140

طعم دهنده های مفید برای سلامت بدن

|
0 دیدگاه

هرچند که بیشتر ما ادویه‌ها را به عنوان چاشنی یا طعم دهنده‌هایی‌ برای غذا‌ها می‌‌دانیم،

طعم دهنده های مفید برای سلامت بدن

از اهمیت و فواید بسیار بیشتری برخوردارند. در واقعا ادویه جات، پودر یا فشرده گیاهانی اند که سرشار از مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین هستند. در این مطلب می‌‌خواهیم به بهترین ادویه‌ها که قابل استفاده در آشپزی یا به شکلخوراکی هستند، بپردازیم.

۱. زنجبیل

در بیشتر کشور‌های آسیایی و به خصوص هندوستان، زنجبیل به خواص دارویی خود مشهور است. درمانی برای تهوع و بسیاری از مشکلات گوارشی، کاهنده خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت. نه تنها به شکل پودر بلکه ریشه زنجبیل را می‌‌توان در سوپ، برنج یا طبخ انواع گوشت استفاده کرد. هرچند که بهترین دستور آن به شکلنوشیدنی با همراهی لیمو و عسل در چای است.

۲. زردچوبه

با وجود اینکه قرن هاست این ادویه کشف شده است، تنها چند دهه است که استفاده از آن رواج پیدا کرده است. این گیاه خارق‌العاده، یک ضّد حساسیت قوی برای مقابله با عفونت‌های قارچی، بیماری‌های کبدی و با توجه به آخرین تحقیقات کمیته سرطان ایالات متحده، کوچک کننده غده‌های سرطانی و تومور‌ها در کنار بالا بردن میزان تاثیر گذاری شیمی‌ درمانی است.

در تمام غذاها، سوپ‌ها و بشقاب سبزیجات از این ادویه می‌‌توانید استفاده کنید. حتی ترکیب مقدار کمی‌ از آن با اسموتی برای صبحانه، بسیار مفید خواهد بود.

۳. سیر

این گیاه بی‌ نظیر، حاوی مقادیر بالایی‌ از فیبر، منیزیوم، ویتامین b6 و ویتامین c است. همچنین با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به سرما خوردگی و آنفولانزا را تا ۶۰% کاهش می‌‌دهد. در کنار تمام مصارف آن در ترشی ها، طبخ خوراک‌ها یا ماست ها، می‌‌توانید پودر آن را همیشه در آشپزی دخیل کنید و به هر دستوری مقدار کمی‌ را اضافه کنید.

۴. دارچین

کاهنده طبیعی کلسترول، قند خون، ریسک ابتلا به آلزایمر و بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن، همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هاست. نه فقط در همراهی با چای، قهوه یا میوه جات، بلکه پودر آن را می‌‌توانید در هر غذا، خوراک یا دسری استفاده کنید و از فواید آن بیشتر بهره‌مند شوید.

۵. رزماری

احتمالا استفاده‌های دارویی این گیاه فوق‌العاده را قبلا شنیده یا امتحان کرده اید. رزماری گیاهی معطر در رده نعناع و اسطوخودوس است که در زمان‌هایی‌ قدیم، به عنوان درمان درد‌های عضلانی و جهت تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌‌شده است.

هم اکنون نیز در بسیاری از پماد‌های ضّد درد مقداری رزماری وجود دارد. اما بد نیست بدانید که این گیاه خوراکی هم هست و می‌‌توانید در آشپزی، بخصوص طبخ مرغ از آن استفیده کنید، و حافظه و تمرکز خود را تقویت کنید.

۶. فلفل قرمز

منبع غنی از ویتامین‌هایی‌ a و c، همچنین بتا کاروتن و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن در کنار کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی. پودر فلفل قرمز یکی‌ از محبوب‌ترین ادویجات در طبخ انواع غذاست. به خصوص کسانی‌ که تندی بیشتری از خوراک‌ها دوست دارند می‌‌توانند از فواید آن بیشتر بهره‌مند شوند. همچنین فلفل قرمز یک ضّد درد و شادی آور طبیعی است.

۷. پونه

این گیاه وحشی، یک ضدّ میکرب قوی، درمانی قطعی برای عفونت‌های سینه و ریه، همچنین قارچ ناخن است. هم پودر خوش شده برگ‌های آن، و هم خود گیاه تازه پونه، قابل استفاده و خوراکی هستند. بخصوص استفاده از خشک آن در پخت و باز، و دم کرده آن با آب جوش به عنوان چای یا دمنوش توصیه می‌‌شود.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.