1186

۶ اصل ضروری طب سنتی

|
0 دیدگاه
اجاره آپارتمان مبله ارزان

حکمای ایرانی در زمینه طب سنتی با هدف حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها شش اصل را وضع کرده و به آن‌ها “شش اصل ضروری یا سته ضروریه” گفته‌اند .

۶ اصل ضروری طب سنتی برای رفع کسالت

از آنجا که قرآن کتابی جامع برای بشر است، امور ضروری برای حیات انسان یقیناً در قرآن آمده‌اند. از این رو یافتن اصول فوق در قرآن، مُهر تأییدی بر صحّت آن‌ها و مشوّقی برای رعایت آن جهت حفظ سلامتی است .

حکیمان در طب ایرانی همیشه بر حفظ سلامت تأکید داشته اند و در عمل نیز در طب ایرانی توصیه ها و تدابیری به مردم ارائه می شد . تمام توصیه ها در طب سنتی برای سالم زیستن مردم جنبه علمی داشته و هیچ مغایرتی با دانش امروز ندارد ولی حاوی جذابیت بیشتری برای آنها نسبت به طب نوین است.

آب و هوا، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های پاک، خواب و بیداری مناسب، تحرک و ورزش و پاکسازی بدن از مواد زائد و اعراض نفسانی ۶ راز سلامت انسان است که در ادامه توضیح داده میشوند :

آب و هوا

کیفیت آب‌وهوا (محیط‌زیست) از مهم‌ترین موارد سته ضروریه است که در ایجاد شادابی و نشاط نقش دارد . آلودگی هوا با اثر منفی بر روی اکسیژن خون باعث افزایش کسالت و خستگی روزانه می‌شود و تنفس هوای سالم با خون‌رسانی بهتر به اندام‌ها موجب نشاط و شادابی می‌شود .

خوراکی‌ها

خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها از دیگر موارد سته ضروریه میباشد . لازم است افراد از خوردنی‌ها و آشامیدنی‌هایی مانند فست فود و غذاهای کنسروی که سردی و خشکی را در بدن زیاد می‌کند، پرهیز کنند .  خوردنی‌ها و آشامیدنی‌هایی که طبع سرد دارند مانند ماست، خیار و عدس باعث کسالت و خواب‌آلودگی می‌شود .

درحالی‌که به و سیب، از میوه‌های شادی بخشی هستند که توصیه می‌شود به‌صورت میوه تازه، مربا، خورش و آب‌میوه از آن‌ها استفاده شود . زرده تخم‌مرغ عسلی، گوشت گوسفندی و نخود نیز با داشتن طبع گرم باعث افزایش جریان خون لطیف در بدن و به دنبال آن احساس نشاط و شادابی می‌شوند .

خواب و بیداری

کیفیت خواب‌وبیداری افراد متناسب با سن، موقعیت، مزاج و جنس افراد تعریف می‌شود؛ برای مثال جوانی که می‌خواهد روز بانشاطی را سپری کند باید حداقل شش ساعت خواب شبانه مفید داشته باشد . توجه داشته باشید که باکیفیت‌ترین خواب مربوط به ساعات ۹ شب الی ۱ نیمه‌شب است ، به‌طوری‌که هر یک ساعت خواب در این ساعات معادل دو ساعت خواب بعد از نیمه‌شب است .

تحرک

تحرک بدن به‌ عنوان یکی دیگر از اصول شش‌گانه ضروری مؤثر در داشتن زندگی سالم میباشد . وضعیت حرکت و سکون بدنی افراد باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که تعادل رعایت شود؛ فعالیت حرکتی منظم مثلاً سه روز در هفته، هر بار ۲۰ دقیقه پیاده‌روی باعث افزایش کیفیت زندگی و پیش‌گیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود .

شخصی که شاغل است و ناچار است روزانه ۸ الی ۱۰ ساعت پشت کامپیوتر بنشیند باید سکون خود را به نحوی تنظیم کند که حداقل هر دو ساعت یک‌بار از جایش بلند شود . از دیدگاه طب سنتی نشستن‌های طولانی‌مدت پشت کامپیوتر، با ایجاد سردی و خشکی در بدن کسالت و خستگی را افزایش می‌دهد .

پاکسازی بدن

احتباس و استفراغ به معنی چیزهایی است که در بدن می‌ماند یا از بدن دفع می‌شود (ادرار، مدفوع و..). توجه به این مورد به افراد کمک می‌کند زندگی سالم‌تر و بانشاط‌ تری داشته باشند . ازدواج به‌موقع و داشتن روابط زناشویی سالم و متعادل باعث افزایش نشاط و شادابی می‌شود و بالا رفتن سن ازدواج و افراط و تفریط در رابطه جنسی موجب کسالت و افسردگی می‌شود .

اعراض نفسانی

اعراض نفسانی (حالات روحی-روانی) از دیگر موارد سته ضروریه است .

رفتارهایی که اثر مثبت بر حالات نفسانی انسان دارد، مانند شادی معتدل، نشست‌ و برخاست با افراد بانشاط، دیدن مناظر مفرح و شنیدن صداهای خوش و… باعث ایجاد نشاط و شادابی می‌شود و در مقابل شادی مفرط، غم و غصه، خشم و عصبانیت، دیدن صحنه‌های منازعه، بدگویی کردن پشت سردیگران و.. بر حالات نفسانی انسان اثر منفی داشته و باعث کسالت روحی می‌شود .

اجاره آپارتمان مبله ارزان
1 پسندیده شده

از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.