314

چگونه با عادات بد خانواده‌تان کنار بیایید

|
0 دیدگاه

احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که عادات و برنامه‌ی سالمی را برای خود ترتیب داده‌اید، اما فرزند و همسر یا اعضای خانواده‌ی پدری چندان با شما هماهنگ نیستند.

چگونه با عادات بد خانواده‌تان کنار بیایید

برای مثال فرض کنید تصمیم گرفته‌اید زمان خوابتان را تنظیم کنید و شب‌ها زودتر بخوابید، یا می‌خواهید غذاهای ناسالم را از برنامه‌ی غذاییتان حذف کنید. با این حال به نظر می‌رسد به محض اینکه این تصمیم را گرفته‌اید کل خانواده بر خلاف آن عمل می‌کنند و عادات بد خواب یا غذایی‌شان بیشتر به چشمتان می‌آید.

در اینجا قصد داریم چند ایده برای سازگاری با عادات بد اطرافیان و موقعیت‌های مشابه را با شما در میان بگذاریم تا بتوانید با خلاقیت خود، این ایده‌ها را با شرایط منحصر به فرد خود تطبیق دهید.

طرز فکر درست

فیلسوف رواقی، اپیکتتوس، در مورد این ایده یعنی، تمرکز بر آنچه می‌توانیم بر آن کنترل داشته باشیم، و رها کردن آنچه کنترلی روی آن نداریم می‌گوید:

تنها یک راه برای رسیدن به شادکامی وجود دارد و آن این است که نگرانی در زمینه‌ی چیزهایی که ورای قدرت اراده‌ی ما هستند را متوقف کنیم.این حرف احتمالا برای هیچ یک از ما جدید نیست و بارها این‌ها را شنیده‌ایم اما یادآوری آن خوب است و اینکه بدانیم همین مورد در مورد عزیزانمان نیز صدق می‌کند.

ما نمی‌توانیم دیگران را مجبور کنیم چگونه غذا بخورند، کی بخوابند، کی بازی کنند، چه مقدار تلویزیون تماشا کنند و … پس بهتر است گاهی با خودمان مرور کنیم که من در این مورد چه کار می‌توانم انجام دهم؟ آیا روی آن کنترلی دارم؟ جواب شما به این سوال است که اقدام بعدی‌تان را تعیین می‌کند.

همگی ما تمایل داریم همه را به راهی بیاوریم که خودمان می‌رویم و فکر می‌کنیم بهترین راه و بهترین روش است. اگر تصمیم داریم زین پس غذای سالم بخوریم، ترجیح می‌دهیم کسانی که دوستشان داریم را نیز با خودمان همراه کنیم. در این مواقع خوب است که به یاد بیاوریم ما تنها می‌توانیم تجربه‌ی خود را در اختیار دیگران بگذاریم اما اینکه دیگران در نهایت تصمیم بگیرند چه کار کنند در اختیار ما نیست.

حال اگر بخواهیم به جای صرف انرژی روی پیش رفتن در تصمیم شخصی‌مان، مدام بخواهیم دیگران را وادار کنیم به راه و روش ما ایمان بیاورند، دیگر انرژی و توانی برای پیش رفتن در تصمیمان باقی نخواهد ماند و خیلی زود خواهید دید که به جای پیوستن آن‌ها به شما، این شما هستید که از تصمیم خود دست برداشته‌اید!

در عوض، اگر در عین دلسوز بودن برای آن‌هایی که دوستشان داریم و توصیه کردن روشتان به آن‌ها، روی تصمیم خود متمرکز بمانید، نه تنها بیشتر در آن موفق می‌شوید، بلکه با دیدن موفقیت شما احتمال پیوستن آن‌ها به شما خیلی بیشتر از زمانی خواهد بود که بخواهید به هر نحوی شده روی آن‌ها کنترل پیدا کنید.

شما می‌توانید با متمرکز ماندن روی عادات شخصی خود و تغییرات منحصر به فردی که در دنیای شخصی خودتان ایجاد می‌کنید الهام‌بخش دیگران باشید تا آن‌ها نیز به ایجاد تغییراتی مثبت در زندگی شخصی خودشان ترغیب گردند. با این حال اگر تصمیم بگیرند با شما همراه نشوند می‌بایست به انتخابشان احترام بگذارید.

چند موردی که شما روی آن کنترل دارید:

می‌توانید برنامه‌تان را به آن‌ها بگویید و ازشان بپرسید که آیا تمایلی دارند با شما همراه شوند. می‌توانید برنامه‌تان را به صورت یک چالش یا طرح گام به گام گروهی مطرح کنید تا برایشان جذاب‌تر به نظر برسد.
بدون اینکه احساس کنند قرار است به آن‌ها فشار بیاورید قسمت از برنامه را به آن‌ها پیشنهاد کنید. مثلا در مورد تغییر سبک غذایی، بدون اینکه کل برنامه را به آن‌ها بگویید و وحشت‌زده‌شان کنید، می‌توانید پیشنهاد کنید قرار است مثلا جمعه‌ها شما آشپزی کنید و برایشان غذای متفاوتی درست کنید. خوردن یک قاشق از یک داروی تلخ خیلی بهتر از خوردن یک شیشه به نظر می‌رسد! گرچه، می‌بایست سعی کنید آن یک روز، غذا را در عین سالم بودن خوشمزه از آب در بیاورید.
اگر کتاب یا مقاله جالبی در این زمینه خوانده‌اید یا سراغ دارید می‌توانید آن را به عزیزانتان توصیه کنید تا با روبرو شدن با یک مقاله علمی یا کتاب جالبی که بی‌طرفانه نگاشته شده است خودشان در این زمینه تصمیم بگیرند.
از تجارب خوبی که در مسیر برایتان رخ می‌دهد صحبت کنید. مثلا اینکه تغییر عادت غذایی، یا اضافه کردن ورزش به برنامه‌تان، یا تغییر ساعت خوابتان، یا … چه تاثیری روی شما داشته است و چه نتایجی از آن گرفته‌اید و چگونه منجر به احساس بهتری در شما شده است. البته جانب اعتدال را رعایت کنید و مواظب باشید حوصله‌ی اطرافیانتان را سر نبرید.

0 پسندیده شده

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.