288

تاثیرات افزایش وزن بر سلامت روان چیست؟

|
0 دیدگاه

همانطورکه می دانیم افزایش وزن و چاقی در جوامع امروزی به یکی از مشکلات اصلی تبدیل شده است که سبک زندگی مبنی بر تنبلی و کم تحرکی یکی از عوامل اصلی آن است.

تاثیرات افزایش وزن بر سلامت روان چیست؟

گاهی اوقات عده ای به دلیل اضطراب،افسردگی،نفرت از خود،خشم،تحمل کم ناکامی و… پرخوری می کنند.

آدم های چاق درارتباط با وزن خود کمالگرا هستند و معمولا خود را به خاطر چاق بودن تحقیر می کنند و تحملشان در برابر گرفتاری های چاقی کم است و در مورد وزن و سایر مشکلات زندگی مشکل هیجانی دارند.افرادی که دچار افزایش وزن هستند معمولا احساس می کنند که در کم کردن وزن عملکرد خوبی ندارند و نتیجه می گیرند که مشکل دارند و سعی می کنند خیلی از اوقات چاقی خود را مخفی کنند و دوست ندارند دیگران متوجه ی آن ها شوند و یا بدن خود را به نمایش بگذارند.

عواملی که در افزایش وزن  دخالت دارند عبارت است از:

۱٫ ژنتیک

۲٫ نوع کارو فعالیت روزانه

۳٫ خواب

۴٫ تغذیه

۵٫  ورزش

صرف نظر ازینکه این عوامل تا چه میزان باعث افزایش وزن می شوند آن چه که مهم است این است که افزایش وزن علاوه بر اینکه بر سلامت جسمی و تحرک جسمی تاثیر می گذارد روی مسائل روان شناختی و اجتماعی به شدت اثر گذار خواهد بود چرا که چاقی در گذر زمان منجربه کمبود اعتماد به نفس ، افسردگی، بی میلی وگوشه گیری می شود.

در برخی از تحقیقات ما شاهد این هستیم که اختلالات افسردگی و اختلالات اضطرابی در این افراد بیشتر مشاهده می شود بنابراین احساساتی مانند خودکم بینی و عزت نفس پایین، کاهش روابط اجتماعی،کاهش تفریحات سالم واجتناب از برخی موقعیت ها و… دراین افراد شروع به رشد کردن می کند.

حال می خواهیم بدانیم سلامت روان چیست؟

سازمان جهانی بهداشت در اساسنامه خود در تعریف سلامت می گوید: سلامت،حالت رفاه کامل جسمانی، روانی و اجتماعی است. نه صرفا فقدان بیماری.

ملاک های سلامت روان چیست ؟

داشتن تصویر صحیح و منطقی از خود ، قبول و پذیرش نقاط قوت و ضعف خود و دیگران ، پذیرش مسئولیت رفتارها و اتفاقات زندگی خود ، توانایی تصمیم گیری منطقی و به موقع ، توانایی ابراز وجود ، استدلال در امور ،لذت بردن و رضایت از زندگی ، توانایی سارگاری منطقی با خودو دیگران و محیط.

ارتباط بین افزایش وزن و سلامت روان چگونه است؟

بدون شک، آرامش، اولین شرط یک روان سالم است. انسان هایی که مبتلا به افزایش وزن هستند اکثر اوقات برای اینکه احساس خوبی را تجربه کنند به خوردن افراطی روی می آورند و در مواقعی که باید خود را کنترل کنند قادر به آن نیستند. زیرا با توجه به دلپذیر بودن غذا طبیعی به نظر می رسد که هنگام ناراحتی بیشتر غذا بخوریم.

بنابراین آدم های چاق اکثرا برای رسیدن به آرامش و کنترل هیجانات منفی خود بیشتر غذا میخورند. در نتیجه آرامش درونی را که یکی از شرط های سلامت روان است ،به بهای اضافه وزن برای خود به دست می آورند که آثار متعددی برای سلامت روح و روانشان دارد.

