171

اضافه وزن در مردان

|
0 دیدگاه

اضافه وزن در مردان : برای چاق شدن و اضافه وزن دلایل زیادی وجود دارد .

اضافه وزن در مردان

ساده ترین و رایج ترین دلیل آن این است که مصرف کالری شما افزایش پیدا کند و یا میزان فعالیت بدن تان کاهش یاید . در این صورت وزن شما به تدریج بالا رفته و اعداد روی ترازو شروع به بالا رفتن می کنند! اما گاهی اوقات پیش می آید که روند زندگی شما تغییر نکرده و همه چیز مانند قبل است .

با این وجود وزن تان در حال بالا رفتن است . در این صورت باید به موضوع کمی عمیق تر نگاه کرد و دلایل دیگر بالا رفتن وزن را مد نظر قرار داد .

اگر مي‌خواهيد دليل چاقيتان را بفهميد در این بخش از مجله اینترنتی بیر کلیک قصد داریم ۹ علت غیرمنتظره و عجیب اضافه وزن در مردان را مورد بررسی قرار دهیم . لطفا با ما همراه باشيد.

۱ – پرخوری آخر هفته

پژوهش‌ها نشان مي‌دهند مردم و به ويژه مردها بدون اين كه متوجه باشند آخر هفته‌ها پرخوري كرده و چربي بيشتري مصرف مي‌كنند ؛ و دريافت كالري‌هاي اضافي همان و چاق شدن همان. براي مقابله با پرخوري‌هاي آخر هفته نسبت به غذاهايي كه ميل مي‌كنيد حساسيت بيشتري به خرج داده و هر روز و به ويژه اول هفته حتماً خودتان را وزن كنيد.

۲ – فست‌فودها

اكثر آقايان وقتي با دوستان خود به مسافرت مي‌رود مشتريان اصلي فست‌فودها هستند . يا زماني كه سركار هستند و احساس گرسنگي مي‌كنند اولين كاري كه انجام مي‌دهند سفارش فست فود است . توجه داشته باشيد اين مواد غذايي سرشار از كالري و چربي است. در واقع اين قبيل غذاها نه تنها هزينه‌ي مالي برايتان دارد بلكه باعث چاقي شده و به سلامتيتان نيز آسيب مي‌رسانند.

۳ – ناديده گرفتن اصول تغذيه‌ی سالم

داشتن تغذيه‌ي سالم و مناسب تنها راه حفظ وزن ايده آل است. متخصصان حوزه‌ي تغذيه توصيه مي‌كنند كه مصرف مواد غذايي كم چرب، كم شيرين و سرشار از كربوهيدرات‌هاي پيچيده در الويت برنامه‌ي غذايي قرار بگيرد. حبوبات، لوبياها و نان تهيه شده از گندم سبوس دار شروع خوبي براي داشتن يك تغذيه‌ي سالم است.

به اين مواد غذايي اشاره شده ميوه و سبزيجات فراوان و همچنين پروتئين‌هاي كم چربي مثل سينه‌ي مرغ كباب شده نيز اضافه كنيد. متخصصان توصيه مي‌كنند آقايان به جاي اين كه ۳ وعده غذايي سنگين داشته باشند روزانه ۶ وعده غذاي سبك ميل كنند.

۴ – قهر با ورزش

آقايان تغذيه‌ي مناسب لازم است اما كافي نيست ! شما بايد سري به باشگاه هاي ورزشي زده و كمي ورزش كنيد. توصيه مي‌كنيم حداقل سه روز در هفته و هر بار نيم ساعت بدويد . البته منظورمان اين نيست راه برويد و اصلاً عرق هم نكنيد.

آقايان نمك زيادي به غذاهايشان اضافه مي‌كنند. بايد بدانيد كه نمك باعث مي‌شود ميل شما به مصرف نوشيدني‌هاي پركالري بيشتر شود.

منظور از دويدن اين است كه لباس و كفش ورزشي پوشيده و به معناي واقعي بدويد تا عرق كنيد. فقط در اين صورت است كه قلبتان خون بيشتري پمپاژ كرده و اكسيژن بيشتري حمل مي‌كند. البته كالري‌هاي دريافتي را هم مي‌سوزانيد. توصيه مي‌كنيم حتماً در يك باشگاه ثبت نام كرده و ورزش كنيد.

