242

هشت کار و غذایی که برای سلامت قلب و عروق شما مفید است.

|
0 دیدگاه

با توجه به اينکه امروزه بيماريهاي مزمن از جمله بيماريهاي قلب و عروق گوي سبقت را از ديگر بيماريها ربوده تصميم گرفتم عادتها و  غذاهاي مفيد براي قلب را براي شما ليست کنم.در زير هشت کار و غذاي مفيد براي قلب شما معرفي شده است.

يک – قرمز فکر کنيد.

توت فرنگي ، تمشک ، هندوانه ، انار ، گوجه ، فلفل دلمه اي قرمز ، انگور قرمز ، چغندر ،آب چغندر، آلبالو ، گيلاس – اينها گياهان قرمزي هستند که داراي رنگدانه اي به نام ليکوپن هستند که به آنها رنگ قرمز بخشيده.

همچنين داراي نوعي آنتي اکسيدان به نام فلاونوئيد هستند که در شادابي و سلامت قلب و پوست و مو موثر ميباشد.اين دو ماده يعني ليکوپن و فلاونوئيد ميتوانند براي سلامت قلب و عروق موثر باشند.بنابراين بهترين تغذيه بيماران قلبي همين گياهان قرمزيست که معرفي شد.پس بهتر است اينها را در رژيم غذاييتان بگنجانيد.

دو – ادويه جات را فراموش نکنيد.

ادويه جات علاوه بر طعم خوبي که به غذا ميدهند براي قلب شما هم مفيد هستند.مطالعات نشان ميدهند که بيماريهاي قلب و عروقي يک فرايند التهابي هستند.دکتر ماري هارتلي (۱۱)  ميگويد : ” بسياري از سبزيجات و گياهان خاصيت آنتي اکسيداني دارند که التهاب را سرکوب ميکند.براي همين در طب سنتي از گياهان استفاده ميشود.”
دارچين ، ريحان ، پونه ، جعفري ، آويشن ، رزماري – اينها گياهاني هستند که براي سلامت قلب و عروق مفيدند و خاصيت آنتي اکسيداني دارند.

سه – چاي سياه و سبز هر دو براي قلب مفيد هستند.

” چاي براي قلب مفيد است ” . اين را گرتچن لر -يک متخصص – ميگويد.مطالعات نشان داده افرادي که چاي مصرف ميکردند کمتر نسبت به افرادي که مصرف نميکردند دچار حمله ي قلبي شدند.

چهار – براي سلامت قلبتان بيشتر قدم بزنيد ( حتي در خانه ) .

زياد نشستن در خانه ريسک ابتلا به بيماري قلب و عروق را افزايش ميدهد.شما ميتوانيد وقتي با تلفن حرف ميزنيد ، فيلم ميبينيد در محيط اتاق قدم بزنيد.اگر تردميل داريد حتما از آن استفاده کنيد.

پنج – رقصيدن براي قلب مفيد است.

دکتر سوها اکبال (۲) – پزشک و متخصص قلب و عروق مرکز پزشکي NYU – ميگويد : ” رقصيدن راهي براي رسيدن به سلامت قلب است . چون رقصيدن علاوه بر درگير کردن عضلات ، ذهن و قلب را هم به کار ميگيرد.بنابراين به نظر ميرسد بهترين ورزش باشد.”
البته اگر مثل خودم خوشتان نميآيد و بلد نيستيد بهتر است اين يک مورد را بيخيال شويد.

شش – براي سلامت قلبتان ، به دندانهايتان برسيد.

ميخواهيد به قلبتان کمک کنيد ؟ دندانهايتان را تميز نگه داريد.مطالعات نشان ميدهد بين سلامت لثه و سلامت قلب رابطه وجود دارد.خطر بيماريهاي لثه حتي از فاکتورهاي ديگر مثل ميگرن ، فشار خون و … براي قلب بيشتر است و خطرناک تر است.

هفت – خواب خوب داشته باشيد تا قلب سالم داشته باشيد.

مطالعات نشان داده هر ساعت اضافي خواب ميتواند ۳۳ درصد شانس کلسيفيکاسيون عروق قلب را افزايش دهد. همچنين خواب کمتر از هفت و نيم ساعت با افزايش بيماريهاي قلبي در ارتباط است.پس براي داشتن قلبي سالم خوابتان را تنظيم کنيد ، نه بيش از حد بخوابيد و نه کمتر از حد. مدت زمان مفيد خواب هفت و نيم ساعت ميباشد.

هشت – ناراحت و عصباني نباشيد ، شاد باشيد.

در مطالعه اي  که به مدت ۱۰ سال طول کشيد ، فرق بين گروهي افسرده و غمگين و گروهي شاد را نشان داد.گروهي که شاد بودند نسبت به گروه ديگر مشکلات قلبي کمتري داشتند.بنابراين حتما بين سلامت قلب و روح و روان رابطه وجود دارد.اگر به سرکار ميرويد و به خاطر مشکلات جزئي اعصابتان به هم ميريزد بهتر است به هدفتان فکر کنيد. به اينکه براي بچه هايتان و خانواده تان داريد اين سختي ها را متحمل ميشويد.

آنوقت ممکن است احساس رضايت کنيد و از مشکلات لذت ببريد.سعي کنيد با خداوند مناجات کنيد ، گريه کنيد ، نماز بخوانيد. زيرا در بدنتان کورتيزول ترشح ميشود و برايتان مفيد است.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.