628

دیدگاه طب سنتی در مورد صبحانه ناهار شام

|
0 دیدگاه

دیدگاه طب سنتی در مورد صبحانه ناهار شام : بعضی از ما روی در یخچال آشپزخانه یك برنامه غذایی داریم كه تعیین می‌كند در روزهای هفته چه غذایی را باید آماده كنیم اما شاید برای سالم ماندن این برنامه روی یخچال كافی نباشد.

دیدگاه طب سنتی در مورد صبحانه ناهار شام

طب سنتی می‌گوید اگر بدانید چه چیزی را در چه زمانی از روز بخورید، نه تنها بسیاری از مشكلات جسمی كه با آنها دست و پنجه نرم می‌كنید، از بین می‌رود، بلكه می‌توانید بدن‌تان را تا سال‌ها در برابر بیماری‌های دیگر بیمه كنید.

زمان غذا خوردن در تعیین نوع غذا یا نوشیدنی مهم می‌باشد . طب سنتی، طب پیشگیری است اگر برنامه غذایی‌تان را بر مبنای توصیه‌های آن تنظیم كنید، بیمار نمی‌شوید یا دست‌كم كمتر دچار مشكل خواهید شد .

تصوری غلط ولی رایج در مورد اینكه هر وقت از خواب بیدار شوید ؛ می‌توانید صبحانه بخورید، وجود دارد . در حالی كه صبحانه در طب سنتی غذایی است كه صبح زود خورده می‌شود (حدودا از ساعت ۵:۳۰ تا ۷:۳۰) و بعد از آن هم نباید بخوابید . یعنی بلافاصله بعد از خوردن صبحانه، كار و فعالیت روزانه شروع می‌شود .

از نظر طب سنتی مهم‌ترین وعده‌های غذایی صبحانه و شام هستند و خوردن یا نخوردن ناهار اهمیت چندانی ندارد . علم پزشكی هم این مطلب را ثابت كرده است . هورمون‌های كاتابولیزان كه چربی‌های بدن را به اصطلاح آب می‌كنند و در خون می‌ریزند، صبح و غروب پیك ترشح دارند . همچنین در قرآن هم به نوعی بر اهمیت غذای صبح و شب اشاره شده است.

 خب ، صبحانه چی بخوریم ؟ 

صبح‌ها باید غذاهایی با مزاج گرم بخورید تا بدن بتواند انرژی بالای مورد نیاز را برای یك روز پرنشاط تامین كند .

درست است كه باید در خوردن چربی و شیرینی احتیاط كرد ولی اشكالی ندارد كه صبح‌ها غذاهایی چرب و شیرین را میل كنید . خوردن كره، خامه و عسل در وعده صبحانه، همان‌طور كه در فرهنگ غذایی ما در سال‌های قدیم جا داشته، مفید است اما صبحانه خوب فقط كره و مربا نیست. گاهی مصرف مقدار كمی گوشت در این وعده می‌تواند به بدن شما فایده برساند.

خط قرمز در خوردن صبحانه : سبزیجات و میوه‌ها در ساعات ابتدایی صبح.

در صبحانه چی بنوشیم ؟

نوشیدنی‌هایی كه طبع گرم دارند ، بهترین گزینه برای شروع روز هستند . چای هم كه محبوب‌ترین و متداول‌ترین نوشیدنی صبحگاهی و همچنین شیر  به شرطی كه گرم شود ، جزء این دسته طبقه‌بندی می‌شوند.

گذشته از این اگر قرار است قهوه بنوشید حتما صبح این كار را انجام بدهید چون قهوه می‌تواند انرژی شما را حفظ كند اما یادتان هم باشد قهوه را نباید با شیر میل كنید چون در صورت تركیب شدن با شیر ضرر‌هایی را به بدن‌تان می‌رساند كه یكی‌شان به وجود آمدن لك روی پوست است.

خط قرمز در نوشیدنی صبحانه : نوشیدن انواع آبمیوه‌ها.

برای ناهار چی بخوریم ؟

به دلیل تابش خورشید، گرم‌ترین ساعت روز، ظهر است. درجه حرارت در ساعات ظهر به بالاترین میزان ممكن می‌رسد. خون برای اینكه به خنك كردن بدن كمك كند ، به سطح بدن می‌آید و رگ‌های سطحی برای جذب خون بیشتر، بازتر می‌شوند . به همین دلیل خون كمتری به دستگاه گوارش می‌رسد و نباید ظهرها غذای مفصل یا سنگین میل كنید . ب

هترین انتخاب‌ها برای غذای ظهر، ساده‌ترین‌های‌شان هستند. در این وعده می‌توانید مقداری فرنی بدون مخلفاتی مثل شیره یا شكر میل كنید . خوردن شیرینی ساده با چای هم در وعده ناهار كفایت می‌كند. كاهو با سكنجبین در گرما هم حال‌تان را جا می‌آورد، هم انرژی لازم برای ادامه فعالیت‌های روزانه را فراهم می‌كند.

