169

پیشگیری از کمر درد و روش درمان آن

|
0 دیدگاه

 شاید این نکته عجیب باشد که کمر درد بعد از بیماری سرما خوردگی مسئله شایع دیگری که مراجعه اش به پزشکان زیاد می باشد.

پیشگیری از کمر درد و روش درمان آن

و به طور تقریبی می توان گفت که هیچکس خود را از کمر درد نجات نداده و هر کسی برای یک بار هم که شده کمر درد را تجربه کرده است. کمر درد از جمله مشکلاتی است که میتواند فرد را زمین گیر کند. کمردرد می تواند دو نوع  حاد یا مزمن باشد که کمر درد حاد اغلب چهار تا شش هفته طول می‌کشد؛

ولی کمردرد مزمن برای بلندمدت ادامه می‌یابد و حتی در مواردی امکان دارد در تمام طول عمر فرد ادامه پیدا کند. در واقع، دلایل زیادی برای کمردرد وجود دارد؛ مواردی مانند آسیب مهره، دیسک بین مهره‌ها، عضلات، رباط‌ها و اعصاب کمر که برای درمان مناسب باید منشأ درد شناسایی شود.

دکتر مرتضی رجایی، جراح و متخصص بیماری‌های استخوان و ستون فقرات، مهم‌ترین عوامل کمردرد را شامل تنگی کانال نخاع در ناحیه کمر، فتق دیسک، آرتروز مهره‌های کمری، پوکی استخوان و شکستن مهره‌ها، پوزیشن نامناسب، چاقی، سالمندی، مشکلات روحی و بارداری می داند و بیان می‌کند:

بعضی اوقات درد کمر فقط در ناحیه میانی ستون فقرات دیده نمی‌شود، بلکه در ناحیه پا و مچ پا هم مشاهده می شود که در چنین وضعیتی تشخیص سیاتیک برای بیمار داده می‌شود.

وقتی کانال نخاع تنگ می‌شود معمولامی دانید که نخاع و اعصاب خارج شده از آن در داخل یک ساختمان استخوانی به اسم ستون فقرات قرار دارند تا محافط نخاع در برابر آسیب‌ها باشند. حال اگر به هر علتی استخوان‌های ستون فقرات بیش از حد رشد کنند به نخاع و اعصاب فشار وارد می کند و باعث ایجاد کمر درد می‌شود.

دکتر رجایی با اشاره به چنین وضعیتی که به تنگی کانال نخاع معروف است، توضیح می‌دهد: در این شرایط نشستن و استراحت کردن، درد را کاهش و ایستادن و راه رفتن آن را تشدید می‌کند. درمان این مشکلات با توجه به‌شدت آنها از استراحت کردن تا جراحی و برداشتن بخشی از استخوان متغیر است.

بیرون‌زدگی دیسک کمر، به پیر و جوان بودن ربطی ندارد جالب است بدانید شایع‌ترین و مهم‌ترین دلیل کمردرد، دیسک بین مهره‌ای است. پیش از این تصور می‌شد بیماری دیسک مختص افراد مسن است، اما امروزه مشخص شده در افراد جوان هم این احتمال وجود دارد.

 به نقل از این جراح ستون فقرات، بیرون‌زدگی دیسک بین‌مهره‌ای باعث فشار آمدن به نخاع یا ریشه‌های عصبی می‌شود و موجب بروز علائم سیاتیک می‌شود. باید دقت کنید پارگی دیسک نیز می‌تواند به دلیل یک حرکت اشتباه و به طور ناگهانی ایجاد شود یا بتدریج و به خاطر آسیب‌های جزئی مکرر به وجود آید.

درد ناشی از بیرون‌زدگی دیسک کمر ممکن است پس از چند روز برطرف شود، اما اغلب پس از آن احساس درد، گزگز، خواب رفتن و ضعف پا ظاهر می شود که این درد به زیر زانو انتشار پیدا می کند.

