525

ویتامین B12 و کاهش وزن

|
0 دیدگاه

اما خبر خوب این است که این کمبود در صورت تشخیص به راحتی قابل جبران است.

ویتامین B12 و کاهش وزن

پس بیایید با هم نگاهی به علائم کمبود ویتامین B12 در بدن بیاندازیم تا در صورت وجود این علائم زودتر اقدام به جبران این ماده حیاتی برای بدن بکنیم.

۱ – احساس خستگی

ویتامین B12 غذاهای دریافتی را تبدیل به انرژی برای بدن می‌کند. همچنین اکسیژن را به سراتاسر بدن منتقل می‌کند. در صورت نبودن این ویتامین در بدن روند سوخت و ساز و انتقال اکسیژن به مشکل بر می‌خورد و بدن شما احساس کسالت و کرختگی و خستگی بدون دلیل می‌کند.

۲ – احساس سوزن سوزن شدن

وجود ویتامین B12 برای عملکرد اعصاب بدن بسیار ضروری است. کمبود ویتامین B12 در بدن منجر به بیمارینوروپاتی محیطی می‌گردد. نوروپاتی محیطی اختلال در اعصابی است که از مغز و طناب نخاعی سرچشمه می‌گیرند. بیماران مبتلا به نوروپاتی محیطی ممکن است شرایطی همانند خارش، بی حسی و احساس غیرمعمول، ضعف و دردهای سوزاننده را تجربه کنند.

۳ – فشار خون پایین

در صورت عدم وجود ویتامین B12 کافی، بدن شما نمی‌تواند سلول‌های قرمز خون را به اندازه کافی تولید کند. این بعنی شما در معرض خطر داشتن فشار خون پایین هستید، که نتیجه آن احساس سرگیجه، غش، عدم تمرکز، تاری دید، افسردگی، خستگی و پوست رنگ پریده است.

۴ – کم کاری تیروئید

تیروئید مسئول تنظیم رشد و هورمون‌های بدن است. تیروئید برای حفظ عملکرد صحیح خود در بدن نیاز به چندین ماده دارد که یکی از آن‌ها ویتامین B12 است.
در صورت عدم وجود B12 کافی در بدن، غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند، و در نتیجه کم کاری تیروئید به وجود می‌آید.
آثار هیپوتیروئیدی عبارتند از: افزایش وزن، ضربان قلب پایین، ریزش مو، اختلال در حافظه و آسیب‌های پوستی.

۵ – ناباروری و سقط جنین

در سال ۲۰۰۱، یک مطالعه در مجله پزشکی باروری منتشر شد که نشان می‌دهد کمبود ویتامین B12 با ناباروری و همچنین سقط‌های جنین مکرر در ارتباط است.
محققان می‌گویند که کمبود ویتامین B12 باعث تغییراتی در تخمک گذاری زنان می‌شود. همچنین بالا رفتن سطح هموسیستئین، یک علت عمده از دست دادن جنین است.

تشخیص و درمان کمبود ویتامین B12

در صورتی که علائم بالا را دارید با یک آزمایش خون ساده می‌توانید متوجه کمبود این ویتامین در بدن شوید. راه جبران ساده است.

می توانید غذاهای حاوی این ویتامین را مصرف کنید. مانند: ماهی، شیر، پنیر، جگر، قلوه،گوشت گوساله، بوقلمون، جوجه، گوشت گاو

همچنین مصرف مکمل‌های ویتامین B12 نیز راه حلی مناسب است.

در ضمن هیچ محدودیتی برای مصرف ویتامین B12 وجود ندارد و پزشکان معتقدند تنها مشکلی که ممکن است در صورت مصرف زیاد این ویتامین ایجاد شود به وجود آمدن آکنه است.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.