137

کاهش مشکلات “پیش قاعدگی” و “پیش یائسگی” با غذاها

|
0 دیدگاه

همه ما با علائم پیش از  پریود یا عادت ماهانه آشنائی داریم. معمول آن میا‌‌ن زنان، شروع علائم ۱ هفته قبل از قاعدگی است.

کاهش مشکلات “پیش قاعدگی” و “پیش یائسگی” با غذاها

بنابر نتایج تحقیقات پزشکی‌، ۸۵% زنان (چه در دوران پیش قاعدگی و چه در دوران یائسگی)، حداقل یکی‌ از علائم و مشکلات این دوره را تجربه می‌‌کنند. نه تنها بدن زن، بلکه روان او تحت تاثیر تغییرات جدی هورمونی قرار گرفته و واکنش نشان می‌‌دهد.

مهمترین علائم فیزیکی‌ مشترک در این دو دوره:

درد در ناحیه زیر شکم و پستان ها

تمایل شدید به خوردن شیرینیجات و کربوهیدرات ها

ورم صورت و بدن

نفخ و یبوست

در‌دهای مفصلی و ماهیچه‌ای در نقاط مختلف بدن

خارش یا سوزش پوست

داغی کف پا و درد پاشنه ها

سردرد‌های شدید

اختلال در خواب

تعریق و گر گرفتگی بدن

مهمترین علائم و مشکلات روحی‌ و فکری:

اضطراب و استرس

احساس ناراحتی و افسردگی مزمن

عصبی بودن و پرخاشگری

حساسیت بالا و بی‌ اختیار گریه کردن

ناامیدی و بدبینی

در این مطلب می‌‌خواهیم به لیستی از غذاها یا خوراکی‌‌ها بپردازیم که درمانی طبیعی و بسیار تاثیر گذار در درمان این مشکلات محسوب می‌‌شوند.

ماست

تحقیقاتی‌ در دانشگاه ماساچوست آمریکا، نشان داد زنانی که در این دوران میزان بیشتری ماست خورده بودند، کمتر از علائم آن شکایت داشته و خطر ابتلا به پوکی استخوان در آنان کاهش یافته بود. در کل بالا بردن میزان ویتامین D دریافتی بدن توصیه می‌‌شود.

ماهی‌ تن

این نوع از ماهی‌، میزان بالایی‌ از ویتامین D را داراست. هرچند که دیگر انواع ماهی‌ نیز سرشار از امگا ۳ و بسیار مفید هستند.

برگ چغندر

این گیاه سرشار از منیزیوم، در کنار تمام فوایدش، فشار خون، درد و نفخ را کاهش داده با پوکی استخوان مبارزه می‌‌کند.

مرغ

گوشت مرغ بدون پوست و چربی‌، منبع غنی از پروتئین و ویتامین‌های گروه B است، که در این دوران به کاهش درد زیر شکم و پستان ها، همچنین کاهش اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.

بادام هندی

این مغز لذیذ، سرشار از زینک است. سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده، عملکرد متابولیکی را بهبود می‌‌بخشد. سیستم عروقی و خونی را تصفیه کرده و  به کنترل وزن کمک می‌‌کند.

جو دوسر

این ماده بی نظیر و مفید، در کنترل چربی‌‌های بدن، اضافه وزن، قند خون موثر بوده و سلامت استخوان‌ها و پوست را تضمین می‌‌کند.

چای سبز

در کنار فواید بی‌ شمار چای سبز برای بدن، تاثیرات فوق‌العاده آن در تقویت حافظه، ارتقای سطح انرژی و سطح ترشح سراتونین، کاهش حساسیت و تحریک پذیری پوست همچنان برقراری آرامش روحی‌ و فکری قابل ذکر است.

نخود

موردی از حبوبات که سرشار از پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان و آهن است. مهمترین تاثیر نخود در دوران پیش قاعدگی، ایجاد حس سیری و رفع کمبود آهن بدن است.

زعفران

فواید “طلای قرمز” نیاز به توضیح ندارد. مهمترین تاثیر آن در این دوران، بهبود وضعیت خواب و از بین بردن تلاطم ها، در کنار بالا بردن میزان سراتونین ترشحی در بدن است که سبب ایجاد شادی می‌‌شود.

سویا

اگر میزان پروتئین دریافتی تان از طریق گوشت قرمز و لبنیات محدود است، بهترین جایگزین که دستور‌های متنوع پختی نیز دارد، سویاست. نه تنها خطر ابتلا بهسرطان سینه و آلزایمر را کاهش می‌‌دهد بلکه در مقابله با علائم یائسگی نیز مفید است.

تخم آفتاب گردان

چربی‌ طبیعی موجود در این تخمه، اسید‌های مورد نیاز بدن را تامین کرده و به خصوص در زنان پیش‌یائسه، خطر ابتلا به فشار خون را کاهش می‌‌دهد (البته توجه داشته باشید که منظور خام و بدون نمک آن‌ است).

موز

مهمترین فایده موز (که سرشار از مواد معدنی و مغزیست)، جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه است. همچنین تراکم استخوان‌ها را بهبود بخشیده به کنترل شرایط روحی‌ فرد کمک می‌‌کند. خواب را بهبود بخشیده و منظم می‌‌سازد.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.