دکتر سعید صفایی، ارتوپد و فوق تخصص ستون فقرات نیز در جواب این سوال که چرا دچار دیسک کمر می‌شویم اظهار می کند: بعضی‌ها به طور مادرزادی مبتلا به ضعف دیسک هستند‌. همچنین شرایط زندگی، به خصوص انجام کارهای سنگین و فعالیت‌های غیر‌طبیعی در ابتلا به مشکلات دیسک کمر تاثیر گذار است.

این متخصص تاکید می‌کند: دردهای کمری که به زانو و پایین زانو انتشار پیدا می کند و با اختلالات حسی و حرکتی در آن اندام همراه هستند، علامت بیرون‌زدگی دیسک هستند‌. البته تشخیص افتراقی دردهای ناشی از بیرون‌زدگی دیسک با دردهای ناشی از عفونت یا تومورها با عکسبرداری‌ها و معاینات کلینیکی امکان پذیر است.

درمان دیسک کمر با تغییر سبک زندگی

 اگر مبتلا به دیسک کمر شده‌اید نگران شوید و به درمان‌های دشوار و پر عارضه مانند جراحی فکر کنید. دکتر صفایی با تاکید بر موثر بودن درمان‌های غیر جراحی دیسک کمر در بیشتر موارد اظهار می‌کند: درمان‌های دارویی، تغییر سبک زندگی و ورزش‌های مناسب که توسط پزشک ارائه می‌شود اولین درمان‌های موثر برای دیسک کمر هستند‌.

این راه ها تا حد زیادی درمان و پیشگیری‌کننده هستند‌. بی‌شک، کسانی که سبک زندگی و نوع کارشان را تغییر نمی‌دهند، ورزش نمی‌کنند و سیگاری هم هستند، نتایج خوبی از درمان‌های غیر جراحی دیسک کمر بدست نمی‌آورند.

سیاتیک

سیاتیک، دردی که استراحت باعث بهبود آن می شود درد سیاتیک، دردی تیرکشنده و شدید است که از کمر شروع می‌شود و تا ساق یا کف پا ادامه پیدا می کند و در مسیر عصب سیاتیک (مهم‌ترین عصبی است که از کمر به پا می‌رود) احساس می‌شود.

به گفته دکتر رجایی، این درد اغلب در هنگام فعالیت، شدید‌تر و با استراحت کاهش می‌یابد. در اغلب افراد، درد با فعالیت بدنی نامناسب یا به دنبال برداشتن جسم سنگین آغاز می‌شود.

شایع‌ترین علت درد سیاتیک، بیرون‌زدگی دیسک بین‌مهره‌ای به خصوص در آخرین مهره‌های کمر است. اجسام سنگین بلند نکنید افرادی که به کارهای سنگین اشتغال دارند یا اجسام سنگین بلند می‌کنند، همچنین افرادی که رانندگی طولانی مدت دارند یا زیاد می‌نشینند بیشتر در خطر دردهای کمر هستند.

توصیه دکتر رجایی به چنین افرادی این است که: این گروه باید طرز نشستن خود را درست کنند یعنی بعد از نیم ساعت نشستن، دست از کار بکشند و تا پنج دقیقه راه بروند یا حرکات کششی انجام دهند‌. توجه داشته باشید اگر در حین بلند کردن اشیای سنگین به جای استفاده از قدرت پاها، از عضلات کمر استفاده شود، موجب بیرون‌زدگی دیسک می‌شود.

خم کردن کمر هنگام بلند کردن وسایل هم خطر آسیب را افزایش می‌دهد. بنابراین موقع برداشتن یک وسیله، اول روی پاها بنشینید و آن را به بدنتان بچسبانید و سپس بلند شوید.

