332

پوکی استخوان، مرگ خاموش

|
0 دیدگاه

پوکی استخوان یک بیماری بسیار شایع بین افراد است که بروز آن از سنین ۵۰ سالگی به بعد دیده می‌شود.

پوکی استخوان، مرگ خاموش

در این بیماری  تراکم استخوان‌ها بسیار کم شده و در نتیجه خطر شکستگی و افتادن را زیاد می‌کند.

تنها راه جلوگیری از این بیماری که به مرگ خاموش شهرت دارد داشتن رژیم متعادل غذیی و توجه به برخی‌ ریز مغذی‌ها از سنین جوانی است. متخصص تغذیه ما دکتر عیسی‌نژاد به این مساله مهم پرداخت است. دو ماده مغذی زیر مهمترین فاکتورهای جلوگیری از پوکی استخوان است مصرف کافی روزانه آن بسیار مهم است.

کلسیم

کلسیم مهمترین و اولین ماده غذایی است که برای حفظ سلامت استخوان‌ها بسیار مهم است چرا که کلسیم ماده اصلی‌ سازنده استخوان‌ها است و بدن برای ساخت‌و ساز استخوان به میزان کافی‌ کلسیم نیاز دارد. غنی ترین منابع غذای حاوی کلسیم عبارتند از مواد لبنی مثل شیر، ماست، پنیر، و همینطور سبزیجات با برگ سبز تیره مثل کلم بروکلی است.

ویتامین D

ویتامین D مهمترین ویتامین ضروری در بدن است که برای متابولیسم و انتقال کلسیم به استخوان برای افزایش تراکم استخوان ضروری است و کمبود آن منجر به کاهش تراکم استخوان و در نتیجه پوکی استخوان می‌شود.

مهمتری راه تولید ویتامین د در بدن تابش کافی‌ آفتاب به پوست بدن است، روزانه ۲۰ دقیقه تابش آفتاب به پوست شما ضمن تولید میزان کافی‌ این ویتامین است، اما به ویژه خانم‌ها به خاطره پوشش در تابستان و تابش کمتر آفتاب در زمستان باید هر روز یک مکمل ویتامین د مصرف کنند.

0 پسندیده شده

معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.