273

آرامش فکر و متوقف کردن افکار

|
0 دیدگاه

گاهی اوقات برای آرام کردن فکر، تنها پرت کردن حواس خود کافی نیست.

آرامش فکر و متوقف کردن افکار

باید اقدامات قدرتمندتری برای حذف یا حداقل آرام کردن این نگرانی های استرس آفرین انجام داد. احتمالا نگرانی ناراحت کننده ای دارید که به طور مستمر وارد فکر شما شده و مانع از لذت بردن از اوقات لذخ بخش زندگیتان می شود. شاید سعی می کنید بخوابید و افکاری در ذهن شما به سرعت حرکت می کنند و خواب را برایتان غیر ممکن می سازند.

متوجه می شوید که در مورد نگرانی هایتان کاری نمی توانید انجام دهید و اینکه نگرانی شما همه چیز را بدتر نیز می کند. بهتر است فکر خود را نیز متوقف کنید و به آن موضوع فکر نکنید. اما چگونه؟

در این جاست که تکنیکی به نام متوقف کردن افکار مفید است. این روش نه تنها برای دور کردن نگرانی ها و ناراحتی ها از ذهن به طور موقت موثر است بلکه در تضعیف آنی افکار نیز تاثیرگذار است و احتمال برگشت آن ها را کم تر می کند. در این جا گام های لازم برای به کار بستن چنین تکنیکی آمده است:

۱- به افکارتان توجه کنید.

وقتی افکار نگران کننده ای به ذهنتان خطور می کند از نظر فکری گامی به عقب بردارید و متوجه باشید که آن فکر، ناخواسته است. این امر می تواند یک نگرانی یک مسئله ی مورد شکایت یا یک تاسف باشد (هر چیزی که احساس می کنید ارزش استرس داشتن در این زمان خاص را ندارد.)

۲- یک علاما ایست تهیه کنید.

در ذهن خود یک علامت ایست سیاه و سفید شش ضلعی مجسم نید. از همان علامت هایی که در گوشه ی خیابان می بینید. علامت خود را بزرگ و واضح کنید.

۳- فریاد بزنید ایست!

در دلتان با سکوت کلمه ی ایست را برای خود فریاد بزنید.

۴- تکرار کنید.

هر بار که نگرانی یا افکار ناخواسته باز می گردند به آن ها توجه کنید علامت ایست خود را تصور کنید و با خود فریاد بزنید ایست.

۵- یک فکر جایگزین بیابید.

فکر یا تصویری بیابید که بتواند جایگزین یک فکر یا تصویر ناراحت کننده باشد. این مورد می تواند برگرفته از لیست تصاویر آرام بخش بالا باشد یا هر فکر دیگری که می خواهید تضیف شان کنید.

تصویر علامت و کلمه ی ایست رشته ی افکار شما را پاره می کند و به طور موقت افکار ناخواسته را از فکرتان دور می کند. اما هشیار باشید این افکار ممکن است بازگردند و ممکن است مجبور باشید این روند را مجددا تکرار کنید. افکار یا تصاویر استرس زای شما قوی هستند ممکن است بارها نیاز به این تکنیک داشته باشید تا تضعیف یا حذف شوند به این کار ادامه دهید.

خود را برهانید:

نوعی روش متوقف کردن افکار که اثبات شده برای بسیرای از مردم مفید بوده استفاده از یک نوار انعطاف پذیر برای کمک به قطع حضور افکار ناراحت کننده است.

تنها یک نوار انعطاف پذیبر معمولی را بردارید آن را اطراف مچ تان ببندید. هرگاه که متوجه یک فکر مزاحم یا ناخواسته شدید که ذهنتان را مشغول می کند آن نوار را بکشید و بگذارید مچ تان را بفشارد. این کار نباید دردناک باشد. فقط یک یادآوری هوشمندانه است که می خواهید این فکر مزاحم برود. از علامت ایست ذهنی خود استفاده کنید و به یاد داشته باشید که افکار ناخواسته را با چیزی دلپذیرتر جایگزین کنید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.