108

نکات، عوارض و محدودیت های رژیم غذایی کتوژنیک

|
0 دیدگاه

مدتی قبل در رابطه با رژیم غذایی کتوژنیک مقاله ای منتشر کردیم و این نوع خاص رژیم غذایی را به طور کامل معرفی کردیم.

نکات، عوارض و محدودیت های رژیم غذایی کتوژنیک

نوعی رژیم که بر پایه ی چربی ها و محدود کردن کربوهیدرات تنظیم می شود. اما این مسائلی که از آن ها گفتیم، تمام چیز هایی نبودند که باید از رژیم غذایی کتوژنیک بدانید. چرا که این رژیم با وجود تمام مزایایی که برای سلامتی و کاهش وزن دارد، می تواند گاهی اوقات افراد را دچار مشکلاتی جدی بنماید.

عوارض رژیم غذایی کتوژنیک

اگرچه که این رژیم غذایی برای افراد بدون بیماری خاصی فواید دارد، اما دارای برخی از عوارض نیز می باشد.

عوارض رژیم غذایی کتوژنیک از جانب تاثیرات وارده بر بدن می آیند. به این موارد ایجاد شده به اصطلاح “کتو-فلو” (keto flu) می گویند که در ابتدای چند روز در فرد مورد نظر ایجاد می شود. به برخی از موارد کتو فلو و راه های مقابله با آن ها می پردازیم:

کتو فلو شامل کاهش سطح انرژی بدن، کاهش سطح عملکرد ذهن، افزایش اشتها، مشکلات خواب، هضم نامناسب و کاهش توان برای اجرای حرکات ورزشی می باشد. برای کاهش این عوارض می توانید از رژیم معمولی با کربوهیدرات در هفته اول به میزان مطلوبی استفاده کنید. این عمل به بدن شما خوهد آموخت تا چطور بیشتر چربی بسوزاند قبل از آنکه به طور کامل کربوهیدرات ها را محدود کنید.

این رژیم همچنین می تواند سطح آب بدن و مواد معدنی را در بدن شما کاهش دهد که استفاده از نمک و مکمل های مواد معدنی گزینه مناسبی برای پیشگیری و بهبود این مورد خواهند بود. برای مواد معدنی سعی کنید بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی گرم سدیم ۱۰۰۰ میلی گرم پتاسیم و ۳۰۰ میلی گرم منیزیم در هر روز مصرف کنید.

حداقل در ابتدای استفاده از این رژیم این نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است که تا سر حد سیری وعده غذایی خود را میل کنید؛ چرا که به شکل طبیعی، بدون کاهش کالری ورودی، بدن شما در اثر این رژیم وزن کم می کند.

خلاصه: بسیاری از عوارض رژیم غذایی کتوژنیک می تواند کاهش پیدا کند. خوردن مکمل های مواد معدنی البته زیر نظر متخصص تغذیه به این مورد کمک شایانی می کند. توجه کنید مکمل یاری سرخود و بیش از حد می تواند برای شما حاوی عوارض خطرناکی باشد. در ادامه به مکمل هایی که می توانند در این رژیم غذایی قرار بگیرند اشاره خواهیم کرد.

مکمل های قابل استفاده برای رژیم غذایی کتوژنیک

اگرچه که هیچ مکملی برای این رژیم غذایی لازم نیست اما در ادامه به برخی از این مکمل ها می پردازیم که معمولا متخصصان تغذیه در این رژیم به بیماران خود تجویز می کنند:

روغن MCT: این روغن را به ماست یا نوشیدنی می توان اضافه کرد، باعث افزیش انرژی شده و سطح کتون خون را بالا می برد.
مینرال: نمک و سایر املاح معدنی را به میزان کافی به غذای خود اضافه کنید تا از این جهت بدن شما در بالانس قرار بگیرد.
کافئین: کافئین از جمله موادی است که باعث افزایش سطح دسترسی بدن به انرژی می شود و با افزایش متابولیسم می تواند باعث کاهش حجم چربی های بدن شود.
کراتین: کراتین فواید بسیاری برای بدن و کارایی آن در بر دارد. اگر شما به بدنسازی می پردازید این ماده می تواند کمک خوبی به شما کند. البته کراتین می تواند برای کلیه و کبد شامل عوارضی باشد. حتما با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.
پروتئین وی: گاهی برای ورزشکاران حرفه ای که میزان پروتئین مورد نیازشان بسیار بالاست، متخصصان تغذیه پروتئین وی را به آن ها پیشنهاد می کنند.

