306

همه کاربردها و خواص موز که نمی‌دانستید

|
0 دیدگاه

اگر به شما بگوییم که یک ابزار پیشرفته جدید وجود دارد که می‌تواند در کاهش وزن، کاهش استرس، درمان نفخ، مبارزه با سرطان و افزایش انرژی به شما کمک کند و نسبت به این همه کار که انجام می‌دهد ارزان است، چه خواهید کرد؟

همه کاربردها و خواص موز که نمی‌دانستید

بله، در مورد موز صحبت می‌کنیم. قدرت جادویی این میوه اثبات‌شده که افزودن تنها یک عدد موز به رژیم غذایی روزانه به سلامت و کاهش وزنتان کمک زیادی می‌کند. این میوه معدن منیزیم بوده و به انقباض عضلات و سنتز پروتئین در بدن کمک می‌کند. از طرفی مصرف منیزیم می‌تواند به افزایش لیپولیز بدن کمک کند؛

فرآیندی که بدن از طریق آن ذخیره‌هایی چربی خود را آزاد می‌کند. در ادامه به نکات جالب دیگری در مورد این میوه خوشمزه می‌پردازی که احتمالاً تا الان نمی‌دانستید

عضلات تان را بازسازی می‌کند

پتاسیم موجود در موز ها باعث می‌شود تا پس از تمرینات ورزشی عضلات تان سریعتر عمل بازیابی یا ریکاوری را انجام دهند و باعث می‌شود تحرک و فعالیت بیشتری داشته باشید. پس اگر ورزش‌کار هستید، می‌توانید با خیال راحت موز مصرف کنید.

 داروی ضد استرس

در کنار بهبود خلق و خو و روحیه به دلیل وجود B9، موز حاوی تریپتوفان -نوعی ماده پیشگام برای سروتونین-هم هست و همان طور که می‌دانید سروتونین یکی از مهم‌ترین مواد شیمیایی مغز است.

سروتونین نوعی ماده ضد افسردگی طبیعی بود و می‌تواند باعث بهبود و درمان تشویش و بی‌خوابی و سایر مشکلات مرتبط با آن مانند خستگی، حساست، هراس و خشم شود. از طرفی موز حاوی «نوراپی نفرین» هم هست که می‌تواند واکنشی جنگ و گریز ما را به منظور کمک به کنترل استرس، تنظیم کند.

قرص خواب طبیعی

موز می‌تواند در بهبود وضعیت خواب هم به شما کمک کند. این مسئله به خاطر وجود «تریپ طوفان» در موز است. ماده پیشگام ملاتونین که باعث افزایش آرامش می‌شود به تنظیم خواب هم کمک می‌کند.

یک ضد نفخ واقعی

شکم های متورم مانع از به چشم، درد عضلات شکمی می‌شود. سعی کنید برای مبارزه با آب و گاز موجود در معده خود و جلوگیری از ایجاد آنها، موز بخورید.

تحقیقات اخیر نشان داده زنانی که دوبار در روز به عنوان پیش غذا موضوع خوردند و این عادت را ۶۰ روز ادامه دادند، میزان تورم شکم شان تا ۵۰% کاهش یافت، زیرا این میوه باعث افزایش نوعی باکتری می‌شود که با تورم و نفخ معده مبارزه می‌کند و از طرفی منشأ غنی پتاسیم محسوب می‌شود که به کاهش حفظ مایعات در بدن کمک می‌کند.

 اگر چربی شکم دارید

موز حاوی ۱۲ میلی گرم کلین است، نوعی ویتامین B سوزاننده چربی که به طور مستقیم روی ژن‌های کار می‌کند که منجر به ذخیره چربی در شکم می‌شود، بنابراین کلین بیشترین جذب کرده د وبه چربی سوز در بدن خود کمک کنید. کلین را می‌توانید در گوشت‌های کم چرب، غذاهای دریایی و کلم برگ هم بیابید.

برای افزایش لبخند و شادی

موز حاوی ویتامین B9 یا همان فولیک اسید است. فولیک اسید نوعی ماده مغذی بوده و با افزایش خاصیت ضد افسردگی، می‌تواند با افسردگی مبارزه کند. به‌عبارت‌دیگر، به سروتونین-یک ماده شیمیایی مفید-کمک می‌کند تا سریع‌تر وارد مغز شود. این ماده شیمیایی باعث ایجاد شادی می‌شود.

تنظیم‌کننده قند خون

موزبه دلایل بسیاری، منبع غنی مواد غذایی است. برای کاهش میزان جذب قند موجود در موز و وارد شدن آن به جریان خون توصیه می‌شود همراه با آن، پروتئین و چربی سالم مصرف کنید.

