416

با قطع کربوهیدرات در بدن چه اتفاقی می افتد

|
0 دیدگاه

امروزه رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات شهرت زیادی یافته‌اند.اما با کنار گذاشتن این ماده واقعاً چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

با قطع کربوهیدرات در بدن چه اتفاقی می افتد

وزن کم می‌کنید

مقدار زیاد انسولین و سدیم بدن را مجبور به نگه‌داشتن آب در داخل خود و بین سلول‌ها می‌کند و بدن واقعاً به این مقدار آب نیاز ندارد. بنابراین با قطع مصرف کربوهیدرات‌ها شما باعث می‌شوید بدن از این آب اضافی رها شود و نتیجه‌ی آنکاهش وزن است. بسته به میزان فعال بودن شما نیازتان به مقدار کربوهیدرات‌ها متغیر است.

چربی می‌سوزانید

رژیم‌های کم کربوهیدرات به سوزاندن چربی در بدن کمک می‌کنند و مسلماً این چیزی است که شما به دنبال آن هستید. چربی‌های خوب تبدیل به ژن‌های درگیر در فرآیند چربی سوزی می‌شوند و ژن‌هایی که عامل نگهداری چربی هستند را غیرفعال می‌کنند. محدود یا قطع کردن کربوهیدرات‌ها بدن را در وضعیت کتوزیز می‌برد.

در این حالت ذرات ریزی به نام کتون ها در خون آزاد می‌شوند زیرا بدن به جای کربوهیدرات‌ها در حال سوزاندن چربی است.این حالت به خاطر نبودن گلوکز در بدن ایجاد می‌شود.

تغییر در خطر سکته و بیماری‌های قلبی

زیاد کردن مصرف کربوهیدرات‌های فراوری شده تولید پالمیتولئیک اسید در بدن را زیاد می‌کند که شاخصی برای مشکلاتی مانند کلسترول بالا، دیابت و … است.

در تحقیقی صورت گرفته با یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات ۲۴ ساعته نتایج نشان داد کلسترول کم باعث کاهش قابل‌توجه تری گلیسیرید و افزایش کلسترول خوب بدن می‌شود. این نتایج نشان می‌دهند یک رژیم با کربوهیدرات کم می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی کمک کند.

احساس خستگی می‌کنید

در ابتدا با قطع مصرف کربوهیدرات‌ها احساس خستگی خواهید کرد. بدن شما کربوهیدرات را به شکل گلوکوزذخیره می‌کند که منبع انرژی مغز است. وقتی بدن کربوهیدرات دریافت نکند و کتون ها در بدن آزاد شوند کمی تطبیق بدن با این شرایط زمان می‌برد. در همین حین شما ممکن است علائمی مانند آنفولانزا را تجربه کنید.

بدن نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی سریع به منابع چربی برای سوخت دسترسی یابد. البته شاید برای کسانی که بیشتر روز را نشسته‌اند این مشکل ایجاد نشود اما ورزشکاران و افراد فعال نیاز به مصرف کربوهیدرات دارند تا بدنشان فعال بماند.

دهانتان بدبو می‌شود

کتون هایی که حالا به بدن سوخت‌رسانی می‌کنند در دهان شما نیز آزاد می‌شوند و بوی بدی ایجاد می‌کنند. همچنین در اولین مراحل رژیم کم کربوهیدرات با از دست دادن آب شما دچار خشکی دهان می‌شوید. این امر منجر به  بوی بد دهان خواهد شد. تنها راه حل شما نوشیدن آب زیاد یا جویدن جعفری است یا اینکه می‌توانید دوباره به سراغ خوردن کربوهیدرات‌ها بروید.

دچار یبوست می‌شوید

رژیم غذایی کم کربوهیدرات باعث یبوست خواهد شد. شما دیگر غلاتی که دارای فیبر هستند را نمی‌خورید، پس روده‌ها متوقف می‌شوند. فیبر تنها به دستگاه گوارشی کمک نمی‌کند بلکه سطح گلوکز را نیز ثابت نگه می‌دارد. برای حل این مشکل نیازی نیست دوباره شروع به خوردن غلات کنید.

آب رسانی کافی به بدن، ورزش و مکمل‌های غذایی می‌توانند به حل مشکل شما کمک کنند. افرادی که در این رژیم غذایی هستند باید در غذای خود از سبزیجات و سیر و پیاز زیادی استفاده کنند تا سولفور کافی به باکتری‌های روده افزوده شود.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.