383

همه چیز درباره ورزش زومبا

|
0 دیدگاه

کمتر کسی وجود دارد که داشتــن اندامــی زیبا و ورزیده را نپســندد و یا حتــی اگر در برخورداری از آن تلاشــی  نکرده است همواره در فکر تناسب اندام می باشد .

همه چیز درباره ورزش زومبا

 یکی از سبـکهای تنـاسب اندام به همـراه شـادی و نشاط حاصـله از آن ورزش زیبا و ریتمیک زومـبا ( سـومبا ) می باشد . ورزش ریتمـــیک زومبا ( سومبا ) برگرفته از انواع حرکتــهای مــوزون کشور آفریقا و آمریکای لاتین می باشد . از تلفیق چهـار سبک ریتم های میرنگه، رگی تون،سالسا، کالیبسو و کومبیا حرکت موزون و ورزش ریتمیــک زومبا ( سومبا ) پدید می آید .

در این ورزش حرکتها و تکنیک ها کاملا حســـاب شده است و تآثیر و توجه مستقیمی بــرروی اندامـــهای مختلف ( دست، پا، بازو، ران و ستون فقرات ) شده است . تمامی ماهیچه های حــرکتی ساق پا، رانـها و بازوها و حتـی وریدهای شکمی تحت تآثیر این ورزش وریتـم آن قرار گرفته و از افزایش چربی دراطراف این قسمتها جلوگیری  می کند .

حرکات و تکنیــک های حرکتی موجب کشــش ماهیچــــه ای شده و شــکل و فرم زیبا و جوانی را با توجـه به  اسـکلت و استخوان بندی افراد موجب می گردد .

این ورزش که کامـــلا هـــــوازی می باشد، تمـــرکز بر روی تنفس و توجه بر روی انجام انــــــواع تکنیــــــک های  حرکتــی را بــــــالا برده و موجــب کــــــاهش وزن در هـــر سنــی و زیبــایی انـــدام یا هر نـــــوع استخــــوان بندی می گردد  در طول مدت انجام این حرکات، فشار خون بالانس بوده وهیچ فشاری بر روی مفاصل ومناطق حسـاس مثل زانوها،  آرنجها، مچ دست و پا وارد نمی شود .

 این حرکـــات با ریلکســـی کامــل و نشاط سرشار حاصل از دم و بازدم مناســــب و فرصـــت کافی برای انجام درست  حرکات، موجب چربی سوزی آهسته ولی مستمر گشته و تبدیـل انرژی به جای از دست دادن آن را حاصل می گردد .

ناگفته نماند که انجام درست حرکــات و فراگیـــری پایه ای و اساسی این سبک، هنــرجو را قــادر مــی سازد که با  انــواع سبــکها و ریتمها ارتباط نزدیــک برقرار کرده ضــمن شناخت اندامهای خود، براحـتی هر نوع سبــک دیگری  را با اعتماد به نفس کامل انــجام دهد .

دلایل برای یادگیری زومبا:

۱- زومبا  موثرین شکل  تمرین مقاومتی است. نه تنها به شما کمک  میکند که ماهیچه های خود را فعال نگه دارید، بلکه به شما کمک می کند تا  چربی بسوزانید ،  عضلات بدن  را تقویت کنید

۲- یادگیری زومبا نیز بسیار آسان است.حرکت زومبا پیچیده نیست و در واقع در یک راه است که هر کسی میتواند آنرا دنبال کند

۳- زومبا  نه تنها بدن بلکه ذهن را تیز تقویت میکند .  ورزش ذهنی  و مغزی  خوبی است .هنگامی که شما  زومبا انجام می دهید ، فعالیت ذهنی شما نیز افزایش میابد و برای مغز فوق العاده مفید است

۴- در حالی که  در ورزشگاه ضربه میزنید  رشد عضلانی باعث بهبود هماهنگی بین ارگان های مختلف بدن  می شود . زومبا، در مقابل، هماهنگی شما را بهبود می بخشد و در حال حاضر بازوها و پاهای خود را  با هماهنگی بیشتری  با ماهیچه ها حرکت می کنند

۵- با این ورزش شما بتدریج لاغر خواهید شد ، زومبا بهترین گزینه برای کاهش وزن است در حالی هم سرگرم میشوید و هم لاغر می شوید  . در هر جلسه از  زومبا،  بیش از ۱۰۰۰ کالری مصرف میکنید. با زومبا، کاهش وزن آسان می شود!

