83

۸ تغییر کوچک در زندگی

|
0 دیدگاه

همه ما دوست داریم تغییراتی به زندگی خود بدهیم تا بیشتر احساس رضایت و موفقیت کنیم اما تنها برخی از ما به دنبال این تغییرات می رود زیرا ایجاد تغییر در زندگی کمی دلهره آور است و مسئولیت زیادی به همراه دارد. درسته؟ لزوما نه.

۸ تغییر کوچک در زندگی

به جای فکر کردن به تغییرات بزرگ و غول آسا، با ۸ تغییر ساده و آسان که در ادامه معرفی می شوند شروع کنید.

مثبت اندیش باشید

افکار و رفتار ما متاثر از احساسات ما هستند. مشکل این است که اطراف ما را افکار منفی فراگرفته است. ما درخصوص دیگران نمی توانیم کاری بکنیم اما تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که ذهن خود را بر اساس مثبت اندیشی برنامه ریزی کنیم. شما نمی توانید همه افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کنید اما می توانید بر روی افکار خود کار کنید:

همیشه قدردان باشید. به جای نگرانی از آنچه ندارید، بنویسید که هر روز بابت چه چیزی شکرگذار هستید. این نگرش موجب شادتر شدن و افزایش بهره وری می شود و به بهتر شدن خواب شبانه شما نیز کمک می کند.
هر چیز مثبتی که می دانید در راهی که پیش گرفته اید کمک می کنند، ایجاد و تکرار کنید.
اطراف خود را با افراد مثبتی که روح شما را تعالی می بخشند پر کنید. یادتان باشد احساسات مسری هستند.
به افکار منفی میدان ندهید.
فعال باشید. ورزش سبب آزاد شدن آندورفین می شود در حالی که بیکاری سبب می شود مدام فکر کنید و تجزیه و تحلیل کنید.
زنگ ساعت را نیم ساعت زودتر تنظیم کنید

خصوصیت مشترک همه افراد موفق این است که آنها زود از خواب بیدار می شوند. لازم نیست ساعت ۳:۴۵ صبح از خواب بیدار شوید، فقط کافی است نیم ساعت زودتر از همیشه بیدار شوید. یعنی اگر همیشه ساعت ۷ از خواب بیدار می شوید، زنگ ساعت را برای ۶:۳۰ تنظیم کنید. چرا؟

این به شما وقت بیشتری میدهد برای ورزش صبحگاهی، مدیتیشن، مطالعه، چک کردن ایمیل ها، صبحانه خوردن با خانواده، برنامه ریزی برای کل روز یا کار کردن روی چیزی که دوست دارید. با این کار دیگر لازم نیست هر روز با عجله از خانه بیرون بزنید و احساس کنید همیشه کاری ناتمام دارید، یا چیزی را فراموش کرده اید و یا نامرتب هستید. مدیریت زمان رمز موفقیت است.

نگذارید چیزی کثیف بماند

مرتب کردن تخت یا شستن ظرف ها چقدر زمان میبرد؟ شاید ۵ دقیقه. یک کاسه کثیف یا لیوان قهوه می تواند سینک ظرفشویی را بدبو کند در حالی که شستن آنها تنها چند دقیقه زمان می برد.

اگر آنها را سریعا بشویید دیگر برای شما دردسر نمی شود. افرادی که بلافاصله کارهای تمیزکاری شان را انجام می دهند، مثلا هر روز صبح تخت خوابشان را مرتب می کنند شادترند زیرا این احساس را دارند که کار ناتمامی ندارند، جلوی شلختگی را گرفته اند و حس می کنند بر همه چیز کنترل دارند.

بیش از حد خود را تحت فشار قرار ندهید

برخی فکر می کنند تصمیم گیری و انجام کارها بسیار ساده است. آنها به شما می گویند بیشتر ورزش کن یا بخواب. گفتن آن ساده است در حالی که شما ۱۲ ساعت در روز کار می کنید و یا به امور نوزادتان رسیدگی می کنید. اما اگر اهداف خود را ساده و روشن سازید، انجام و پیگیری آنها آسانتر می شود. با اهداف کوچک شروع کنید و به تدریج آن را بزرگتر کنید.

اگر می خواهید ورزش کنید یکدفعه سراغ ماراتن نروید. با روزی ۱۰ حرکت شروع کنید و پس از شام اندکی پیاده روی کنید. این در مورد کسب و کار نیز صادق است. یک شرکت یا کارخانه تازه تاسیس ابتدا سعی می کند در نوع خود و برای خود بهترین باشد سپس تلاش می کند در میان دیگر شرکت ها و کارخانجات بهترین باشد. خود را زیاد تحت فشار قرار ندهید.

غیرمنتظره باشید

انجام کارهای تکراری و هر روزه ما را در چرخه روتین و تکراری روزانه قرار می دهد. یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای خود انجام دهید این است که سعی کنید غیرقابل پیش بینی باشید.