بارداری، کمر درد می‌آورد

تقریباً ۸۰ درصد از زنان باردار دست کم یکبار دچار کمردرد می‌شوند و بیش از نیمی از این درد‌ها در ماه‌های آخر بارداری که وزن جنین بیشتر می‌شود، پیش می آید. البته دکتر رجایی تاکید می‌کند کمردرد دوران بارداری در زنان چاق یا کسانی که بارداری‌های مکرر و سابقه کمردرد در بارداری‌های پیشین دارند بیشتر رخ می‌دهد.

 مراقب پوکی استخوان باشید

 توجه کنید شکستگی در ستون فقرات بیشتر در افراد مسن که دچار پوکی استخوان هستند، مشاهده می‌شود. به نقل از دکتر رجایی، اگر این افراد از داروهایی نظیر کورتون استفاده کنند احتمال ابتلا به شکستگی در آنها افزایش می‌یابد و با کوچک‌ترین فشار به کمر صدمه می‌بینند و فرد به‌طور ناگهانی دچار درد شدید در قسمت کمر می‌شود که با حرکت کردن شدیدتر خواهد شد.

البته با افزایش سن، به دلیل تغییراتی که در استخوان‌ها و عضلات ایجاد می شود شکل بدن دچار تغییر می‌شود و پشت بدن خمیده می‌شود. شکم به طرف جلو برجسته و گودی کمر بیشتر می‌شود و همه این تغییرات می‌تواند باعث کمر درد شود.

شکم‌های برآمده به کمر آسیب می‌زنند در نظر داشته باشید وزن زیاد، به خصوص داشتن شکم‌های بزرگ، باعث ایجاد فشار و استرس بر کمر به ویژه بخش پایین کمر می‌شود. علاوه بر این، چاقی موجب تشدید مواردی چون پوکی استخوان، ساییدگی مفصل و سایر بیماری‌های موجود در ستون مهره می‌شود.

مشکلات روحی به کمرتان می‌زند!

 بررسی ها نشان داده است افسردگی، اضطراب و نگرانی، عصبانیت و خشم ارتباط زیادی با شدت درد احساس شده توسط بیمار دارند. یعنی استرس، افسردگی و نگرانی عامل افزایش احساس درد در بیمار می‌شود. همچنین این عوامل با مدت درد و ناتوانی ناشی از درد نیز در ارتباط است. در واقع، ارتباط افسردگی و کمردرد دو جانبه است

هم افراد افسرده بیشتر دچار کمردرد می‌شوند و هم افرادی که به مدت طولانی کمردرد دارند افسردگی می‌گیرند.

درست نشستن را یاد بگیرید

در نظر داشته باشید با درست نشستن، کمترین فشار روی ستون فقرات وارد می‌شود. ستون فقرات، فرم طبیعی خود را نگه می دارد و در نتیجه مشکلات کمردرد و دردهای عضلانی کم می‌شود. البته بدون شک کار در حالت نشسته در صورت رعایت اصول ارگونومی و نشستن صحیح فرم و زمان درست نشستن با آسیب‌های کمتری در مقایسه با کارهای ایستاده همراه است.

ورزش کنید تا کمتر کمر درد بگیرید

به گفته دکتر رجایی، ورزش می‌تواند باعث بهبود کمر درد شود، اما به شرطی به درستی انجام شود. ورزش‌هایی که داراب صدمه کمتری هستند مثل شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری غالباً برای کمر درد بهترند. بعضی ورزش‌ها می‌توانند کمردرد را بدتر کنند و باید پیش از شروع هرگونه فعالیت ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

  وی برای ورزش بعد از بهبود کمر درد توصیه می‌کند: اگر دارای گرفتگی عضلات هستید، حمام گرم قبل از ورزش اثرگذار است‌. لباس گشاد و راحت بپوشید و کفش ورزشی مناسب استفاده کنید‌. هر ورزشی که باعث درد در شما می‌شود را متوقف کنید‌.

همچنین از انجام ورزش‌های شکم، چرخش لگن، رساندن دست به نوک پا و هر گونه ورزشی که موجب خم شدن کمر به سمت عقب می‌شود، اجتناب کنید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.