۶-  در زومبا  هر بخشی از بدن فعالیت خاصی دارد و مانند ورزش بر یک جا تمرکز ندارد. زومبا  تمرین شدید به تمام نقاط بدن  است  و برهمه اعضای بدن فایده دارد  حتی عضلات بدون چربی، عضلات شکم  و هرچیزی   که باعث می شود تا یک بدن بطور کامل فعالیت داشته باشد

۷- زومبا  بیشتر سرگرم کننده است و به  ورزش شباهت ندارد  . موسیقی بازی در طول زومبا جاذب  است و قادر به بالا بردن خلق و خوی  ساخت احساس شماست و در پایان جلسه شما احساس شادی خواهید کرد

۸- حتی اگر رژیم غذایی نداشته باشید  زومبا هم شمارا شادتر و هم سریع به تناسب اندام میرساند

زومبا و لاغری:

کالری‌سوزی زومبا حدود ۹ کیلوکالری در دقیقه است. این مقدار کالری رکورد بسیار خوبی در ورزش‌های هوازی دارد.

دکتر زهرا علیزاده، متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به محبوبیت روز افزون ورزش زومبا در جامعه گفت: «این ورزش در واقع نوعی رقص یا حرکات موزون است و به همین علت شرکت‌کنندگان بیش از اینکه احساس کنند که مشغول ورزش هستند، حس تفریح خواهند داشت.»

وی ادامه داد: «این ورزش در دسته ورزش‌های هوازی طبقه‌بندی می‌شود هر چند که قدرت عضلات، تعادل و انعطاف‌پذیری نقش زیادی در انجام حرکات آن دارند.»

این متخصص پزشکی ورزشی با تاکید بر بالا بودن کالری‌سوزی ورزش زومبا افزود: «کالری‌سوزی این ورزش حدود ۹کیلوکالری در دقیقه است. به‌عنوان مثال اگر شما ۳۰ دقیقه از این ورزش را انجام دهیدحدود ۳۰۰ کالری می‌سوزانید. این مقدار کالری رکورد بسیار خوبی در ورزش‌های هوازی دارد.»

وی به کسانی که می‌خواهند به این ورزش بپردازند، توصیه کرد موقع انجام این فعالیت بدنی حتما از کفش‌های مناسب استفاده کنند و در این زمینه توضیح داد: «به‌علت حرکات جانبی مکرر، کفش‌های مخصوص دویدن یا کفش‌های با کفی سفت مناسب ورزش زومبا نیستند، بلکه باید کفش نسبتا نرمی برای این ورزش تهیه کنید.»

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه به احتمال بروز آسیب ‌پا در کسانی پرداخت که به طور مداوم مشغول ورزش زومبا هستند. به گفته وی به علت حرکات پرشی و جانبی احتمال آسیب بالایی در مچ پا، ساق پا و خلف ران وجود دارد.

او ادامه داد: «گرفتگی عضلانی پس از ورزش شایع است. به دلیل شدت بالای زومبا، اگر سابقه بیماری قلبی -عروقی یا متابولیک مثل دیابت دارید، قبل از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.»

 علیزاده در پایان به بیمارانی که مشکل مفصلی یا دیابت دارند توصیه کرد که زومبا گلد یا زومبا در آب را امتحان کنند چون به‌علت تعدیل حرکات احتمال بروز آسیب برایشان کمتر خواهد بود هرچند فرد کالری کمتری می‌سوزاند.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.