128

آیا گیاهخواری به کاهش وزن کمک می‌کند؟

|
0 دیدگاه

گیاهخواری مطلق یک نوع رژیم غذایی است که مصرف تمام مواد بر پایه منشا حیوانی مثل گوشت، ماهی، شیر و غیره محدود می‌شود.

آیا گیاهخواری به کاهش وزن کمک می‌کند؟

یک موضوع مشخص است که مصرف زیادتر سبزیجات برای سلامتی فواید بی‌شماری دارد. به خاطر کالری کم سبزیجات، میزان بالای مواد مغذی در غذاهای گیاهی و همینطور فیبر زیاد سبزیجات، آنها را به ماده غذایی مفید برای کاهش وزن تبدیل کرده است؛ اما آیا گیاه خواری سبب کاهش وزن می‌شود؟ تحقیقات جواب مثبت به این سوال می‌دهد.

نتایج به دست آماده از یک تحقیق بزرگ نشان داده، آن دسته از افرادی که رژیم گیاه خواری را دنبال کردند نتایج بهتر و سریعتری در کاهش وزن داشته‌اند، این افراد به صورت میانگین حدود ۴ کیلو در زمان کوتاه وزن کم کردند، در مقایسه با گروهی که بیشتر از گوشت استفاده نموده‌اند.

کاهش دادن مصرف منابع حیوانی در رژیم غذایی به معنی‌ کاهش دریافت کلسترول و همینطور منابع دیگری است که حاوی چربی‌‌های اشباع هستند. همینطور مصرف بیشتر سبزیجات که حاوی مواد مغذی بسیار زیاد است به صورت طبیعی کالری دریافتی را کم می‌کند، چرا که مواد غذایی گیاهی با وجود داشتن مواد مغذی، معدنی، و سایر مواد مفید است،

اما چون اکثر وزن سبزیجات از آب است،  می‌توانید حجم زیادی از سبزیجات را بدون نگرانی از گرفتن کالری زیاد مصرف کنید.

آیا گیاه خواری ممکن است منجر به چاقی هم بشود؟

هرچند گیاه خواری برای کاهش وزن می‌تواند مفید باشد، اگر مراقبت و اطلاعات کافی‌ در مورد این رژیم وجود نداشته باشد می‌تواند منجر به اضافه وزن نیز بشود.

در حقیت رژیم غذایی به هر نوعی که باشد، در صورت کنترل نشدن با افزایش کالری دریافتی به میزان کافی‌ می‌تواند منجر به اضافه وزن شود. بسیاری از گیاه خواران به عنوان مثال میزان کربوهیدرات زیادی را مصرف می‌کنند که می‌تواند حاوی کالری زیادی باشد یا مصرف سیب زمینی‌ سرخ کرده و یا چیپس و سایر تنقلات.

در نتیجه هر فردی که تمایل به گیاه خواری دارد حتما باید با متخصص تغذیه مشورت کند که از رسیدن مواد غذایی کافی‌ به بدن خود مطمئن باشد. تعداد زیادی از مواد مغذی ضروری در بدن بیشتر در منابع حیوانی وجود دارد و بسیار مهم است که گیاه خواران حتما در رژیم خود این مواد مغذی مثلا از طریق مکمل مصرف کنند.

نکته نهایی‌

اگر به دنبال یک رژیم غذایی سالم هستید و می‌خواهید وزن کم کنید می‌توانید رژیم غذایی خود را بر پایه رژیم گیاه خواری قرار دهید اما در کنار آن به میزان کافی‌ از منابع حیوانی کم چرب و سرشار از مواد غذایی و پروتئینی مثل ماهی‌، مرغ‌ و لبنیات و تخم مرغ‌ استفاده کنید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.