی را دریافت می‌کنند: یعنی نوعی اختلالات گذرای دیداری، حسی، زبانی یا حرکتی که نشان می‌دهند سردرد به زودی شروع خواهد شد. این باور وجود دارد که دلایل بروز میگرن ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است از این رو در بروز میگرن عوامل زیستی و روان شناختی در شروع و تشدید این سردردها می تواند نقش مهمی داشته باشد.

سردردهای میگرنی بر اثر اتساع رگهای محصور کننده ی مغز ایجاد می شود ودر مجموع یک بیماری چند عاملی است که می تواند با عوامل درون زا مانند استرس و بی خوابی و یا عوامل برون زا مانند غذا شروع شود. شروع سردرد می تواند از ناحیه گیجگاهی، پیشانی یا پشت سر باشد. گاهی بیمار نمی تواند نقطه خاصی را برای آغاز درد بیان کند ولی در بیشتر موارد در این بیماری درد در یک نیمه سر وجود دارد.

استرس شامل الگوی پیچیده ای از احساسات منفی و واکنشهای فیزیولوژیکی است که وقتی رخ می دهد افراد دررسیدن به اهداف اصلی خود تهدید می شوند و به مشکل بر خورد می کنند.

از انجا که استرس به عنوان یکی از مهم ترین عوامل محرک سردرهای میگرنی شناخته می شود، کاهش ( و در صورت امکان حذف) عواملی که منجر به ایجاد استرس برای شما می شود می تواند فرکانس و شدت سردردهای میگرنی شما را کاهش دهد. با وجود اینکه حذف کامل عوامل استرس زا در زندگی تقریبا غیرممکن به نظر می رسد، اما با استفاده از تکنولوژی می توان به مقابله با استرس رفت.

استرس یکی از شایع ترین عوامل برانگیزاننده ی سردردهای میگرنی است. در یکی از مطالعات اخیر در این رابطه اشاره شده است که بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به میگرن، استرس و اضطراب را به عنوان عوامل محرک سردردهای خود ذکر کره اند.حوادث و تغییرات اجتناب ناپذیر زندگی روزمره، مانند ازدواج،بچه دار شدن، تغییر محل زندگی، از دست دادن وابستگان، تغییر شغل و … همگی منابع ایجاد استرس هستند

هر فردی برداشت و مفهومی از کلمه استرس دارد ولی به طور کلی می توان استرس را پاسخ کامل بدن شامل پاسخ عقلانی هیجانی و فیزیو لوژیک به تحریکی که توسط سطح خود آگاه یا ناخوداگاه ما به عنوان یک عامل آزارنده یا تهدید کننده درک و دریافت می شود، عنوان کرد.

این پاسخ به عنوان یک مکانیسم حفاظتی عمل می کند که باعث وفق دادن و سازگاری فرد، یا تعدیل عامل تهدید کننده می شود و بسته به نوع قدرت، مدت تحریکات درجات مختلفی دارد.استرس که در نتیجه ی تعامل میان فرد و محیط به وجود می اید و موجب ایجاد ناهماهنگی میان ملزومات یک موقعیت و منابع زیستی روانی و اجتماعی فرد می شود می تواند موجب بروز میگرن در افرد شود.

از این رو میگرن رابطه ی مستقیمی با استرس و عوامل روان شناختی دارد که تاثیر اشکاری روی شدت و طولانی بودن سردردهای میگرنی می گذارد.دانشمندان در زمینه ی رابطه ی استرس و میگرن به نتایجی دست یافتند که نشان می دهد همان گونه که استرس به عنوان یه عامل رایج در بروز حملات میگرنی مزمن است می تواند حملات میگرنی را به صورت مزمن دراورد.

حملات میگرنی نیز خود به صورت محرک فشارزا ادراک می شود و ایجاد یک چرخه ی معیوب می کنند که این چرخه نیز تعداد حملات میگرن را افزایش می دهد. استرس یکی از شایع ترین عوامل برانگیزاننده ی سردردهای میگرنی است.

مطالعات نشان می دهند اگرچه استرس به صورت یک بخش ثابت زندگی همه افراد در آمده است اما افراد مبتلا به میگرن به صورت اختصاصی نسبت به اثرات استرس آسیب پذیرتر هستند. برای افراد مبتلا به میگرن وجود همین استرس های طبیعی روزانه می تواند مولد بروز حملات سردرد باشد.

بنابراین برای کنترل میگرن هر فرد، می توان با شناسایی عوامل شروع کننده حمله سردردش، اولین گام را بسوی کنترل حملات میگرنی بردارد.امروزه راه های موثری برای کنترل حملات میگرنی موجود می باشد که مهمترین آن ها کاهش و کنترل استرس می باشد

 تغییر دادن بعضی از عادات و شیوه زندگی و استفاده از درمانهای داروئی نیز در پیشگیری از حملات میگرنی موثر هستند. با توجه به این که حذف کامل عوامل استرس زا امکان پذیر نیست، بیماران مبتلا به میگرن می توانند با رعایت برخی نکات شیوه ی مقابله ی خود را با عوامل استرس زا کنترل کنند.

درواقع رعایت این نکات به بیماران مبتلا به میگرن کمک می کند تا در مقابل استرس های روزانه ی زندگی مقاومت بیشتری داشته باشند و کمتر تحت تاثیرات منفی این عوامل قرار بگیرند. کاهش کلی سطح استرس روزانه به این افراد کمک می کند تا از تشدید فراوانی و شدت حملات سردرد خود پیشگیری کنند.

رعایت برخی نکات مانند داشتن فعالیت بدنی منظم روزانه، رعایت رژیم غذایی مناسب، تمرین فنون و روش های آرمیدگی، رعایت برنامه ی منظم خواب و استراحت و … می تواند برای این افراد مناسب باشد.

اجاره آپارتمان مبله ارزان
2 پسندیده شده

از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.