ویژگی مهم بعدی در زمینه ی سلامت روان ، مدیریت هیجانات است. در واقع  توانایی کنترل و بروز احساسات و هیجانات نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می کند.

انسان هایی که دچار افزایش وزن هستند و هیجان زده به نظر می رسند در مقایسه با آن هایی که وزن مناسبی دارند، نمی توانند علت هیجان زدگی خود را تشخیص دهند و بیشتر غذا می خورند. این احتمال وجود دارد که مخصوصا در پاسخ به هیجانات منفی به غذا خوردن روی بیاورند و توانایی مدیریت سالم هیجانات و احساسات را از دست بدهند و دنبال آرام کننده های فوری مانند غذا خوردن افراطی  باشند.

ویژگی اثرگذار بعدی ، عزت نفس است. افراد برخوردار از عزت نفس بالا در درون خود یک والد مهربان دارند که به موفقیت آن ها در حوزه های مختلف زندگی افتخار می کنند و سازگارانه عمل می کنند. یکی از جلوه های آن ابراز وجود است که در افرادچاق خیلی از اوقات با عدم وجود آن مواجه می شویم.

معمولا فردی که دچار افزایش وزن است زمانی که با موقعیتی مواجه می شود که نیازمند ابراز وجود است از آن دوری می کند و به دلیل کاهش احساس بد ناشی از موقعیت، دوباره به خوردن روی می آورد و خود را به خاطر این اتفاق تحقیر می کند و پر خوری را با شدت هرچه بیشتر از سر می گیرد و احساس دوست نداشتن خود به فرد غلبه می کند.

بنابراین همانطورکه مشاهده شد افزایش وزن و پدیده ای به نام چاقی مفرط روی سلامت روان اثر خواهد گذاشت. اما می توان از این اتفاق جلوگیری کرد و با تغییر نگرش و تغییر سبک زندگی راه جدیدی را شروع کرد و با گرفتن تصمیم های تازه هرچند کوچک راه ناکارآمد را تغییر داد. برای این کار لازم است ما به فرآیندی به نام خودپذیری بیشتر فکر کنیم.

خود پذیری یک انتخاب است. اگر با خودمان راحت باشیم و خودمان را قبول داشته باشیم احتمال موفقیتمان بیشتر می شود اما زمانی که به خاطر تمام نقص ها و کمبودها شروع می کنیم به انتقاد از خود، مسلما در جهت عکس قضیه حرکت می کنیم. بنابراین بسیار مهم است که فرد خود را با تمام ویژگی های خوب یا بد جسمانی بپذیرد.

مثلا در مقوله ای مانند چاقی، فرد چاقی را به عنوان یک ویژگی بپذیرد و اگر واقعا از این ویژگی احساس ناراحتی و ناخوشایندی به فرد دست میدهد به دنبال راه های مفید و کاربردی برای حل آن باشد . گام بعدی مربوط به تقویت اراده است . اینکه فرد تصمیم خود را بگیرد و خود را متعهد و پای بند به اجرای تصمیمش بداند.

مسلما چاقی مشکل لاینحلی نیست ولی شخصی که تصمیم به کاهش وزن میگیرد مسلما باید روی اراده اش کار کند تا بتواند راه پیش رو را با موفقیت طی کند.

سخن آخر اینکه با توجه به رابطه ای که افزایش وزن روی سلامت روان دارد بهتر است که با خود به این سوال پاسخ بدهیم که آیا واقعا اضافه وزن داریم؟ و آیا کاهش وزن برایمان یک هدف واقعا خواستنی است؟ اگر پاسخ مثبت است بهتراست به سمت کاهش وزن و بهبود سلامت روان خود گام برداریم و هدف دراز مدتمان این باشد که وزن خودراپایین نگه اریم. به امید روزی که بتوانیم در این مسیر موفق باشیم.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.