این یکی از مؤثرترین استراتژی‌ها به منظور حفظ و متعادل نگه داشتن قند خون است. همان‌طور که می‌دانید متعادل بودن قند خون به پانکراس این امکان را می‌دهد تا گلوکاگن ترشح‌کننده که هورمون سوزننده چرپی است. البته نباید فراموش کرد که این توصیه شامل حال افراد مبتلا به دیابت نمی‌شود.

کنترل اشتها

با خوردن موز می‌توانید اشتهای خود را کاهش دهید؛ این هم یکی دیگر از مزیت‌های ثابت نگه داشتن قند خون است. خوردن موز بین وعده‌های غذایی یعنی احساس گرسنگی و ویار به خوردن کمتر و پرسه زدن کمتر در اطراف گنجه خوراکی‌ها. به علاوه موز سرشار از چیزی به نام نشاسته مقاوم است و همان طور که از نامش پیداست در فرآیند هضم، مقاومت می کند.

این مسئله باعث تغذیه باکتری‌های مفید روده شده که به کم کردن اشتها و اکسایش بهتر چربی در بدن کمک می‌کند. در واقع تحقیقات اخیر نشان داده که جایگزین کردن ۵در صد از کربوهیدرات روزانه با یک منبع نشاسته مقاوم می‌تواند روال سوزاندن چربی بعد از غذا را تا ۳۰% کاهش دهد.

کلسترول را مهار کنید

اگر اخیراً در یک رستوران فست‌فود غذا خورده باشید احتمالاً میزان کلسترول بد یا LDL شما افزایش‌یافته، چرا که چربی اشباع شده مصرف کرده‌اید.

پیش ‌از آنکه به دنبال داروی کاهنده چربی باشید، یک موز بخورید. موز دارای فیتواسترول است که دارای تأثیرات کاهندة کلسترول بد یا LDL است. علاوه بر آن، موز وبتامین B6 دارد و تقریباً برای همه چیز از جمله سلامت قلب، سلامت سیستم ایمنی، سلامت هاضمه و عملکرد سیستم عصبی بسیار مفید است.

اگر در هضم غذا مشکل دارید

اگر مشکل سوءهاضمه دارید راه علاجش خوردن موز است. موز منبع غنی پروبیوتیک ها است که نوعی کربوهیدرات غیرقابل هضم محسوب می‌شود و در قالب غذا برای باکتری‌های مفید روده عمل کرده و روند هضم غذا را بیشتر می‌کند.

پاک سازی روده ها در سه سوت

فیبر فراوان موجود در موز باعث متعادل شدن تحرک روده می‌شود. تنها ۳  گرم فیبر محلول در آن باعث می‌شود که بتوانید مواد زائد و مدفوع را آسان‌تر دفع کنید. هر کسی که اسهال دارد باید بداند که موز می تواند باعث توقف تحرک روده شود. از طرفی موز حاوی پروبیوتیک بوده که غذای لازم و ضروری برای میکروب‌های سالمی است که در روده زندگی می‌کنند.

اگر انرژی بیشتری لازم دارید

یکی از دلایلی که قهرمانان ماراتن پیش از شروع مسابقه موز می‌خواهند این است که موضوع سرشار از گلوکز است؛ یعنی یکی از راحت‌ترین منابع قندی هضم شدنی که انرژی ایدئالی را در اختیار آنها می‌گذارد. از طرفی خوردن یک موز بعد از انجام فعالیت و تحرک باعث می‌شود که سریعاً منابع انرژی که به خاطر تعرق، تخلیه شده‌اند دوباره انرژی خود را به دست آورد.

 اگر به دنبال کاهش فشارخون هستید

تحقیقات نشان می‌دهد ترکیبی از سدیم کم همراه با مصرف بالای پتاسیم با کم شدن میزان فشار خون و نیز کم شدن خطر سکته مغزی در افراد مرتبط است. موز سرشار از پتاسیم بوده و میزان سدیم آن هم کم است. سازمان غذا و داروی آمریکا این مسئله را تأیید کرده که موز می تواند فشارخون را کاهش داده و در برابر حمله قلبی و سکته مغزی از بدن محافظت کرد

استخوان قوی داشته باشید

اگر چه موضوع کلسیم زیادی ندارد (در واقع موز کمتر از یک در صد میزان مصرف روزانه شما کلسیم دارد) اما می‌تواند میزان جذب آن را با کمک به فعالیت برخی در پیروبیوتیک‌ها ارتقا دهد. وقتی این پروبیوتیک ها در دستگاه گوارش انسان تخمیر می‌شوند، قدرت بدن را برای جذب کلسیم بالا می‌برند.

به جنگ با سرطان بروید

دلفینیدین نوعی اکسیدان است که در موز وجود دارد و خواص ضد توموری دارد. اخیراً محققان دریافته‌اند تجمع زیاد دلفینیدین در سلول‌های سرطانی معده باعث محدود و مسدود شدن رشد و تکثیر آنها می‌شود. پس اگر موز بخورید می‌توانید با سرطان مبارزه کنید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.