حداقل یکبار در هفته از منطقه امن خود خارج شوید و کاری که تا به حال انجام نداده اید را انجام دهید. به یک رستوران تایلندی بروید، اسکیت سواری کنید، از یک فروشگاه جدید یک کمد لباس بخرید. کسب تجربیات تازه ما را شادتر می سازد، دیدگاه ما را تغییر می دهد، کمک می کند موقعیت های جدیدی پیدا کنیم، انرژی را افزایش می دهد و به ما در پذیرش تغییر کمک می کند. و دوباره این چرخه جریان می یابد.

قدردانی را جایگزین شکوه و شکایت کنید

در لحظات سخت زندگی همیشه سعی کرده ام به خود یادآور شوم که با وجود تمام شکست هایی که در شغلم با آنها مواجه می شوم، از حمایت و پشتیبانی دوستان و خانواده ام برخوردارم. این به من کمک می کند با وجود تمام سختی ها باز هم بیشترین تلاش خود را انجام دهم. بهترین راه برای داشتن حس خوب این است که در مواقعی که نیاز دارید، حس قدرشناسی خود را نمایش دهید.

بابت بهترین چیزی که در طول روز برایتان اتفاق افتاده است، شکرگذار باشید. قبلا هم بر شکرگذار بودن تاکید کرده بودم اما می خواهم اهمیت آن را در تغییر زندگی بیشتر نشان دهم. محققان دریافته اند که:

کسانی که هر هفته شکرگذاری می کنند، گرایش بیشتری به ورزش دارند، مشکلات فیزیکی کمتری دارند و نسبت به آینده خوش بین ترند.
کسانی که هر روز شکرگذاری می کنند هوشیاری، شور و شوق، اراده، توجه، انرژی و خواب بیشتری دارند و کمترین میزان افسردگی در بین آنها گزارش شده است.
کسانی که مدام درباره شکرگذاری روزانه می اندیشند، حرف می زنند و می نویسند، بیشتر احتمال دارد به کسانی که مشکلات شخصی دارند کمک کنند و یا آنها را از لحاظ عاطفی حمایت کنند.
افراد شاکر کمتر به کالاهای مادی اهمیت می دهند، کمتر به دیگران حسادت می کنند و بیشتر احتمال دارد که اموال خود را با دیگران تقسیم کنند.
شکرگذاری روزانه به پیشگیری از بیماری عروق کرونر کمک می کند.

قدردانی خود را به دوستان، خانواده، مشتریان و همکاران نشان دهید. قدردانی خالصانه یکی از بهترین روش های تحکیم روابط است. آیا این حس فوق العاده نیست که به درددل دیگران گوش دهید و یا بشنوید که از شما به خاطر سخت کوشی و انجام کارها سپاسگزاری می کنند ؟

از مقایسه کردن خود با دیگران دست بردارید

به خاطر آنچه دیگران دارند و شما ندارید، خواب را از خود نگیرید. واقعیت این است: همیشه کسی هست که بهتر کار می کند، در خانه زیباتری زندگی می کند، ماشین بهتری می راند و به سفرهای جذاب تری می رود. ممکن است دوستان و فامیل شما زودتر کار را شروع کرده اند و یا زودتر بازنشست شده اند.  مقایسه کردن تنها در شما حس بدبختی ایجاد می کند و شما مدام با ناراحتی به موفقیت آنها می نگرید.

باید نسبت به تعریف خود از موفقیت نگران باشید. وقتی که من بیزنس شخصی خودم را راه انداختم اغلب دوستانم من را مسخره می کردند چون به اندازه آنها پول در نمی آوردم. اما از نظر من، برنامه زندگی من انعطاف پذیر بود، هر زمان که می خواستم سرکار می رفتم و تا وقتی که از کاری که می کردم لذت می بردم، هیچ شکایتی نداشتم.

در حالی که دوستان من مدام از کارشان، همکارانشان و زود از خواب بیدار شدن و … شکایت داشتند. به نظر شما کدامیک شادتر بود؟

کاری که از انجام آن سر باز می زدید را برعهده بگیرید

ما معمولا این کارها را به تعویق می اندازیم: تلفن کردن به شرکت بیمه، تمیز کردن میز کار و … . درست مثل شستن ظرف ها که قبلا گفتیم برای انجام کارها اولویت بندی کنید و همه آنها که به نظر ساده می آیند در طول یک روز انجام دهید. اگر باز هم کارها تمام نشدند، یعنی مدت هاست کارها را روی هم تلنبار کرده اید و فرقی نمی کند این کارها چقدر کوچک باشند.

همیشه یادتان باشد، به هر چیز که فکر می کنید همان موقع آن را انجام دهید. پس از آنکه لیست اولویت بندی کارهای روزانه را نوشتید، یک کار زمانبر به لیست خود اضافه کنید. مثلا در پایان روز کاری، یک تماس تلفنی خواهید گرفت یا محیط کاری را مرتب می کنید بدین صورت مهمترین کارها و وظایفی که در طول روز انرژی شما را می گرفتند را انجام داده اید.

وقتی این کار را انجام دهید متوجه می شوید چقدر خوب و مفید است و سعی خواهید کرد همیشه این لیست را دنبال کنید حتی اگر فقط ذهنی باشد.

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.