سوالات متداولی که پیرامون رژیم کتوژنیک پرسیده می شوند

در ادامه به پاسخ برخی از سوالات غالب در رابطه با این رژیم غذایی پرداخته ایم:

آیا می توانم دوباره کربوهیدرات مصرف کنم؟

بله, اما این نکته بسیار مهم است که مقادیر ورودی آن را کنترل و محدود کنید. پس از دو یا سه ماه شما می توانید در موقعیت های خاصی دوباره کربوهیدرات مصرف کنید. اما دوباره به همان رژیم اصلی خود برگردید.

آیا من عضله از دست خواهم داد؟

همیشه این ریسک برای از دست دادن عضله در هر رژیم غذایی وجود دارد. اما مقادیر زیادی پروتئین و کتون ورودی احتمال از دست دادن عضله را به حداقل خواهند رساند.

آیا میتوانم تحت این برنامه عضله سازی داشته باشم؟

بله حتما اما نه به شکلی که شما در یک رژیم غذایی شامل کربوهیدارت می سازید.

چه مقدار پروتئین میتوانم مصرف کنم؟

پروتئین باید در یک حد متوسط مصرف شود چرا که این ماده غذایی می تواند سطح انسولین را بالا برده و از مقادیر کتون ها بکاهد. حدود ۳۵% کالری کلی ورودی احتمالا بالاترین حد مصرف پروتئین باید باشد.

چه کاری باید انجام دهم اگر احساس خستگی یا ضعف کردم؟

شما ممکن است در حالتی قرار بگیرد که سطح کتون در بدن شما پایین باشد و چربی به اندازه کافی برای سوزاندن نداشته باشید. برای برطرف کردن این حالت کربوهیدرات ورودی را کاهش دهید و دوباره به نقطه شورع برنامه غذایی خود برگردید. مکمل های مثل روغنMCT یا کتون ها کمک شایانی به شما می کند.

رنگ ادرار من به قرمز می خورد؟ چرا این رنگی؟

نگران نباشید. این حالت ناشی از سوخت ساز در ارتباط با کتون ها ایجاد شده است و جای نگرانی ندارد.

با بوی بد دهن در اثر این رژیم چه کاری انجام دهیم؟

این یک عارضه مشترک برای این رژیم غذایی است که شما می توانید با نوشیدن آب طعم دار یا جویدن آدمس های بدون قند آن را از بین ببرید.

کتوسیس آیا برای سلامتی مضر نیست؟

مردم اغلب این مورد را با کلمه کتواسیدوز (کتواسیدوزیس) اشتباه می گیرند. کلمه اول طبیعی است اما دومی در اثر دیابت کنترل نشده ایجاد می شود.

با مشکل هضم و دفع چه باید کرد؟

این یک جنبه مشترک از عوارض این برنامه غذایی است که در عرض ۳ تا ۴ هفته از بین می رود. اما اگر باقی ماند مقدار بیشتری فیبر به خصوص از طریق سبزیجات مصرف کنید. مکمل منیزیم نیز در صورت تایید متخصص تغذیه می تواند در این مورد کمک کند.

رژیم غذایی کتوژنیک برای هر کسی نیست!

این رژیم غذایی می تواند برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند، از دیابت رنج میبرند یا در تلاشند متابولیسم بدن خود را بهبود بخشند، مناسب باشد اما لازم به ذکر است که مطالعات در زمینه این رژیم غذایی اثر بخشی آن را در بیماری صرع نشان داده اند و در خصوص کاهش وزن مطالعات متناقض هستند.

این رژیم غذایی برای وزشکاران حرفه ای یا کسانی که به دنبال افزایش وزن و ساختن عضلات هستند چندان مناسب نیست و مانند هر رژیم غذایی دیگری زمانی نتایج آن را خواهید دید که به آن سفت و سخت پایبند باشید و از تمامی دستور های غذایی برای مدت طولانی به خوبی پیروی کنید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.