110

رعایت رژیم غذایی خاص برای فصل زمستان

|
0 دیدگاه

فصل زمستان بخشی از سال است که  همه به ناچار و از روی ضرورت علاقمند هستیم که بیرون نرویم  و بیشتر وقت خود را در خانه بگذرانیم چون در این ماهها  ویروس‌های عامل سرماخوردگی در هوا پراکنده شده اند ولی زمانی که  تصمیم می‌گیرید با این ویروسها بجنگید،

رعایت رژیم غذایی خاص برای فصل زمستان

باید  مواد مقوی  در وعده های غذاییتان استفاده کنید  زمستان فقط فصل  سرد بودن هوا نیست فکر نکنید که با ماندن در خانه و بیرون نرفتن مشکلی به سراغتان نخواهد آمد بلکه بدتر از سرما خوردگی زیاد خوردن و چاق شدن را هم در پی خواهد داشت  بخاطر این است که ما در ادامه مطلب  نکات خوبی درباره تغذیه زمستانی برایتان آورده‌ایم که مطمنا برایتان مفید خواهد بود.

 – تغذیه و فعالیت ورزشی

در فصل زمستان اگر دو کیلو بر وزنتان اضافه شود خیلی هم بد بنظر نمی رسد . ولی برای بسیاری از افراد این افزوده شدن بر وزن از زمستانی به زمستانی دیگر بیشتر می شود  و این مورد خوبی نیست . پس درکنار  شیوه های تغذیه ای سالم، فعالیت  ورزشی را از یاد نبرید.

– آب و سایر نوشیدنیها و الکل

در فصول زمستان مغزتان بندرت  فرمان تشنه شدن می دهد  ولی در این فصل هم مطمن باشید بدنتان به آب نیاز دارد .

مواظب نوشیدنی های دیگر باشید به غیر از آب، نوشیدنی هایی مثل آب میوه‌های طبیعی یا آب سبزیجات خیلی مفید هستند. سعی کنید همیشه از  آبمیوه های طبیعی استفاده کنید که شیرین نباشند و کالری اضافی وارد بدنتان نکنید فقط تشنگی را برطرف کنید .از مایعات الکلی  و در هر فصلی بپرهیزید چون با نوشیدن الکل به بدنتان سم وارد می کنید.

 غذا خوردن

غذاهای مهمانی‌ها اصولا دارای مقدار کمی موادمغذی است. ولی  با کمی سعی و همت می‌توانید خیلی  از رسپی های دلخواهتان را با موادمغذی زیادتری تهیه کنید. حتی میتوانید مدل طبخ کردن غذایتان را تغییر دهید. مثلاً به جای اینکه غذایی که دلتان میخواهد سرخ کنید آن را به شیوه بخار پز تهیه کنید  تا خصوصیت مغذی بودنش حفظ شود.

 ماهی و شکلات

همواره این احتمال بیشتر است که در طول ماه‌های زمستان که تابش خورشد کاهش می یابد ویتامین D کمتری به بدنمان برسد پس  ماهی  بخورید تا این ویتامین وارد بدنتان شود همچنین  علاوه بر ویتامین د سرشار از امگا ۳ است با بالا بردن میزان  سروتونین در بدنتان افسردگی ناشی از فصل زمستان را هم درمان میکند.

بسیاری از افراد همواره از خوردن شکلات لذت می برند و نمی توانند که ازخوردن آن امتناع کنند  ولی در خوردن شکلات هم باید دقت کنید نوع انتخاب شکلات رامد نظر قرار دهید مثلا شکلات سیاه تر  که کاکائوی زیادی دارد  آنتی‌اکسیدان بسیار بالایی دارد و این بهترین انتخاب است

آجیل و غلات کامل

وقتی  دلتان ضعف رفت  ، زیاد آجیل نخورید ، فقط یک مشت از آن برایتان کافیست. تقریباً هرنوع  آجیلی که بخوریدسرشار از سلنیوم هستند که برای سلامت مغز و پیشگیری از افسردگی مفید است.فیبری  هم که در غلات وجود دارد  برای سلامت قلب و سیستم گوارش بدن خیلی خوبست.

 ماست  ساده و کم چرب

ماست دارای باکتری‌های زنده است که سیستم ایمنی بدن در فصل زمستان به آن نیاز دارد . به‌ عوض استفاده   از ماست‌های مصنوعی یا طعم‌دار، ماست ساده  و کم‌چرب گزینه خوبیست  میوه دار آن را نخرید بلکه در صورت تمایل میوه های تازه خرد کرده و استفاده کنید .

 مرکبات و سبزیجات

وقتی میگوییم مصرف مرکبات منظور از مرکبات عبارتند از نارنگی، پرتقال، کیوی، گریپ‌فروت، انگور قرمز و لیمو  مغذی ترین و بهترین میوه‌هایی هستند که می‌توانند در همه  طول زمستان بدنتان را مقوی نگه دارید .

ویتامین C  در هرنوع مرکباتی وجود دارد که کار مهم  ویتامین ث  برای تقویت سیستم ایمنی بدن است که در زمستان به آن نیاز داریم.حتماً هر روز  یک وعده از سبزیجات در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

 فیبر

برای اجابت مزاج خوب و طبیعی ، هر روز از غذاهای فیبردار استفاده کنید . مثلا سالاد و یا سبزی خوردن و یا از انواع مختلف میوه ها می توانید استفاده کنید  ولی در هنگام استفاده از سالاد به هیچ عنوان سس نزنید که باعث افزایش وزن می شود و با این کار کالری وارد بدن می شود.

تنوع و تعادل

به یاد داشته باشید که هیچ  غذای خوردنی مخصوصی وجود ندارد که تمام مواد مفید  را  داشته باشد،

بخاطر همین از انواع دسته های غذایی بخورید تا هر نوع ویتامین وارد بدنتان شود در هنگام  خوردن غذا، به مقدار غذای خود کنترل لازم را داشته باشید. اگر یک لقمه  کوچک از یک غذای خوش طعم و مورد علاقه خودتان را  بخورید هم از خوشمزه بودن آن لذت خواهید برد و هم  مواد مضر اعم از کالری و چربی و… را وارد بدنتان  نمیکنید

 گرسنگی نکشید

سعی کنید برای ساعات طولانی  گرسنه نمانید چون گرسنگی کشیدن باعث افزایش وزن می شود.

-ورزش

برای از بین بردن  کالری‌های اضافی که در نتیجه خوردن غذاهای پر کالری بوجود آمده باید تحرک و فعالیت ورزشی انجام بدهید تا کالریهای اضافی از بین بروند.

 کنترل  وزن

اگر کاهش وزن در طول  فصل زمستان برایتان مقدور نیست و مشکل  است، نگران نباشید اگر همین وزن موجود را بتوانید نگه دارید کمک بزرگی به خودتان کرده اید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.