224

نحوه مصرف مارچوبه

|
0 دیدگاه

مارچوبه نوعی گیاه گلدار است که در بیشتر در نواحی آفریقایی رشد پیدا می کند که این گیاه علاوه بر جنبه زیبایی برگ ها که برای تزیین استفاده می شود دارای خواص سلامتی و درمانی می باشد که در این مقاله شما را با فواید مارچوبه آشنا می نماییم.

نحوه مصرف مارچوبه

مارچوبه گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن تا چند متر می‌رسد و دارای شاخه‌های نسبتا چوبی و صاف است . مارچوبه بصورت وحشی در اکثر نقاط دنیا می‌روید برگ‌های آن فلسی شکل بوده که از کنار آنها شاخه‌هایی باریک و دراز و سبز رنگ بصورت دسته‌های ۳ تا ۸ تائی خارج می‌شود.

مارچوبه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند:

این گیاه نه تنها چربی و کالری اندکی دارد (یک پیمانه از آن تنها ۳۲ کالری دارد) بلکه حاوی فیبرهای محلول و نامحلول زیادی است و همین امر آن را به یک ماده عالی برای کاهش وزن تبدیل کرده است. از آنجایی که بدن فیبر را آهسته‌تر از سایر مواد هضم می‌کند، زمانی که مواد حاوی فیبر مصرف می‌کنید حس سیری بیشتری خواهید داشت و خیلی دیر گرسنه می‌شوید.

فیبر به شما کمک می‌کند حس سیری داشته باشید و همین امر برای کاهش وزن بسیار مفید است. همچنین فیبر موجود در مارچوبه برای یبوست نیز عالی است و باعث پایین آوردن کلسترول خون می‌شود. برای اینکه قدرت این گیاه را چند برابر کنید، می‌توانید آن را با تخم مرغ آب پز مصرف نمایید.

ترکیب مارچوبه غنی از فیبر با پروتئین تخم مرغ باعث ایجاد حس سیری بیشتری می‌شود.

هر ۱۰۰ گرم مارچوبه فقط ۲۰ کیلو کالری انرژی دارد و بدین ترتیب یک جایگزین بسیار عالی برای میان وعده های پُرکالری است.

مارچوبه، تقویت کننده ی قلب‌

«هوموسیستئین» یک اسیدآمینه‌ی معروف است که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی می‌شود. تجمع این اسیدآمینه در خون به رگ‌ها آسیب می‌زند به خاطر اینکه باعث تشکیل پلاک آترواسکلروزی می‌شود. به همین دلیل لازم است که به هر ترتیبی از تشکیل این ترکیبات مضر جلوگیری کرد.

مارچوبه به دلیل دارا بودن ترکیباتی مانند فولات و ویتامین‌های گروه B می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کند چون می‌تواند میزان هموسیستئین خون را کنترل کند. افزودن این سبزی به غذاهایتان یعنی جذب بیشتر ویتامین E

تنظیم فشار خون با مارچوبه:

مارچوبه ادرار آور است چرا که منبع بسیار خوبی از پتاسیم (۲۰۲ میلی گرم در ۱۰۰ گرم آن) و مقدار کمی سدیم (۲ میلی گرم در ۱۰۰ گرم آن) است. این خاصیت مُدر بودن مارچوبه به تنظیم فشارخون کمک می کند.

آرامش قلب با دمنوش مارچوبه:

چند شاخه مارچوبه را در داخل یک لیتر آبجوش بریزید و مقدری هم رازیانه و جعفری به آن اضافه کنید و بگذارید مدت پنج دقیقه دم بکشد . از این دم کرده بمقدر دو تا سه فنجان در روز برای تسکین و آرامش قلب استفاده کنید .

مارچوبه برای باردار شدن:

خوردن ۴ برگ از مارچوبه می‌تواند ۲۲ درصد از نیاز روزانه شما به اسید فولیک را تامین کند. اسید فولیک برای زنانی که قصد بارداری دارند بسیار ضروری است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مکمل‌های اسید فولیک خطر زایمان زودرس را تا ۵۰ درصد کاهش می‌د

خرید مارچوبه : به هنگام خرید بدنبال ساقه‌ های سبز روشن باشید ، شاخه ‌های مارچوبه تازه صاف و نرم بوده و جوانه های آن نباید باز شده باشد ، اگر فلس‌ های نوک آن باز باشد نشانه ی این است که گیاه مدت زیادی مانده و کهنه شده است.

نگهداری مارچوبه : آن را در پارچه ای مرطوب بپیچید و در یک کیسه ی پلاستیکی قرار داده و در یخچال نگهداری کنید ، گرما و خشکی مارچوبه را از بین می ‌برد ، نگهداری مارچوبه به این ترتیب علاوه بر حفظ ویتامین ‌های موجود در آن به حفظ حالت تردی آن نیز کمک می ‌کند.

پخت مارچوبه : پختن مارچوبه باعث به وجود آمدن تغییراتی در آن می شود ، مارچوبه را در مدت زمان کم و با حرارت زیاد بپزید ، رنگ مارچوبه پس از پخت نباید تیره شود.

هشدارها : افرادی که مبتلا به محدودیت عملکرد کلیه ها هستند نباید از این مارچوبه به مقدار زیاد استفاده کنند چرا که مصرف مارچوبه در افراد مبتلا به این عارضه باعث افزایش میزان اسیداوریک و در نتیجه بروز نقرس می شود.

0 پسندیده شده

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.