184

با این غذاها دندان هایتان را سفید کنید !

|
0 دیدگاه

خوشبختانه هنوز روش هایی زیادی برای کاستن میزان رنگ رفتگی دندان ها وجود دارد.

با این غذاها دندان هایتان را سفید کنید !

در حالی که سیگار را ترک کرده و از نوشیدنی هایی که باعث ایجاد لکه روی دندان می شود مانند چای سیاه، قهوه، کولا و نیز غذاهایی مانند کاری، ریشه چغندر و میوه های دانه دار پرهیز می کنید، این میان یک سری غذاها هم هستند که باعث شفاف تر شدن زردی دندان ها می شوند.

حفظ سفیدی دندان ها در سنین میان سالی و پیری اهمیت فراوانی دارد. این میان یک سری غذاها هم هستند که باعث شفاف تر شدن زردی دندان ها می شوند که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.

حفظ سفیدی دندان ها در سنین میان سالی و پیری اهمیت فراوانی دارد. لکه شدن دندان ها با بالا رفتن سن بدتر می شود، ریشه دندان های بسیاری از افراد مسن اغلب قابل رؤیت است و استفاده از مواد رنگ زدای حاوی پرکسید اغلب برای آنها بسیار دردناک خواهد بود.

خوشبختانه هنوز روش هایی زیادی برای کاستن میزان رنگ رفتگی دندان ها وجود دارد. در حالی که سیگار را ترک کرده و از نوشیدنی هایی که باعث ایجاد لکه روی دندان می شود مانند چای سیاه، قهوه، کولا و نیز غذاهایی مانند کاری، ریشه چغندر و میوه های دانه دار پرهیز می کنید، این میان یک سری غذاها هم هستند که باعث شفاف تر شدن زردی دندان ها می شوند که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.

کرفس

سبزی های ترد و فیبرداری مانند کرفس و هویج در واقع غذاهای به اصطلاح پاک ساز هستند؛ چرا که با جویدن آنها، دندان ها سفید و تمیز می شوند. محتوای بالای فیبری آنها میزان سایندگی کمی دارد و زمانی که آنها را می جوید، دندان هایتان را می سابند و باعث می شوند لکه های روی آن از بین بروند.

توت فرنگی

این میوه تابستانی سرشار از اسید مالیک بوده که نوعی ماده طبیعی سفیدکننده مینای دندان محسوب می شود.

اسید مالیک باعث تحریک تولید بزاق دهان می شود. بزاق به مانند دهان شویه عمل می کند، دندان ها را پاک سازی می کند و آنها را از شر باکتری ها و غذاها و نوشیدنی هایی که ممکن است باعث لک شدن دندان شوند مصون می دارد، بنابراین هرچه دهانتان بزاق بیشتری تولید کند، لبخندتان زیباتر خواهد شد.

سیب

سیب حاوی میزان بالایی اسید مالیک است که در سفیدی دندان ها تأثیر به سزایی دارد و از طرفی محتوای فیبری ترد آن در از بین بردن لکه های سطحی دندان ها بسیار خوب عمل می کنند. اگر نگران پوسیدگی دندان هایتان هستید، بهتر است میزان مصرف سیب های شیرین تر را در رژیم غذایی تان به حداقل برسانید. انواع تارت به عنوان گزینه جایگزین تأثیر بهتری دارند و آسیب کمتری به سطح دندان وارد می کنند.

پنیر

پنیر و سایر محصولات لبنی مانند شیر و ماست سرشار از کلسیم هستند که باعث تقویت مینای دندان شده و از طرفی اسید لاکتیک موجود در آن هم به سفیدی دندان ها کمک می کند. فراموش نکنید که اسید لاکتیک از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می کند. خوردن پنیر هم منجر به افزایش تولید بزاق دهان شده که باعث می شود دندان هایی تمیزتر و پاک تر داشته باشید.

آناناس

در شرایطی که این میوه سرشار از فروکتوز و اسیدهای میوه است که فرساینده مینای دندان هستند، اما حاوی آنزیمی بسیار قوی به نام بروملین است که می تواند به از بین رفتن لکه های سطحی دندان کمک کند.

هم چنین بروملین در کاهش تجمع رسوبات دندانی هم تأثیر بسزایی دارد. اگر دوست دارید از مزایای آناناس در سفید شدن دندان ها و کاهش خطر بروز پوسیدگی ها و کرم خوردگی ها بهره مند شوید، بهتر است بعد از جویدن و خوردن آن، دهانتان را با دهان شویه های بدون الکل شستشو دهید.

کنجد

خوردن دانه های کنجد باعث از بین رفتن لکه های سطح دندان می شود. وقتی این دانه ها را می جوید، محتوای سخت و زمخت فیبری آنها روی مینای دندان ساییده شده و لکه ها را از بین می برد. به خاطر داشته باشید که حتما بعد از مصرف آن از نخ دندان استفاده کنید؛ چرا که ممکن است برخی ذرات آن لابه لای دندان ها گیر کنند.

پاپایا

پاپایا سرشار از آنزیمی به نام پاپاین است که به مانند بروملین در از بین بردن لکه های دندانی تأثیر به سزایی دارد. بهتر است از پاپایای سبز نرسیده که ترکیبی شناخته شده در سواحل جنوب شرقی آسیاست در سالاد خود به میزان زیاد استفاده کنید.

پاپاین در پاپایای نارس سبز به مقدار فراوانی وجود دارد؛ از طرفی محتوای شکر این نوع پاپایا که باعث فرسایش مینای دندان می شود، نسبت به پاپایای رسیده شیرین بسیار کمتر است.

شکلات تلخ

اگر کسی از شما پرسید که غذای مفیدی نام ببرید که در سفید کردن دندان ها بسیار تأثیرگذار باشد، بی شک شکلات تلخ یکی از این غذاهاست. کاکائو سرشار از ترکیبی به نام تسوبرومین است که مانع از لک شدن مینای دندان می شود. برای آن که از مزایای آن بهره مند شوید بی آنکه به دندان هایتان آسیب برسد، شکلات تلخی را انتخاب کنید که درصد شیرینی آن کم بوده و کاکائوی آن حدود ۷۰ درصد باشد.

روغن نارگیل

به جای خوردن روغن نارگیل، بهتر است یک قاشق از آن را در دهانتان بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه در روز مثل دهانشویه قرقره کنید تا دندان هایتان تمیز شوند و اثر ناشی از آسیب باکتری ها را در دهان از بین ببرد.

آدامس بدون شکر

این آدامس ها تأثیر به سزایی در تحریک تولید بزاق دهان دارند. دهان خشک هیچ منفعتی برای دندان ها ندارد و برعکس، روند لک شدن آن را تسریع می کند، بنابراین هرآنچه باعث افزایش جریان تولید بزاق در دهان شود، می تواند در این مسیر مؤثر باشد.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.