147

افسردگی بعد از زایمان و راه های جلوگیری از آن

|
0 دیدگاه

PDD چیست؟ آخرین چیزی که ممکن است در دوران بارداری به آن فکر کنید این است که بعد از ۹ ماه انتظار از به دنیا آمدن کودکتان خوشحال نباشید.

افسردگی بعد از زایمان و راه های جلوگیری از آن

 با این حال، حقیقت این است که ۸۰ درصد از زنانی که به تازگی مادر شدند نوسانات شدید خلقی بعد از زایمان دارند و ۱۰ درصد از افسردگی شدید (PDD) پس از زایمان در سال اول رنج می برند. پزشکان کاهش چشمگیر هورمون را مقصر PDD می دانند که پس از زایمان رخ می دهد اما علم همه چیز را نمی تواند توضیح دهد چون در غیر این صورت تمام زنانی که به تازگی مادر شدند باید به افسردگی دچار شوند.

با توجه به آخرین تحقیقات زنانی که از PDD رنج می برند در دوران بارداری علائم هشداردهنده ای مانند سابقه افسردگی از خود نشان می دهند. دکتر می تواند در مراحل اولیه زنانی که دچار این مشکل می شود را تشخیص دهد و از بروز آن جلوگیری کند.

درباره مشکلتان صحبت کنید: صحبت کردن با دکترتان در مورد نشانه های تنش هایی که شما درحال تجربه هستید بهترین راه جلوگیری از افسردگی PDD است. همه زنانی که به تازگی مادر شدند باید کنترل کمتری روی لحظه به لحظه زندگی خود داشته باشند اما برخی از زنان این توصیه را جدی نمی گیرند و همین امر منجر به افسردگی و اضطراب می شود.

باید درنظر داشت که برخی فراز و نشیب ها در زندگی اجتناب ناپذیر هستند اما شما مسولیت مهم تری را تحت عنوان پدر و مادر قرار است بر دوش داشته باشید پس تندرستی خود را قبل از به دنیا آمدن کودکتان حفظ کنید.

یادبگیرید آرامشتان را حفظ کنید: بسیاری از مطالعات نشان می دهد رابطه کودک تازه متولد شده با مادری که آرامش دارد خیلی بهتر است از مادری که تنش دارد. زنانی که تازه زایمان کرده اند اگر هر روز ۱۵ دقیقه از وقتشان را از طریق تنفس عمیق یا غوطه ور شدن در وان صرف آرامش خود کنند نسبت به کسانی که این کار را انجام نمی دهند با استرس مادر شدن راحت تر مقابله می کنند و کمتر دچار افسردگی می شوند.

زمانی که کودکتان می خوابد, بخوابید: زمانی که کودکتان می خوابد شما هم بخوابید. اما بسیاری از زنان در این امر ناموفق هستند و زمانی که بچه داری نمی کنند به جای استراحت با فضای مجازی یا تماشای تلویزیون زمان خود را سپری می کنند در حالی که مادرانی که می توانند کمبود خوابشان را جبران کنند کمتر احساس افسردگی می کنند.

 با توجه به مطالعه توسط مایکل اوهارا، دکتری، از دانشگاه آیووا: گاهی نیاز است حتی برای استراحت و خوابیدن خودتان از خانواده یا پرستار کمک بگیرید که از فرزندتان نگهداری کنند.

زمانی را برای ورزش قرار دهید: تحقیقاتی که روی بیش از ۱۰۰۰ مادر درباره کسانی که قبل و بعد از تولد نوزادشان ورزش می کردند انجام شده نشان میدهد آن ها احساس بهتری نسبت به کسانی که ورزش نمی کنند دارند و دچار افسردگی نمی شوند. یک پیاده روی سریع, تنفس هوای تازه و لذت بردن از طبیعت می تواند به شما آرامش دهد و دیدتان را تغییر دهد.

کارن روزنتال، دکتری، یک روانشناس در وست پورت می گوید: خودتان را ملزم به انجام ورزش های شدید ایروبیک نکنید چون آن ها انرژی خون شما را برای سوزاندن کالری و سفت کردن شکم می گیرند.

فکر کنید مادری یک تغییر شغل است: من اغلب به زوج ها برای جلوگیری از افسردگی می گویم والدین بودن یک کار است اما نه مثل ساعت کاری ۹ تا ۵ بلکه ۲۴ ساعته است. دکتر روزنتال می گوید: اغلب خانم ها انتظار دارند که چند ماه اول کار استرس زا باشد اما اغلب آن ها مشکلات و گرفتار ی های مادری کردن برای یک نوزاد تازه متولد شده را پیش بینی نمی کنند.

 دنیس مدیسون، از شهر نیویورک که مادر دوقلوها است می گوید: فرزندهایش شغلش هستند و هرچیز دیگری حتی روزنامه خواندن باید در مقابل آن ها صبر کند.

انتظار نداشته باشید پدرومادر ایده آل باشید: مطمئن باشید هرمادری می تواند داستانی درباره اینکه فراموش کرده پوشک بچه را عوض کند و در آخر شب این کار را انجام داده است بگوید. جو یس یک آنجل می گوید: مادرانی که افسردگی بعد از زایمان دارند وقتی کاری را نمی توانند به خوبی انجام دهند احساس گناه می کنند و فرض میکنند همه مادران کارشان را به خوبی انجام می دهند.

او می گوید. “به عنوان یک نتیجه، آنها انتظارات غیر واقعی را بر خود تحمیل می کنند. هدف شما مادر ایده آل بودن نیست بلکه می توان مادر شادی بود.

از دیگران کمک بگیرید: دکتر سنفورد می گوید: شما باید کمی از کارهای سختتان را به دیگران محول کنید. اجازه دهید دوستانتان شام را بپزند و یا مادرتون رو دعوت کنید تا پیش بچه باشد و شما به خرید بروید. اگر شما احساس ضعف یا رنجش کنید باید خودتان درخواست کمک کنید به جای اینکه انتظار کمک داشته باشید.

با ترس خود روبه رو شوید: با شوهر خود درباره چیزهایی که شمارا از والدین بودند می ترسانند صحبت کنید. جین می گوید: این ترس ها می تواند نگرانی های عاطفی باشند مثلا هر دو شما وقت کافی ندارید و یا نگرانیتان درباره شیردهی کودک, قلنج و…. باشد.

انعطاف پذیر باشید: برای جلوگیری از افسردگی شما باید بتوانید با جریان رود همراه شوید.

با وجود بچه ممکن است حمام صبحتان یا قهوه شما به تاخیر بیفتد. دکتر روزنتال می گوید: باید بدانید بعضی روزها گرفتن دوش تنها چیزی است که از لیستتان می توانید انجام دهید و به جای اینکه از هرج و مرج زندگیتان وحشت کنید سعی کنید غیرقابل پیش بینی بودن را درک کنید و لیستتان را دور بیاندازید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.