247

با ورزش صبح گاهی سلامت باشید

|
0 دیدگاه

 ورزش صبح گاهی، بیش ترین بازده را دارد؛ پس روز خود را با حرکت های ورزشی یا پیاده روی آغاز کنید.

با ورزش صبح گاهی سلامت باشید

اگر تاکنون تنها حرکت ورزشی شما هنگام صبح، بیرون کشیدن خود از رخت خواب برای خاموش کردن زنگ ساعت بوده است، اکنون موقع آن است که تجدیدنظری در نحوه ی شروع صبح خود کنید، چون تمرین های بدنی یا پیاده روی در صبح، بهترین عامل برای سلامت شماست.

قوی بمانید:

نود درصد کسانی که صبح ها ورزش می کنند، در مقایسه با افرادی که در ساعت های دیگر روز به ورزش می پردازند، پس از مشاهده ی نتایج کوشش خود، در سال های بعد نیز به این روش ادامه می دهند و از ورزش دست نمی کشند. شاید یکی از دلایل این باشد که این دسته افراد مایل اند همان صبح زود کلک ورزش را بکنند؛ به این ترتیب، مطمئن می شوند که مسئولیت های دیگر در طی روز مانع ورزش کردن آن ها نمی شود.

عامل کسب انرژی باشید:

ممکن است هنگام برخاستن از خواب، احساس کنید بدن تان مانند یک کنده ی درخت سنگین و مغزتان تیره وتار است؛ ولی در طول شب در بدن شما مقدار زیادی انرژی نهفته می شود تا در اختیارتان قرار گیرد و آن را به مصرف برسانید. از طرف دیگر، اگر حتی چهار یا پنج ساعت نیز خوابیده باشید، به اندازه ی کافی استراحت کرده اید و بنابراین، صبح کاملاً سرحال هستید؛ اما در انتهای روز احساس می کنید که انرژی ذخیره شده ی شما ته کشیده است.

بهتر بخوابید:

ورزش صبح گاهی کمک می کند تا شب بهتر بخوابید. علت آن است که در طی روز احساس می کنید پرانرژی هستید و به این ترتیب، نیازی به خواب بعدازظهر ندارید؛ چون خواب بعد از ناهار مانع خوب خوابیدن هنگام شب می شود.

وقتی هر روز در ساعت معینی هنگام صبح ورزش کنید، سیستم غدد درون ریز بدن تان در طی شبانه روز ریتم مرتبی پیدا می کند. هنگام ورزش کردن، سوخت وساز بدن همراه با تمام هورمون ها، درگیر فعالیت می شوند؛ ولی در طی شب میزان آن ها بالا می رود. در نتیجه، هنگام صبح احساس هوشیاری و انرژی بیش تر کرده و آماده ی ورزش می شوید.

متابولیسم را به حرکت درآورید: ورزش در ساعت های اولیه ی صبح سوخت وساز را فزونی بخشیده و آن را ساعت ها در سطح بالا نگه می دارد؛ حتی گاهی وقت ها تا ۲۴ ساعت. در نتیجه، کالری بیش از اندازه سوزانده می شود.

لاغر شوید:

ورزش کردن قبل از خوردن صبحانه، باعث می شود تا چربی های ذخیره شده در بدن بسوزد؛ چون هنوز کربوهیدرات ها برای هضم آن ها به بدن نرسیده است؛ بنابراین در این فرآیند، چربی های بدن سریع تر از بین می روند.

سطح هوشیاری خود را بالا ببرید: ورزش صبح گاهی نه فقط بدن را بیدار می کند، بلکه در هوشیاری مغز نیز اثر می گذارد. ورزش هنگام صبح، سوخت وساز بدن را بعد از استراحت شبانه به حرکت درمی آورد که باعث سرحالی و سرخوشی شخص می گردد؛ بدین ترتیب، شما حالت کسالتی را که معمولاً هنگام صبح یا بعدازظهر برای شخص پیش می آید، تجربه نمی کنید.

ورزش صبح گاهی به طور حیرت انگیزی باعث تیزی و هوشیاری بیش تر ذهن می گردد. حالتی که چهار تا ده ساعت پس از پایان کار روزمره باز هم ادامه می یابد. ورزش هنگام صبح، به معنای آن است که شما به جای تلف کردن قوای ذهنی خود هنگام چرت زدن، آن را مهار کرده اید.

سالم تر غذا بخورید:

ورزش صبح گاهی باعث می شود تا شخص در طی روز، اشتهای کم تری داشته و کم تر تمایل به خوردن هله هوله پیدا کند؛ چون ورزش اشتها را تعدیل می کند.

علت آن است که ورزش صبح گاهی باعث آزادشدن ایندورفین در خون می گردد که این فرآیند موجب کم شدن اشتها می شود. ورزش در صبح زود نه تنها باعث کم تر خوردن، بلکه خوب خوردن هم می شود؛ زیرا سیستم بدن در اثر از دست دادن سموم و پاک شدن میل و هوس به زیاده روی را از دست می دهد.

با رعایت نکته های زیر، صبح زود راحت از رخت خواب برمی خیزید:

* هنگام خوابیدن پرده یا کرکره ی پنجره ی اتاق را باز بگذارید. با طلوع خورشید، وقتی انوار آن از طریق پنجره به صورت شما بتابد، باعث می شود که زودتر از خواب برخیزید. ساعت شماطه داری تهیه کنید که پی درپی زنگ بزند. آن وقت ناچار می شوید از جا برخیزید تا آن را خاموش کنید.

* اگر نمی توانید صبح خود را بدون چای یا قهوه شروع کنید، از قهوه جوش برقی استفاده کنید و با تنظیم دکمه ی آن، قبل از بیدارشدن شما روشن شود؛ در این صورت، عطر چای یا قهوه شما را ترغیب به بلندشدن از رخت خواب می کند.

* به خود تلقین کنید که در باطن سحرخیز هستید. این تلقین روحیه ی شما را آماده می کند. شب، کمی زودتر بخوابید. این امر به شما کمک می کند تا مقدار خواب مورد نیاز خود را تأمین کنید؛ در این صورت، صبح زودتر و سرحال تر از خواب بیدار می شوید و روز خود را شروع می کنید.

* سعی کنید با یک دوست یا همراه، ورزش صبح خود را شروع کنید؛ در این صورت، کم تر احتمال دارد که صبح زود دنبال بهانه ای برای مدت بیش تری در رخت خواب ماندن بگردید.

* وقتی دما در طی روز بالا می رود، در ساعت های اولیه ی روز، هوا خنک تر، سالم تر و مناسب تر است و از آلودگی های صوتی نیز در امان هستید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.