227

ناخن جویدن و ۱۰ راه برای ترک این عادت

|
0 دیدگاه

در حقیقت, این عادت ناخن جویدن در بین کودکان و نوجوانان بسیار رایج است. این چهار حالات ذهنی و عاطفی نامطلوب مثل خستگی، اضطراب، استرس و عصبانیت می توانند شما را وادار کند تا ناخن هایتان را بجوید.

ناخن جویدن و ۱۰ راه برای ترک این عادت

همه مردم در زندگیشان برای چند لحظه ناخن جویده اند. با این حال اگر این عادت را از دوران کودکی داشته باشید و ترک نکنید در بزرگسالی برایتان مشکل ساز خواهد شد. گذشته از اینکه ناخن هایتان شکل ناخوشایندی دارند و باعث خجالتتان می شوند, جویدن ناخن می تواند باعث عفونت ناخن شود و مشکلات دهان و دندان بسیاری را برایتان به وجود آورد.

 خوشبختانه راه های متعددی برای خلاص شدن از این عادت ناخوشایند وجود دارد. در اینجا به چند مورد اشاره کرده ایم:

۱. کارشناسان دو دلیل اصلی ناخن جویدن را یافته اند. تمایل به جویدن ناخن زمانی که بی حوصله هستید بیشتر در شما افزایش می یابد, برای ترک این عادت خودتان را با یک سرگرمی مثل بافندگی یا درست کردن پازل مشغول کنید تا دستتان بیکار نباشد و به جای روی کاناپه نشستن با دوستانتان بیرون بروید.

۲. یکی دیگر از علل های ناخن جویدن استرس است. اگر شما به طور مداوم تحت استرس هستید راهی برای مدیریت آن پیدا کنید. شما می توانید در باشگاه یا یوگا ثبت نام کنید و یا برای تمدد اعصاب مدیتیشن کنید.

۳. چیزهایی که محرک ناخن جویدن شما هستند را بیابید. اغلب زمانی که تلویزیون نگاه می کنید این کار را انجام می دهید؟ یا در حال درس خواندن یا هنگامی که مضطرب هستید؟ زمانی که عامل ناخن جویدن را شناسایی کردید سعی کنید آن را کمتر انجام دهید و یا راهی برای ترک آن پیدا کنید.

۴. بهتر است انگشت خود را با چسب زخم یا چسب برق ببندید. غالب اوقات ناخن جویدن به صورت ناخودآگاه انجام می شود و شما از زمان جویدن ناخن غافل هستید بنابراین دفعه بعد که شما ناخودآگاه انگشتتان را به دهانتان بردید به جای ناخنتان چسب را می جوید. این به عنوان یک یادآوری است برای کاری که ناخودآگاه درحال انجام آن هستید.

۵. ناخن هایتان را کوتاه نگه دارید. اینگونه هیچ ناخنی برای جویدن وجود ندارد.

۶. برای ترک این عادت ناخن هایتان را با سس تند, سرکه یا لاک ناخن تلخ که طعمش برایتان خوشایند نیست بپوشانید.

۷. به طور منظم ناخن هایتان را مانیکور کنید وقتی هزینه زیادی برای ناخن هایتان صرف کنید قبل از جویدن حتما به آن فکر می کنید.

۸. می توانید از دوستانتان, خانواده یا همکارانتان در محل کار بخواهید هنگامی که شروع به ناخن جویدن کردید حواس تان را پرت کنند.

۹. از تکنولوژی و فناوری استفاده کنید. ممکن است فقط ساعت هایی از روز مستعد ناخن جویدن باشید مثل خواندن روزنامه در صبح و یا خواندن کتاب قبل از خواب. اگر جزء این دسته هستید می توانید زنگ هشدار تلفن همراهتان را روی ساعت مقرری که ناخن می جوید تنظیم کنید تا هر وقت که درحال انجام این عادت بودید به شما هشدار دهد.

۱۰. جایگزین کردن عادت ناخن جویدن با عادات دیگر. عادت های ساده ای مثل ضربه زدن به یک سطح صاف با انگشت و یا بازی کردن با انگشت شست را می توانید جایگزین کنید و یا به جای فرو بردن ناخن در دهان تان یک کش به دور دستتان ببندید و با آن بازی کنید تا عادت ناخن جویدن از سرتان بیفتد.

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.