253

چگونه در مبارزه با دیابت نوع۲ پیروز باشیم

|
0 دیدگاه

دیگر بر همگان آشکار است که دیابت شیوع بسیار زیادی در سرتاسر جهان و از جمله ایران پیدا کرده است. اما با تشخیص به موقع آن و پیگیری موثر برای آن یک شخص دیابتی میتواند بدون دیابت باشد.

چگونه در مبارزه با دیابت نوع۲ پیروز باشیم

رعایت اصول اساسی سلامت نظیر ورزش منظم، خوردن غذای سالم، حفظ وزن مناسب بهترین دوا برای دیابتیهای تیپ ۲ است. این را مک لافلین رئیس موسسه ” آموزش و مراقبتهای بهداشتی برای دیابتی های امریکا ” میگوید.

در یک مطالعه ی آینده نگری که در امریکا انجام شد محققان فهمیدند بعد از ۴ سال، دیابت ۵۰۰۰۰ نفر از افراد تحت مطالعه با کنترل وزنشان، تغذیه مناسب و ورزش منظم بهبود یافت.اگر شما هم مایل هستید وضعیت دیابتی خودتان را بهبود ببخشید ادامه ی متن را مطالعه نمایید.

یک- رژیم غذایی خودتان را اصلاح کنید

راه اصلی برای مدیریت دیابت تیپ ۲ این است که همیشه رژیم غذاییتان را زیر نظر داشته باشید. یک رژیم غذاییسالم برای افراد دیابتی تیپ۲۲ شامل : میوه و سبزیجات تازه، غلات سبوس دار، لوبیا، گوشت بدون چربی و کلا رژیم کم چرب است.

تمرکز داشته باشید بر خوردن میوه ها و سبزیجات غیر نشاسته ای مثل : هویج و کاهو. همچنین از مصرف خیلی زیاد غذاهایی که گلایسمیک ایندکس (سیستمی که غذاها را برحسب افزایش قند تقسیم بندی میکند)  بالایی دارند مثل نان سفید، برنج سفید و جوش شیرین برحذر باشید.

همچنین خوردن فست فود را محدود کنید. طبق مطالعه ای ۱۵ ساله که روی ۳۰۰۰ فرد بالغ انجام شد، افرادی که بیش از ۲ بار در هفته فست فود مصرف میکردند تحمل به انسولین در آنها ۲ برابر بیشتر از افرادی که اصلا فست فود نمیخوردند بود. فست فود پر از کربوهیدرات، اسیدهای چرب ترانس و سدیم است که برای سلامت افراد دیابتی خطرناک است.

دو- وزن کم کنید

کم کردن وزن میتواند سطوح قند خون را نیز پایین بیاورد و همچنین به کنترل دیابت تیپ ۲ کمک کند. اگر شما دیابت تیپ ۲ دارید و افزایش وزن هم دارید، ۵ تا ۶ کیلو وزن کم کنید تا نتیجه ی آن را ببینید.

محلی که چربیهای شما تجمع پیدا کرده میتواند بر روی کنترل دیابت شما اثر گذار باشد. مثلا اگر بیشتر چربیها در شما تجمع پیدا کرده ( هیکل سیبی شکل ) کنترل دیابت را سختتر میکند تا وقتی که چربیها در باسن و رانها تجمع دارد ( هیکل گلابی شکل ). اگر دور کمر در زنان بیشتر از ۸۹ سانتی متر و در مردان بیشتر از ۱۰۱ سانتی متر باشد نیاز به وزن کم کردن دارند.

سه- منظم ورزش کنید

وقتی شما ورزش میکنید، گلوکوز از درون رگهایتان به درون سلولها انتقال پیدا میکند، بنابراین گلوکز خون کاهش پیدا میکند. جالب است بدانید هرچه ورزش سنگینتری انجام دهید برای دیابتتان بهتر است، در یک مطالعه ای که بین زنان دیابتی انجام شد زنانی که میدویدند نسبت به زنانی که فقط قدم آهسته برمیداشتند، قند خون پایینتری داشتند.

بلند کردن وزنه به صورت منظم میتواند قند را کاهش دهد. رئیس موسسه ” آموزش و مراقبتهای بهداشتی برای دیابتی های امریکا ” توصیه میکند در هفته ۲ تا ۳ بار هربار نیم ساعت با وزنه های دستی کار کنید.

چهار- قطع موقت تنفس خوابتان را کنترل کنید

بسیاری از افراد چاق دیابتی، در طول خواب به صورت موقت تنفسشان برای لحظه ای قطع میشود. که خطر سکته ی قلبی و مرگ وجود دارد. در افراد دیابتی در طول خواب، قند خونشان بالا و پایین میشود. اگر شخصی قطعی موقت تنفس در هنگام خواب دارد نیاز است با پزشک مشورت کند و حتی ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

پنج- استرستان را کاهش دهید

استرس میتواند کنترل قند خون را سختتر کند. سعی کنید تکنیکهای آرامسازی انجام دهید همچنین ورزشهای ضد استرس مثل یوگا و ماساژ میتواند به شما کمک کند. علاوه بر یوگا شما لازم است قبل از خواب چندبار تنفس عمیق بکشید، به صورت منظم بخوابید و لامپها را خاموش کنید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.