242

۵ عادتی که شما را منظم تر می‌کند!

|
0 دیدگاه

همیشه بین ۲ طرز فکر برای برنامه ریزی کارها بحث بوده است.

۱. کارهایتان را با آیتم هایی که حس بهتر نسبت به آنها دارید شروع کنید

بعضی مانند نویسنده کتاب قورباغه را قورت بده می‌گویند که کارهای سخت را اول از همه انجام بده و  قورباغه ی زشت‌ را اول بخور! اما دسته دیگر در مقابل این نظریه می‌گویند که نه، کارهای آسان را اول انجام بده، چون حس رضایت بیشتری خواهی کرد. اما واقعیت این است که این بحث نظریه پرداز هاست،

این شما هستید که خودتان را بیشتر می‌شناسید و می‌دانید از کدام کارها شروع کنید حس بهتری خواهید داشت.اگر هم نمی‌دانید که کدام به شما حس بهتری انتقال می‌دهد می‌تواند در ۲ هفته هر هفته یک روش را امتحان و اثر آن را بر روحیه تان بررسی کنید.

یادتان باشد هرکدام را که انتخاب کردید یک اصل را فراموش نکنید: فقط شروع کنید و استارت بزنید وقت تلف نکنید.

تمرین!

یک تمرین خوب برای منظم تر شدن، جمع و جور کردن وسایل اضافه است. پیشنهاد من برای انتخاب اولین مکان به جای انباری و حیاط خلوت و حمله به آن! جایی است که هر روز آن را می‌بینید و از آن استفاده می‌کنید.

۲. یک مثلث بهره‌وری بسازید.

یک روش برای افزایش نظم، مثلث بهره‌وری است. سه گوشه این مثلث اینباکس ایمیل، تقویم و  لیست کارهایتان(ToDo) است. شما همیشه باید حواستان به این‌ سه مورد باشد. اینباکس‌تان بدون ایمیل های اضافه، در تقویم تمام قرار هایتان ثبت و در لیست کارهایتان تمامی کارهایی که می‌خواهید انجام دهید باشد.

لیست کارها و تقویمتان می‌تواند یک دفترچه یا سررسید  یا اپ های موبایلتان باشد.

باید بین این سه گوشه مثلث ارتباط برقرار کنید مثلا اگر ایمیلی برای سمیناری آمد آن را در تقویم ثبت کنید اگر باید مقاله‌ای برایش بنویسید در لیست کارها وارد کنید و در نهایت ایمیل را پاک کنید تا نظم اینباکس ایمیلتان حفظ شود. یادتان باشد برای هر سه ضلع این مثلث باید به یک اندازه اهمیت قائل شوید.

۳.در روز از قانون سه تایی استفاده کنید.

کریس بیلی می‌گوید به جای اینکه هر روز برای خود کلی کار دست وپا کنید و در آن غرق شوید ۳ کاری که بیشترین اهمیت را دارد انتخاب و اول به آنها بپردازید. او برای پی بردن به این سه کار خود را در پایان روز تصور می‌کند و از خود می‌پرسد سه کاری که حتما باید تمام شده باشد چه کارهایی هستند؟

حال می‌توانید لیست خود را به ۳ کار محدود کنید یا مثل من از لیستی استفاده کنید که در آن ۱ کار بسیار مهم ۳ کار مهم و ۵ کار معمولی را می‌نویسم و برایم مهم است آن یک کار و ۳ کار دیگر حتما انجام شود و اگر آن ۵ کار انجام نشد اشکالی ندارد.

۴. یک روز در هفته برای کارهای جزئی

اولایل من همیشه از این موضوع ناراحت بودم که چرا کارهای کوچک و بی اهمیتی مانند خرید یا خرابی شیر دستشویی و ده ها کار دیگر، من را از انجام لیست کارهایم دور می‌کنند.

اما یک روش عالی که بیلی هم می‌گوید انتخاب یک روز در هفته برای انجام این کارهاست. در این روز کلا بیخیال لیست کارهای کاری خود می‌شوید و فقط به مسائل روزمره مانند رفتن به هایپرمارکت و تعمیرات لوازم خانه می‌پردازید. با این روش دیگر حس سرخوردگی سراغتان نمی‌آید چون هم به کارهای مهم و هم به فعالیت های روزمره و غیر مهم خود می رسید.

۵. خودتان را گول نزنید‍!

بعضی وقت ها ذهن ما بی نظمی را می‌سازد تا ترس هایمان را مخفی کند، مثلا میز شلوغ و پر از کاغذ ما را از انجام کاری که از انجام آن واهمه داریم دور می‌کند و طوری القا می‌کند که انگار مهم نیست.

اما شما آنقدر باهوش هستید که گول این افکار را نخورید. به پیش بروید کارهایی که از آن ترس دارید را شروع کنید. به فکر قدم بعدی نباشید مهم قدم اول است و قدم برداشتن، هرچقدر کوچک، بهتر از این است که هیچ قدمی بر ندارید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.