خط قرمز در خوردن نهار : پرخوری و خوردن خوراكی‌های متعدد و متفاوت در ظهر.

در ناهار چی بنوشیم ؟ 

نوشیدنی‌های خنك در فصل‌های گرم سال بسیار پرطرفدارند اما اگر واقعا دل‌تان می‌خواهد خنك شوید و همزمان ضرری را متوجه سلامت‌تان نكنید ، بد نیست در انتخاب نوع شربت و آبمیوه بیشتر دقت كنید چون ممكن است بعضی مواد با شرایط بدن و فصل سازگار نباشند و دردسر و ناراحتی برای‌تان ایجاد كنند .

نوشیدن آبمیوه‌های تازه غیر صنعتی مثل آب شاتوت، آب زغال اخته، آب هندوانه، شربت خاكشی، شربت سكنجبین و شربت آبلیمو در ساعات میانه روز برای‌تان مفید است. اگر هوا سرد باشد، نوشیدن شربت زعفران هم در ظهر خوب است. در تابستان می‌توانید سراغ اسموتی‌های مختلف در وعده ناهار بروید.

گذشته از این اگر برای میان وعده میوه می‌خورید بدانید که امروزه همه نوع میوه‌ای در چهار فصل سال در دسترس قرار دارد ولی هر میوه‌ای در فصل خودش خاصیت دارد ؛ مثلا اناری كه در تابستان خورده می‌شود، با اناری كه در پاییز و زمستان خورده می‌شود، از نظر خواص طبیعی كاملا متفاوت است. بنابراین سراغ میوه‌هایی بروید كه مناسب فصل هستند.

خط قرمز در نوشیدنی ناهار : نوشیدن بیش از حد آب طالبی و حتی در مواردی آب هندوانه كه هیستامین بالایی دارند و آلرژی‌زا هستند.

و اما شام چه بخوریم؟

برخلاف تصور بسیاری افراد، شام خوردن نه تنها مضر نیست، بلكه مفید هم هست. غذایی شام است كه یك ساعت بعد از غروب آفتاب خورده شود. این زمان‌بندی در طب سنتی دقیق است چون معتقد هستیم دو تا سه ساعت بعد از غروب آفتاب باید خوابید. پیشنهاد اصلی برای غذای شب غذاهای گوشتی است و شب‌ها می‌توانید مقدار بیشتری پروتئین مصرف كنید.

می‌توانید برای شام سوپ بخورید یا غذایی با گوشت و حبوبات تهیه كنید. البته در این مورد هم نباید زیاده‌روی كنید. ضمنا یك فعالیت بدنی مختصر بعد از شام بسیار توصیه می‌شود. می‌توانید بیرون از منزل یا حتی داخل منزل قدم بزنید.

خط قرمز در خوردن شام : بلافاصله خوابیدن بعد از صرف شام.

شب‌ها چه بنوشیم؟

می‌توانید شب‌ها نوشیدنی‌هایی با مزاج سرد بنوشید. شربت خیار- سكنجبین از نوشیدنی‌های محبوب فصل‌های گرم سال است؛ امتحانش كنید. خیار را در پنج قاشق سكنجبین رنده كرده و مقداری آب به آن اضافه كنید. در فصول سرد سال هم شربت خاكشی، شربت بالنگو (همان تخم‌شربتی معروف)، شربت نیلوفر، شربت بنفشه و شربت زرشك و شیر سرد مورد مصرف قرار می‌گیرند.

گلاب هم در درمان استرس نقش بسزایی دارد؛ بنابراین اگر شب‌ها خوب نمی‌خوابید یا خواب‌های بد می‌بینید، می‌توانید با گلاب هم شربت درست كنید و بنوشید (در قدیم به افرادی كه داغ دیده یا به هر علت دچار اضطراب بودند، توصیه می‌شد قبل از خواب بالش‌شان را با گلاب معطر كنند. هنوز هم در مجالس عزا گلاب می‌گردانند كه به خاصیت ضد اضطراب بودن گلاب برمی‌گردد).

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.