286

آیا کودکم اختلال یادگیری دارد؟

|
0 دیدگاه

آیا فرزند شما در مدرسه مشکل دارد؟ آیا او از بلند خواندن، انشا نویسی یا حل مسئله ریاضی می ترسد؟

آیا کودکم اختلال یادگیری دارد؟

هرچند که بچه ها بعضی وقت ها دچار مشکلات درسی می‌شوند ولی اگر مشکل یادگیری دائمی شود، ممکن است علامتی از اختلالات یادگیری باشد. وقتی شما از این مشکل مطلع باشید به بهترین شکل می توانیدبه کودک‌تان کمک کنید تا بر مشکلات درسی خود غلبه کند و در زندگی موفق شود.

هیچ پدر و مادری دوست ندارد ناراحتی کودکش را مشاهده کند. شاید شما از آینده فرزندتان یا از عملکرد و سیر  پیشرفت او در مدرسه نگران و دلواپس باشید یا شاید فکر کنید که توجه بیش از اندازه به مشکلات یادگیری او لقب «کند ذهن» را به او می دهد.

کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری، معمولا از لحاظ هوشی مشکلی ندارند، اما به دلیل نقص در راه های پردازش اطلاعات در مغزشان، عملکرد ذهنی پایینی را نشان می دهند.

به زبان ساده می توان گفت تفاوت در مسیرهای عصبی و ارتباط آنها در مغز دلیل اختلال یادگیری هستند . ناتوانی یادگیری مشکلاتی هستند که بر توانایی مغزی در دریافت، پردازش و ذخیره اطلاعات تاثیر می گذارد. این مشکلات باعث می شود یک دانش آموز بسیار کندتر از فردی که این مشکل را ندارد، مطالب را یاد بگیرد.

دانش آموزی که اختلال یادگیری دارد ممکن است به صورت کلی در حوزه های خواندن، یادگیری ریاضی و نوشتن دیکته و به صورت جزئی تر در شناسایی کلمه، ادراک خواندن، حساب کردن، استدلال کردن، هجی کردن و یا کلمه بندی در نوشتن دچار مشکل باشد.

اختلالات یادگیری ممکن است با حالت های مختلف اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه و اختلالات رفتاری نیز همراه شود.

در این شرایط والدین علاوه بر این که با مشکلات و مسائل تحصیلی کودک درگیر می باشند، با رفتارهای پرخطر، بی نظمی، پرخاشگری، مقاومت در برابر پذیرش قانون و رفتارهای افراطی توجه طلبی رو به رو هستند. بنابراین مشکل یادگیری کودک اهمیت کمتری پیدا می کند و در درجه دوم قرار می گیردو والدین از این رفتارها خسته و نگران می باشند.

به طور کلی، این اوضاع  ممکن است تاثیر نامطلوبی بر روابط اجتماعی کودک بگذارد؛ زیرانقطه ضعف در یادگیری می تواند اعتماد به نفس او را پایین بیاورد  و باعث ایجاد کمرویی کودک در میان هم کلاسی ها شود و یا کودک به علت ترس از قضاوت اطرافیان مضطرب شود. در بعضی از خانواده ها که به این مشکل رسیدگی نمی کنند، کودک در طولانی مدت ممکن است به افسردگی نیز مبتلا شود.

علل اختلالات یادگیری

علل بروز اختلال های یادگیری نسبتا مبهم است.   تجربه درمانگران به ما ثابت می کند که ناتوانی های یادگیری، مفهومی «چندرشته ای» است و در  میان کارشناسان رشته های گوناگون در این موضوع باید پیوند وجود داشته باشد

عوامل محیطی:

*عوامل محیطی بسیار زیادی وجود دارد که  به پیچیدگی ناتوانی های یادگیری می تواند اضافه کندو حتی شایدعلت بروز آن باشد، تغذیه مناسب و سالم کودک از جمله این عوامل هستند.

* سرماخوردگی مزمن، مشکلات تنفسی، آلرژی ها و هم چنین سقوط، آسیب دیدگی مغزی و یا واردشدن ضربه به سر در دورانی که کودک در حال رشد است می تواند موثر باشد.

* همچنین کودک در حال رشد نیازمند درون داده های حسی است تابتواند درباره محیط و خود و هردو یاد بگیرد؛ یعنی کودک به تجربه هایی نیاز دارد تا بیاموزد که چگونه، بیاموزد. اگر این سطح کاهش زیادی داشته باشد کودک برای ارتباط برقرار کردن  با محیط اطرافش دچار مشکل می شود؛ بنابراین انجام بازی هایی که مطابق هر دوره رشدی است نقش بسیار زیادی در پیشگیری از اختلالات یادگیری دارد.

* صحبت کردن با کودک و درگیربودن او در فرایندهای کلامی مثل گفت و گوهای روزانه و قصه گویی برای رشد اوبسیار موثر خواهدبود.

از طرف دیگر بسیاری از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری، مضطرب، نامطمئن و بی اختیار و سرکش هستند که ممکن است این رفتارها با حس ناامنی طبیعی، ناپایداری دریافت حس محبت و پذیرش در منزل و محیط مدرسه ارتباطی داشته باشد.

عوامل فیزیولوژیکی:

باور بسیاری از متخصصان این است که  دلیل اساسی ناتوانی های یادگیری، آسیب دیدگی مغزی شدید یا جزئی و صدمه های واردشده به دستگاه عصبی و مرکزی است.

عوامل ژنتیکی:

 شواهد موجود نشان می دهد که ناتوانی های یادگیری ممکن است در بعضی خانواده ها بیشتر از دیگران دیده شود. پس عوامل ژنتیکی در تعداد وسیعی از ناتوانی های یادگیری دخالت دارد.

عوامل بیوشیمیایی:

اختلال های مختلف متابولیکی در حکم عواملی هستند که موجب ناتوانی های یادگیری می شوند؛ مثل قندخون پایین(هایپوگلیسمی) و کم کاری تیروئید.

عوامل هنگام و بعد از تولد:

اتفاقاتی که در  حین زایمان بیفتد که به آسیب دیدن جنین منجر شود؛ مثل سیانوزه شدن کودک و یا بیماری های شدیدی که در روزهای اول زندگی بعد از تولد است، مثل زردی های شدید می تواند در این نشانه های رشد جسمی و شناختی مطابق با سن کودک، نشانه ای است برای بروز اختلالات یادگیری در سال های آینده.

مشکلات برخی از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری ممکن است ریشه در  تاخیر رشد، در برخی اجزای دستگاه عصبی مرکزی داشته باشد که این  کودکان پس از بزرگ تر شدن می توانند بر  این مشکلات غلبه کنند.

 

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.