80

روش های پیشگیری از آلزایمر

|
0 دیدگاه

 شاید انسان بتواند با فقدان هر حسی یا بدون چشم ، گوش و.. زندگی خود را بگذراند ولی فردی که حافظه اش را از دست می دهد دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد. 

روش های پیشگیری از آلزایمر

آلزایمر را بیماری زوال عقل می گویند. در این بیماری بسته پیشرفت آن فرد مقداری از حافظه اش را از دست می دهد. اما خوش بختانه روش هایی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد.

 بیش از ۱۶ میلیون نفر در آمریکا دچار اختلالات شناختی هستند. مشکل در خون رسانی به مغز علت به وجود آمدن این اختلالات است. محققین راهی برای پیشگیری از کاهش حافظه در این افراد پیشنهاد کرده‌اند و آن ورزش منظم است. اختلالات شناختی عروقی (VCI) پس از آلزایمر، دومین علت مهم دمانس است که مسئول ۱۰ درصد از موارد است.

کاهش توانایی‌های ذهنی از جمله حافظه، تفکر، حل مشکل و تکلم از مشکلاتی است که VCI به وجود می آورد. این اختلال نتیجه کاهش جریان خونرسانی به مغز است که موجب آسیب سلول های مغزی و در نهایت منجر به مرگ آنها می‌شود. مرگ سلول‌های مغزی سبب بروز مشکلاتی در شناخت، حافظه، تفکر و تعقل می‌شود

. کاهش جریان خون نیز می تواند به دلیل باریک شدن و انسداد عروق کوچک در عمق مغز باشد که این عروق کوچک را سکته های خفیف و مکرر به وجود آوردند. در بسیاری از موارد اینها با مشکلات عمده سلامت شامل پرفشاری خون و دیابت و انتخاب‌های سبک زندگی مثل سیگار و اضافه وزن مرتبط است.

اگرچه هیچ درمان خاصی برای VCI یا روشی برای معکوس کردن آسیب‌های مغزی وجود ندارد، اما می توان سرعت پیشترفت آن را کاهش داد. تغییرات سبک زندگی مثل تغذیه سالم، کاهش وزن، ترک سیگار و ورزش منظم نیز می‌تواند با علل پایه‌ای پرفشاری خون مقابله کند.

دانشمندان در مطالعات اخیرشان دریافتند که ورزش عامل مهمی در پیش گیری از مشکلات مربوط به حافظه است. اما متاسفانه تا کنون مطالاعات کمی بر روی این بیماری و مشکلاتش صورت گرفته است.

در مطالعه حاضر اثرات برنامه‌های ورزش هوازی بر توانایی‌های شناختی ۷۰ سالمند مبتلا به VCI با میانگین سنی ۷۴ سال مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم نمودند. به یک گروه برنامه ورزشی منظم یک ساعته به صورت سه بار در هفته به مدت ۶ ماه داده شد،

در حالیکه به گروه دیگر اطلاعات ماهیانه درباره VCI و رژیم سالم داده می‌شد اما ورزش هوازی نداشتند. مهارت‌های کلی تفکر، مهارت‌های عملکرد اجرایی از جمله برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی و چگونگی انجام منظم کارها در افراد شرکت کننده قبل و بعد از مطالعه بررسی شد.

گروهی که برای فعالیت‌های هوازی آموزش دیده بودند، در مقایسه با گروه بدون فعالیت، بهبود فشارخون و بهبود تست‌های کلی انجام شده برای ظرفیت قلبی و عروقی که به صورت پیاده‌روی در ۶ دقیقه بررسی می‌شد، مشاهده شد. بهبود تست‌های تفکر در گروهی که فعالیت انجام داده بودند ۷/۱ برابر گروه دیگر بود.

در نتیجه تونات به شما پیشنهاد می کند که اگر کسی در معرض این خطرات است حتما در برنامه خود ورزش های هوازی را جای دهد.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.