338

چه قدر خواب کافی است ؟

|
2 دیدگاه

خواب کافی‌ برای حفظ سلامتی‌ اهمیت ویژه دارد. اما، امروزه با مشغله بیشتر در زندگی‌ افراد اولین چیزی که فراموش و قربانی می‌شود خواب کافی‌ است.

چه قدر خواب کافی است ؟

این امر مایه نگرانی است چرا که خواب کافی‌ در ارتباط مستقیم با سلامتی است؛ به همان میزانی‌ که غذای سالم و ورزش اهمیت دارد.

 چرا خواب کافی‌ برای سلامتی‌ مهم است؟

خوابیدن اهمیتی فراتر از فقط زمان استراحت برای بدن و ذهن دارد. در حقیقت، زمانی‌ که می‌خوابید بدن شما بسیار فعال است. در طول این زمان، بدن شما شروع به ترمیم بخش‌هایی می‌کنند که شما در طول روز سرنزدید و همینطور بدن از مواد مضر پاکسازی می‌شود.  ذهن شما به احساسات مهم واکنش نشان می‌دهد و در طول شب آنها را به خاطره تبدیل می‌کند.

به همین علت خواب در کنترل احساسات شما بسیار مهم است. نشان داده شده که نخوابیدن کافی‌ حتا برای یک شب باعث می‌شود تا پاسخ شما به استرس تا ۶۰ درصد منفی‌تر باشد. از دیگر مواردی که خواب ناکافی می‌تواند روی آن تاثیر منفی‌ داشته باشد اثر روی اشتها، سیستم ایمنی، متابولیسم بدن و کنترل وزن نرمال است

اینکه به چه میزان خواب نیاز داریم به عوامل مختلفی‌ بستگی دارد

هر فردی دارای نیازهای متفاوت است، در نتیجه میزان نیاز به خواب در افراد ممکن‌ است متفاوت باشد. اما مهمترین نکته در مورد میزان خواب کافی‌ بستگی به سن شما دارد.

بالغین بالای ۶۵ سال: ۷ تا ۸ ساعت

بالغین ۱۸ تا ۶۴ سال: ۷ تا ۹ ساعت

نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ سال: ۸ تا ۱۰ ساعت

کودکان مدرسه‌ای ۶ تا ۱۴ سال: ۹ تا ۱۱ ساعت

برای داشتن خواب با کیفیت نکات زیر مهم است

از یک برنامه روتین و  مشخص پیروی کنید: سعی‌ که هر شب در یک زمان مشخص به خواب بروید که این امر به تنظیم ساعت بدن شما کمک می‌کند.
قبل از خواب حتما خود را از استرس دور و ریلکس کنید مثلا با گوش دادن به یک موسیقی آهسته و آرام
در اتاق تاریک و با درجه حرارت مناسب به خواب بروید.
از خوردن چای و قهوه قبل از خواب پرهیز کنید
یک ساعت قبل از زمان خواب از نگاه کردن به صفحه مانیتور و و موبایل پرهیز کنید و به جای آن کتاب بخوانید.
در طول روز فعالیت بیشتر داشته باشید و ورزش کنید.

0 پسندیده شده

معصومه حیدری
از این نویسنده

2 دیدگاه

توسط: محمد کنگانی

سلام . من ۱۹ سالمه .. میخواستم بدونم که ۷ تا ۹ ساعت خواب شامل خواب ظهر هم میشه یا نه؟؟؟ و چه قدر تا چه قدر خواب ظهر خوبه ؟؟ لطفا رو ایمیلم جوابو بفرستید

    توسط: معصومه حیدری

    با سلام.
    به گفته محققان، مدت زمان خواب نیمروزی بسیار مهم است. افرادی که کمتر از ۳۰ دقیقه در روز می خوابند تمرکز بهتر و توان ذهنی بالاتری دارند.خواب نیمروزی از نظر متخصصین:
    دکتر خسرو صادق نیت . باعث اختلال در خواب شبانه می شود.
    دکتر حسین رضایی زاده / متخصص طب سنتی . پوست خانم ها را خراب می کند.
    دکتر احمد ساعدی / متخصص تغذیه. استراحت بهتر از خواب است.
    دکتر قدیر محمدی / متخصص طب سنتی. بستگی به مزاج دارد.
    ۷تا ۹ ساعت خواب شبانه روز است وشامل خواب نیمروزی و ظهر نمیشود . بدن اغلب مردم به مدت متوسط خواب (۷ یا ۸ ساعت) نیاز دارد.این معیاری خوب برای متوسط افراد است.معمولا فاصله بین بیدارشدن و دوباره خوابیدن شما در حدود ۱۶ یا ۱۷ ساعت است. کم خوابی کامل زمانی اتفاق می افتد که فاصله این ساعات بیشتر شود. نتیجه فوری آن احساس خستگی سریع و تحلیل رفتن است. اگر روز دوشنبه ۵ ساعت، سه شنبه ۶ ساعت و چهارشبنه ۷ ساعت بخوابید، در مجموع ۶ ساعت (۶=۱+۲+۳) کمبود خواب خواهید داشت.برای اطلاعات بیشتربه مطالبی تحت عنوان خواب بعدازظهر؛ خوب است یا بد؟!شما به چند ساعت خواب نیاز دارید؟رجوع کنید امید است مفید واقع شود .

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.