299
رئيس انجمن تغذيه ايران:

نوشیدن چای بعد از سحری موجب تشنگی می شود

|
0 دیدگاه

مصرف میوه و سبزی های تازه به جای حجم زیادی از آب و چای می تواند برای جلوگیری از  کم آب شدن بدن روزه داران موثر واقع شود.

به گزارش سلامتی- روزه گرفتن حتی در زمستان نیز تشنگی به دنبال دارد چه برسد به گرم ترین روزهای سال؛ با توجه به این که در سال های اخیر ماه مبارک رمضان با فصل های گرم سال مقارن شده است، تشنگی و کم آبی، روزه داران را چند برابر بیشتر تحت تاثیر خود قرار می دهد. بسیاری از غذاها و خوراکی ها، به خصوص زولبیا و بامیه-که معمولا بر سر هر سفره افطاری یافت می شود- نیز باعث تشنگی شدید خواهند شد. همین طور، نوشیدن زیاد چای و آب نیز چاره گشای تسکین تشنگی در این روزه های طولانی نیست.

دکتر دكتر جلال الدين ميرزاي رزازی، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و رئيس انجمن تغذيه ايران در مصاحبه با سلامتی از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی می گوید که می توانند روزه گرفتن را آسان تر کنند.

«براي کاهش تشنگی در ماه رمضان می‌  توانید از شربت‌ سکنجبین یا شربت آبلیمو در وعده‌ های سحری یا افطاری استفاده کنید. مصرف مقداری مقدار عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چای‌ خوری تخم خرفه در وعده  سحری نیز برای کاهش تشنگی در طول روز  کمک کننده است.»

«اگر زیاد تشنه می شوید، خوردن خورش‌ های همراه با آلو و زرشک را در وعده  سحری فراموش نکنید. تا می‌ توانید از خوردن خوراکی‌ های چرب، مخصوصا در وعده  سحری پرهیز کنید چون باعث عطش و تشنگی زیاد در طول روز می شوند. در طول ساعات روزه‌داری هم می‌ توانید عطش خود  را با بو کردن سیب گلاب، خیار یا لیمو، اسپری کردن گلاب خنک در فضای اتاق و شست‌ و شوی سر و گردن با آب خنک کاهش دهید.»

«افراد روزه‌ دار باید از افطار تا قبل از سحر آب لازم بدن را تامین کنند. در فاصله زمانی افطار تا قبل از سحر، آب و مایعاتی مانند آب میوه طبیعی، دوغ و میوه مناسب هستند. البته در وعده سحری افراد روزه‌دار می‌ توانند از سبزی و میوه به جای آب استفاده کنند، به دلیل این که آب خیلی سریع از بدن دفع می شود.»

«مناسب‌ ترین زمان نوشیدن آب حداقل یه ساعت و نیم بعد از خوردن غذاست. نوشیدن آب خیلی سرد و به قولی “تگری” ، حتی در این فاصله زمانی هم بسیار مضر، و آسیب رساننده به سیستم گوارشی، کبدی و هضمی است. سعی کنید با فاصله یک ساعت بعد از افطار  ۸ لیوان آب و مایعات خنک را به مرور تا هنگام خواب بنوشید و حتی‌ الامکان از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه‌ ها، به دلیل دارا بودن سطح بالایی از کافئین و شکر خودداری کنید؛  این مایعات باعث از دست رفتن سریع‌ تر آب بدن می شوند.»

«نوشیدن آب زیاد  هنگام سحر تاثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، زیرا در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع می‌کند. بنابراین، آب مورد نیاز بدن باید در فاصله بین افطار تا سحر به تدریج و از طریق مصرف آب و میوه‌ های آب‌دار تامین شود. برخی مواد غذایی و شیرینی‌ های مصنوعی مانند زولبیا و بامیه، غلظت مایعات بدن را افزایش می دهند و در نتیجه روزه‌دار احساس تشنگی می‌ کنند. توصیه می شود برای پیشگیری از افزایش غلظت مایعات بدن از قندهای گیاهی مثل خرما به جای زولبیا و بامیه استفاده شود.»

«میوه‌هایی مثل زردآلو و هلو به‌طور چشمگیری در کاهش درد و ناراحتی ناشی از اسید معده موثر هستند و تا حدودی مواد معدنی از دست رفته ناشی از تعریق را جبران خواهند کرد. جایگزینی مواد مغذی از دست رفته از طریق نوشیدن آب‌ میوه‌ ها و مصرف سبزی ها و میوه‌ های آبکی بسیار مفید است. میوه‌ هایی مثل مرکبات و توت‌ فرنگی می‌ توانند علاوه بر آب، مواد ضروری چون کلسیم و فیبر، آهن، پتاسیم، فولات و ویتامین C را تامین کنند.»

«میوه‌ های آبدار مانند هندوانه و خربزه نقش مهمی در تامین مایعات بدن دارند و توصیه می شود در فاصله افطار و سحر این میوه‌ ها مصرف شوند. هم چنین مصرف لیموترش در پیشگیری از تشنگی و گرمازدگی موثر است. نوشیدن چای، مخصوصا چای پررنگ، برای رفع تشنگی بعد از سحری اشتباه است. این باور که چای بعد از سحری می‌تواند باعث رفع تشنگی شود درست نیست زیرا چای دفع مکرر کلیه را به دنبال دارد.»

0 پسندیده شده
صدف عباسی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.