۵ – زياده‌روی در مصرف كيك و بيسكوييت و غيره

توجه داشته باشيد مواد غذايي صنعتي براي سلامتي شما خطرناك خواهد بود. تا حالا از خودتان سؤال كرده‌ايد چه اتفاقي مي‌افتد كه كيك‌ها و بيسكويت‌ها ماه‌ها و شايد سال‌ها در قفسه‌‎هاي فروشگاه‌ها جاخوش مي‌كنند و خراب نمي‌شوند؟ به خاطر اين كه مواد غذايي صنعتي و تجاري سرشار از چربي‌هاي ترانس هستند.

توليد كننده هاي اين قبيل مواد غذايي از فرايند هيدروژنه كردن براي بالا بردن تاريخ مصرف محصولاتشان استفاده مي‌كنند. متأسفانه اين قبيل مواد غذايي بدترين و نامناسب‌ترين خوراكي‌ها محسوب مي‌شوند. اسيدهاي چرب ترانس ميزان كلسترول بدن(LDL) را افزايش و ميزان كلسترول خوب(HDL) را كاهش مي‌دهد؛

و همين مي‌شود كه خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي بالا مي‌رود. توصيه مي‌كنيم قبل از خريد مواد غذايي تركيبات آن را به دقت بخوانيد و خريد محصولاتي كه از روغن هيدروژنه، نمك، شكر و ساير تركيبات نامناسب تهيه شده باشد خودداري كنيد.

۶ – چپ كردن نمكدان روي غذاهايشان

تا حالا خيار خوردن آقايان را با دقت نگاه كرده‌ايد؟ امتحان كنيد. اين فقط يك نمونه از زياده‌روي در مصرف نمك است. آقايان نمك زيادي به غذاهايشان اضافه مي‌كنند.

بايد بدانيد كه نمك باعث مي‌شود ميل شما به مصرف نوشيدني‌هاي پركالري بيشتر شود. محققان مشاهده كرده‌اند كودكاني كه مصرف نمك را به ميزان ۵۰ درصد كاهش مي‌دهند در هر هفته دو ليوان نوشيدني گازدار كمتري مي‌نوشند و به اين ترتيب ۲۳۰ كالري كمتري دريافت مي‌كنند. اين نتايج در خصوص افراد بزرگسال نيز صادق است.

۷ – کم خوابی

کم خوابی به دو طریق سبب افزایش وزن می شود.

اول : شما تا دیر وقت بیدار هستید و نصف شب احساس گرسنگی می کنید . بنابراین یک وعده خوراکی اضافه می خورید و این به معنی دریافت کالری اضافه خواهد بود.

دوم : تغییر هورمون ها به خاطر کم خوابی سبب افزایش احساس گرسنگی و اشتها می گردد. ضمن اینکه بعد از خوردن غذا احساس سیری کمتری خواهید نمود و بنابراین غذای بیشتری می خورید.

۸ – استرس

هنگامی که استرس زندگی زیاد می شود ، بدن در وضعیتی اضطراری قرار می گیرد که «حالت بقا» نام دارد. در این حالت هورمونی به نام کورتیزول در بدن افزایش می یابد که به نام هورمون استرس شناخته می شود. این هورمون سبب افزایش اشتها خواهد شد. و البته هنگام استرس به خوردن غذاهای پرکالری تمایل بیشتری پیدا می کنیم. ترکیبی عالی برای افزایش وزن!

۹ – کم کاری تیروئید

اگر غده تیرویید شما (غده ای پروانه ای شکل که در جلوی گردن قرار گرفته) به اندازه کافی هورمون تیرویید تولید نکند، احتمالا احساس خستگی، ضعف و سرما می کنید و وزن تان نیز به تدریج افزایش پیدا خواهد کرد. به خاطر کمبود هورمون تیرویید سرعت سوخت و ساز بدن کاهش می یابد و افزایش وزن نتیجه آن خواهد بود. درمان کم کاری تیرویید با دارو تا حد زیادی سبب کاهش وزن خواهد شد.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.