240

گردش خون ضعیف در دوران بارداری

|
0 دیدگاه

برای درمان گردش خون ضعیف از نشستن مداوم بیش از ۲۰ دقیقه خودداری کرده و حداقل روزی ۳۰ دقیقه در اکثر روزهای هفته ورزش کنید. عمل پمپاژ کردن ماهیچه ها در حین ورزش یا پیاده روی گردش خون را تحریک کرده و به اکسیژن رسانی بدن کمک می کند.

گردش خون ضعیف در دوران بارداری

وریدهای شبه واریسی متورم، وریدهای به هم پیچیده ای هستند که در تمام نقاط بدن ایجاد می شوند اما معمولا در اندام های انتهایی بیشتر یافت می شوند. در اکثر موارد وریدهای شبه واریسی ارثی هستند. اگر چه شما می توانید با ورزش منظم از شدت آن بکاهید.

در صورتی که مجبور به ایستادن برای مدتی طولانی هستید و یا ناراحتی و دردهای مزمن دارید از پزشکتان بخواهید جوراب های طبی مخصوص را برایتان تجویز کند. همچنین از پوشیدن لباس های تنگ به خصوص بر روی زانو و بالای ران خودداری کنید زیرا لباس هایب تنگ مانع گردش خون بیشتر می شوند.

در طول زندگی هر زن، قلب در هیچ زمان دیگری به جز بارداری به سختی این دوران کار نخواهد کرد. در پایان سه ماهه دوم ضربان قلب ۱۰ تا ۱۵ بار در هر دقیقه افزایش یافته و بسیار تحریک پذیر است.

به همین دلیل تپش قلب یا احساس فشار در سینه غیر معمول نیست. در پایان بارداری این احساس از بین خواهد رفت اما در این دوران اکثر خانم ها با ناراحتی به این مسئله واکنش نشان می دهند که خود این امر تپش قلب را بیشتر خواهد کرد. بهترین راه برای مقابله با این قبیل مشکلات این است که بدن را به حالت راحت قرار داده و نفس های آرام بکشید.

برای مشاهده تمرین های مربوط به انواع تنفس به فصل سوم مراجعه کنید. در صورت ادامه تپش قلب به پزشکتان مراجعه کنید. با وجود این که تپش قلب در دوران بارداری متداول است بهتر است که از سلامت قلب و عدم وجود مشکلات جانبی اطمینان حاصل کنید. هورمون پروژسترون در طول بارداری ماهیچه های صاف را در بدن شل کرده به رحم اجازه بزرگ شدن می دهد.

متاسفانه این هورمون بر روی ماهیچه های صاف عروق خونی هم تاثیر می گذارد به همین دلیل فشار خون افت خواهد کرد. اکثر خانم های باردار که سریع از جای خود بلند شده به حالت ایستاده در می آیند این افت فشار را حس خواهند کرد. نیروی جاذبه خون را با دور کردن از مغز به سمت پاها جاری کرده و ایجاد سرگیجه می کند.

برای جلوگیری از روی دادن این مسئله به آ رامی ا ز حالت نشسته یا خوابیده بلند شوید و به آرامی راه بروید تا ماهیچه های پا قادر باشند خون را به قلب پمپاژ کنند. در صورت تشدید علائم با پزشک مشورت کنید. گاهی کم خونی در خانم های باردار این احساس ایجاد می شود. بهترین کار این است که برای احتیاط به پهلوی مقابل بخوابید.

جریان خون آهسته همچنین ممکن است باعث گرفتگی های عضلات پا شود. در صورت بروز گرفتگی های عضلانی در شب برای تقویت گردش خون بین پاها یک بالش قرار دهید. انقباض عضلات می تواند ناشی از کمبود کلسیم باشد. مطمئن شوید که در رژیم غذایی به مقدار کافی کلسیم مصرف می کنید در غیر این صورت مقادیر دریافتی کلسیم را افزایش دهید.

علت دیگر بروز انقباض  عضلانی، مصرف زیاد نوشیدنی های کربن دار از قبیل سودا است. این نوشابه ها حاوی فسفر هستند و مصرف زیاد آنها تعادل کلسیم- فسفر را در بدن به هم ریخته باعث گرفتگی های عضلانی می شود. ویتامین (ث) می ت واند از بروز این گرفتگی ها جلوگیری کند. کارهای مختلفی را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام یک نتیجه می دهند.

زمانی که احساس می کنید عضلات پا در حال انقباض  اند پا را از مچ به پایین به شکلی خم کنید که انگشتان پا به سمت سر اشاره کنند. اگر این کار برایتان مشکل است از همسرتان بخواهید کمکتان کند. از ماساژ دادن پا خودداری کنید اگر چه در صورتی که علت انقباض لخته خون باشد بهبود خواهید یافت.

در صورت تداوم انقباض و مشاهده التهاب و قرزمی در ناحیه پشت ساق پا و احساس گرما در حین لمس آن نقطه به پزشک مراجعه کنید.

ورم پاشنه از ناراحتی های متداول در دوران بارداری است. حتی اختصاص حداقل زمان به ورزش از تجمع خون در پاشنه ها و کف پا جلوگیری کرده خون بیشتری را به جنین شما می رساند. شنا کردن در اب و یا دراز کشیدن در وان آب گرمی (کمتر از ۹۰ درجه فارنهایت) که سطح آب در آن تا گردن شما باشد نیز به گردش خون و کاهش تجمع خون در پاشنه دستها و کف پاها کمک خواهد کرد.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.