Notice: Undefined property: wpdb::$get_charset_collate in /var/www/vhosts/salamati.ir/httpdocs/wp-includes/wp-db.php on line 618

Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/vhosts/salamati.ir/httpdocs/wp-content/plugins/doctor-profile/includes/helpers.php on line 510

Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/vhosts/salamati.ir/httpdocs/wp-content/plugins/doctor-profile/includes/helpers.php on line 525
میزان ضربان قلب
711

میزان ضربان قلب

|
0 دیدگاه

تپش قلب یا تاکیکاردی مشکلی است که زندگی افراد بسیاری را تحت تاثیر خود قرار داده است.

میزان ضربان قلب

به این معنی که میزان ضربان قلب فرد بدون انجام فعالیت بدنی خاصی بیش از حد نرمال است. دلایل و علائم بسیاری برای این مشکل ذکر شده است. از استرس، اضطراب و حمله های عصبی بگیرید تا تنگی نفس، مشکل پرکاری تیروئید و نارسایی قلبی.

تپش قلب تحت شرایط پر استرس، رویداد های مهم ورزشی، مصاحبه شغلی و امتحانات می تواند یک امر طبیعی تلقی شود اما در طولانی مدت باعث مشکلات جدی برای فرد می شود. اگر به هر دلیلی چه برای کاهش استرس یا جلوگیری از بروز بیماریهای قلبی قصد دارید ضربان قلب خود را به روش های طبیعی کاهش دهید، در ادامه با ما همراه شوید.

پیش از هرچیز مقاله زیر را بخوانید.

برای آگاهی از چگونگی اندازه گیری ضربان قلب و آگاهی از حد نرمال تعداد ضربان قلب در شرایط مختلف بدنی، این مقاله را بخوانید: چگونه ضربان قلب خود را اندازه گیری کنیم؟

نفس عمیق بکشید.

نفس عمیق کشیدن کاری است که در هر جایی و در هر شرایطی می توانید انجامش دهید. نفس خود را به آرامی و به صورت کامل از طریق بینی به سمت شش ها هدایت کنید به صورتی که در ناحیه شکمی احساسش کنید و سپی به آرامی نفس خود را از طریق دهان خارج کنید.

مرکز درمانی دانش گاه مریلند توصیه می کند که هنگام انجام این کار در حالی که نشسته اید، یک دست خود را روی شکم و دست دیگر را روی سینه قرار دهید. نفس خود را به درون ناحیه شکمی بکشید به طوری که به دست شما به سمت بیرون فشار وارد کند اما سینه به سمت بالا حرکت نکند. این کار را چندین بار امتحان کنید تا ضربان نبض شما کاهش پیدا کند.

کاهش تدریجی تنش های عضلانی در بدن.

مرکز درمانی دانشگاه مریلند در توصیه دیگری کاهش تدریجی تنشهای عضلانی را تجویز می کند. به این صورت که ابتدا عضلات خود را مر حله به مرحله سفت می کنید و سپس برای ریلکس شدن رها می کنید.

از انگشتان پا شروع کنید و به سمت عضلات ساق پا و ران بروید و این کار را ادامه دهید تا به گردن و سر برسید. عضلات خود را در هر ناحیه برای ۵ ثانیه سفت میکنیم و سپس برای ۳۰ ثانیه رها و ریلکس می کنیم و سپس به سراغ عضله بعدی می رویم. در پایان در تمام بدن خود احساس آرامش می کنید.

آرام سازی از طریق تصویر ذهنی.

استفاده از تصاویر ذهنی و آگاهی از وضعیت بدن برای حرکت به سمت یک وضعیت کم تنش و آرام نوعی تمرین است که به آرامش اعصاب و روان شما کمک می کند و در نهایت به کاهش و منظم شدن ضربان قلب شما می انجامد.

ابتدا از کلمات و تصاویر آرامش بخش در ذهن خود استفاده کنیدتا ذهن شما آرام شود سپس تصور کنید که تنش ها و احساسات فیزیکی موجود در نقاط مختلف بدن شما در این تصاویر آرامش بخش و رویایی به تدریج محو می شوند.

از مصرف مواد محرک پرهیز کنید

مواد محرک به موادی گفته می شود در صورت مصرف میزان ضربان قلب را افزایش می دهد و در بعضی موارد حتی می تواند منجر به مرگ شود. پس اگر از ضربان قب و فشار خون بالا رنج می برید از مصرف مواد محرک خودداری کنید:

نوشیدنی های دارای کافئین بالا مانند قهوه، چای، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا

شکلات، فلفل تند به دلیل وجود ماده
سیگار کشیدن به دلیل وجود نیکوتین
مواد مخدر کوکایین
قرص های روان گردان اکستاسی

مواد غذایی دارای منیزیم، کلسیم و پتاسیم را در رژیم غذایی خود جای دهید.

کمبود این مواد معدنی باعث تپش قلب، ضربان نامنظم قلب و اسپاسم و گرفتگی عضلانی می شود. رعایت این مسئله به علاوه برای افراد دارای مشکلات دیابت و بیماری های خود ایمنی، دارای اهمیت بیشتری است. غذا های دارای منیزیم، کلسیم و پتاسیم عبارتنداز:

 اسفناج، لوبیا،گردو، بادوم و غیره. همچنین مصرف مواد لبنی و فراورده های شیری را به دلیل میزان بالای کلسیم فراموش نکنید. انجیر، زردآلو وکشمش نیز دارای پتاسیم  هستند که برای قلب و سلامتی شما مفد خواهند بود.

به طور مرتب ورزش کنید.

تحقیقات کاملا مشخص کرده اند که میزان ضربان قلب ورزشکاران نسبت به افراد معمولی کمتر است.

شاید عجیب به نظر برسد اما این پارادوکس اینگونه توجیه می شود که یک قلب ورزیده و قویتر  برای پمپاژ خون، به اندازه یک قلب معمولی نیاز به تپیدن ندارد.ورزش های مناسب برای این موضوع ورزش های کاردیو (قلبی عروقی) هستند. فعالیت های ایروبیک، دویدن، دوچرخه سواری، راه رفتن با سرعت زیاد همگی برای داشتن یک قلب سالم تر مناسب هستند.

نکته ها: 

اگر با انجام تکنیک ها و رعایت نکات گفته شده، در میزان ضربان قلب شما کاهش چشمگیری مشاهده نشد، حتما با پزشک مشورت کنید.

[click_like post_id='155042']

از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.